ایرانی‌ها چند میلیارد دلار خانگی دارند؟

یک فعال بازار ارز اظهار داشت: آمارهای دقیقی از میزان دلار یا ارز خانگی وجود ندارد اما طبق گمانه‌زنی‌ها میزان دلارهای خانگی حداقل به 40 میلیارد دلار می‌رسد که اگر این حجم از دلار وارد چرخه اقتصاد شود می‌تواند تولید را احیا کند.

یک فعال بازار ارز با اشاره به انتشار فیلم و تصاویری از صف فروش دلار در چهارراه استانبول تهران که گفته می‌شود به دلیل احتمال احیای برجام بوده، گفت: صفی که در چهار راه استانبول دیده می‌شود در واقع صف خرید و فروش دلار است و نه فقط صف فروش. از آنجایی که اختلاف قیمتی بین ارز صرافی و بازار آزاد وجود دارد که چیزی حدود 600 تا 700 تومان است، مردم از صرافی‌ها ارز با نرخ صرافی ملی و بازار متشکل خریداری می‌کنند و در بازار آزاد آن را به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال می‌رود بخشی از این صف مربوط به این موضوع است. این تعبیر از تصاویر منتشر شده از چهارراه استانبول که صف فروش به دلیل ترس مردم از کاهش نرخ دلار با ادامه مذاکرات و احیای برجام است،‌ نمی‌تواند به طور 100 درصدی درست باشد. از سوی دیگر در سطح شهر تهران حدود 300 صرافی وجود دارد و مردم برای فروش ارز خود نیازی نیست در این شرایط در صف قرار بگیرند.

این فعال بازار ارز با بیان اینکه نکته مهم این است که در سال گذشته به دلیل احتمال مذاکرات، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  و رقابت ترامپ  و بایدن و … چندین بار انرژی هیجانی فروش ارز تخلیه شد، افزود: پس از عبور از این هیجانات مردم دیگر برای فروش ارزهای خانگی آنچنان تمایلی نشان نمی‌دهند و تصور عمومی این است که نرخ دلار بین 20 تا 23 هزار تومان جا افتاده است. چند روز گذشته که خبری به نقل از معاون وزارت امور خارجه از پیشرفت در احیای برجام منتشر شد،‌ دیدیم که دلار ریزشی بین 200 تا 300 تومان داشت. عمده قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی تعیین می‌شود و بنابراین نشان می‌دهد که بازارساز خودش هم تمایلی به کاهش قیمت ارز ندارد.

وی درباره میزان دلارهای خانگی گفت: آمارهای دقیقی از میزان دلار یا ارز خانگی وجود ندارد اما طبق گمانه‌زنی‌ها میزان دلارهای خانگی حداقل به 40 میلیارد دلار می‌رسد که اگر این حجم از دلار وارد چرخه اقتصاد شود می‌تواند تولید را احیا کند.

وی ادامه داد: در کنار بحث حصر دلارهای خانگی، با موضوع مهم خروج ارز از کشور مواجه هستیم. حدود 10 هزار ملک توسط ایرانی‌ها در کشورهای همسایه خریداری شده که اگر متوسط قیمت را 250 هزار دلار در نظر بگیریم به عددی حدود 2.5 میلیارد دلار می‌رسیم که عدد بسیار بزرگی است. واقعیت این است که درحال حاضر عمده ارز در اختیار نهادها و شرکت‌های خصولتی است و اگر دلار ارزان شود باعث زیان خصولتی‌ها می‌شود بنابراین تمایلی به کاهش نرخ ارز وجود ندارد.

این فعال بازار ارز با اشاره اثرات احیای برجام بر بازار ارز اظهار داشت: عده‌ای بر این باور هستند با احیای برجام و لغو تحریم‌ها هم نباید منتظر دلار با نرخ کمتر از 20 هزار تومان باشیم. موضوع این است که گفته می‌شود الان به فروش دو میلیون بشکه نفت رسیده‌ایم و باید افزایش فروش نفت تاثیر در بازار ارز می‌گذاشت البته باید توجه داشته باشیم که دلار 20 هزار تومانی چند مزایا برای اقتصاد ایران دارد که مهم‌ترین آن تقویت تولید است. اما واقعیت این است که ارز 25 هزار تومانی هم تهدیداتی برای اقتصاد و جامعه دارد و معتقدم نرخ واقعی دلار می‌تواند بین 15 هزار تومان تا 17 هزار تومان باشد.

/ ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.