جدول / سودآورترین صنعت بورسی در سال ۹۹ چه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره سودآور‌ترین صنایع و شرکت‌های بازار سرمایه در سال ۹۹ توضیحاتی داد.

مهدی میرزایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برترین صنایع بورس و فرابورس در سال ۹۹ اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس جامع‌تر و بزرگ‌تر از فرا بورس است و تنوع صنایع بیشتری دارد، بررسی آمار صنایع در بورس وضعیت کلی بازار سرمایه را مشخص می‌کند. برای رتبه بندی صنایع روش‌های مختلفی وجود دارد، اعم از سنجش اندازه، بازدهی، ریسک و یا معیار‌های ترکیبی.

او ادامه داد: در اینجا صنایع بورسی را بر اساس بازدهی آن‌ها در سال ۹۹ ،  رتبه بندی می کنیم که از بین ۴۰ صنعت بورسی، صنایع زیر بیشترین بازدهی را بدست آورده اند.

او افزود: بر اساس بازدهی، صنعت خودرو با ۲۲۴ درصد بیش‌ترین بازدهی را در سال ۱۳۹۹ داشته است. از بین صنایع بزرگ با ارزش بازار زیاد، صنایع بانکی، کانی فلزی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، شیمیایی، پالایشی، واسطه گری مالی و سرمایه گذاری‌ها جزو صنایع برتر بودند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه شرکت‌های کدام صنعت بیشترین سودآوری را در سال ۹۹ داشته اند، اظهار کرد: سود شرکت‌ها و صنایع را از دو بعد می‌توان بررسی کرد. یکی به لحاظ سود صنایع نسبت به ارزش بازاری آن‌ها که تحت معیار P/E صنعت قابل بررسی است و همچنین از نظر ارزش ریالی سود صنایع نیز می‌توان بررسی کرد. در سال ۹۹ سود سال ۹۸ قطعی بود و سود نقدی تقسیم شده است.

او ادامه داد: اما برای سود محقق شده سال ۹۹ باید منتظر ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها باشیم. با این حال در سال ۱۳۹۹ از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان سود محقق شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن در مجامع توزیع شد که بیشترین سهم متعلق به صنعت شیمیایی با نزدیک به ۴۱ هزار میلیارد تومان بود. بعد از آن، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با تقسیم ۲۰ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم قرار گرفتند و سپس استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی با تقسیم ۱۲ و ۱۰ هزار ملیارد تومان، هر چند که سود صنعت فلزات اساسی دو برابر کانی‌های فلزی بود با این حال تقسیم سود کمتر در این صنعت باعث شد در رتبه پایین‌تر قرار گیرد.

میرزایی ادامه داد: انتظار می‌رود که با اعلام گزارش شرکت‌های بورسی، کل سود شرکت‌ها و صنایع به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که سهم صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و کانی‌های فلزی بیش‌تر باشد. از بین صنایع، صنعت دارو نسبت به ارزش بازار، بیش‌ترین سود را داشته است. در صنایع بزرگ بازار، بیمه، بانک، شیمیایی، عرضه بخار و برق کم‌ترین نسبت P/E یا بهترین نسبت سود به ارزش بازار را داشته اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا این صنایع می‌توانند امسال نیز مانند سال گذشته در بازار سرمایه پیشرو باشند، اظهار کرد: پیش از پاسخ به این سوال باید در نظر گرفت که دو عامل رشد نرخ ارز با شرکت‌های صادر کننده یا دارای محصولات با نرخ‌های جهانی و تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رشد بازار و صنایع در سال ۹۹ شد.

او ادامه داد: از آنجا که بیش‌تر شرکت‌ها از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کردند، بنابراین امسال احتمال رشد مجدد این صنایع به جز چند شرکت خاص از این محل بعید است. از طرف دیگر انتظارات رشد در بازار ارز سرکوب شده و لذا رشد از این محل هم نخواهیم داشت و صرفا رشد تولید و سود آوری شرکت‌ها موتور احتمالی برای حرکت بازار خواهد بود که قطعا این رشد نسبت به سال قبل بسیار محدود‌تر خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود که صنایع بزرگ با P/E پایین همچنان رتبه‌های بهتری داشته باشند. پیش بینی می‌کنم به ترتیب صنعت شیمیایی، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، دارویی و فرآورده‌های نفتی باشند.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.