مالیات بر سپرده‌های بانکی چه زمانی قابل قبول است؟

اووسی بیان کرد: مالیات بر سپرده‌های بانکی زمانی می‌تواند مطرح شود که سود سپرده واقعی باشد.

کاووسی مدیر کل ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح “مالیات بر سپرده های بانکی”،  اظهار کرد: مالیات بر سود سپرده های بانکی سالیان سال است که مصرف می‌شود. زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود به فکر گرفتن مالیات از سود سپرده های بانکی یا سود سهام می شود از این رو التهاباتی در بازار رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: نتیجه مالیات بر سود سپرده های بانکی این است که مردم سرمایه های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و به سمت بازارهای موازی برای سرمایه گذاری می روند. دی ماه عسل 96 بود که نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یافت و مردم سرمایه‌های خود را از بانک خارج کرده و وارد بازارهای موازی کردند. زمانی که سرمایه های مردم وارد بازار مسکن شد شاهد پنج برابر شدن قیمت مسکن طی این ماه‌ها بودیم.

کاووسی بیان کرد: مالیات بر سپرده‌های بانکی زمانی می‌تواند مطرح شود که سود سپرده واقعی باشد. امروز طبق آمارهای رسمی نرخ تورم حدود 40 درصد و سود سپرده بانکی بین 18 تا 20 درصد است. یعنی اصل پول شخصی که پول خود را در بانک سرمایه گذاری کرده است در پایان سال 20 درصد زیان می کند. بنابراین چطور باید مالیات بر سود سپرده‌ بدهد؟

مدیرکل اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: زمانی که تورم 40 درصد است بحث مالیات از سود سپرده‌های بانکی از بنا اشتباه است.به استدلال برخی از افراد بعضی از این سپرده های کلان در اختیار شرکت‌های بزرگ دولتی است. دولت می‌تواند تبصره ای در این زمینه به وجود آورد که سود به سپرده های بانکی شرکت‌های دولتی بزرگ تعلق نگیرد. اما این سویه بحث سپرده‌ها مردم هستند و مالیات از سپرده های آنها امری اشتباه است.

گفتنی است، البته نظریه های مختلفی درباره اخذ مالیات بر سود سپرده های بانکی وجود دارد، پایه‌ی مالیات بر سود سپرده‌های بانکی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. براساس گزارش OECD، از بین 40 کشور مورد بررسی، فقط در دو کشور (آرژانتین و استونیا) این پایه‌ی مالیاتی اجرا نمی‌شود. در کشورهای باقیمانده 13 کشور با نرخ‌های مالیات بر درآمد سالانه مشمول می‌شوند که از بین آن‌ها سه کشور (انگلیس، آفریقای جنوبی و شیلی) دارای معافیت پایه هستند.

در ایران نیست عده ای از سرمایه گذاران کلان با سپرده گذاری در بانک های کشور، بدون پرداخت مالیات به دریافت سودهای دائمی بسنده کرده و به چرخیدن چرخ تولید اهمیتی نمی دهند. و به نظر می رسد نبود پایه مالیاتی در این مسیر منجر به خلق نقدینگی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.