چند میلیون ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند؟

بازار سرمایه ماه‌هاست که تبدیل به یکی از مشکلات مهم اقتصادی شده و در این میان، سرمایه گذاران خرد و حقیقی ها هر روز بیش از پیش متضرر می شوند و عطای ادامه فعالیت در این بازار را به لقای آن می بخشند.

در اواخر سال ۹۸ و با روند رو به رشد بورس،‌ بسیاری از مردم بدون داشتن دانش و آگهی کافی از این بازار و به صرف کسب سودهای کلان در کوتاه مدت، یک شبه سرمایه گذار بورس شدند و برای حضور در این بازار برخی از خانه و ماشین خود گذشتند و با فروش آنها، سبد خرید خود را هر روز سنگین‌تر کردند. در چند ماه نخست سال ۹۹ روند سوددهی در بازار سرمایه آنچنان دورنمای خوبی داشت که برخی افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سودهای کلان دست یافتند اما از مرداد ماه ورق اقبال از این بازار برگشت و بورس به صورت مداوم در پشت چراغ قرمز ریزش سهام توقف کرد.

در مدت زمان ۹ ماه یعنی از مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ هر روز بر میزان خروج حقیقی ها در این بازار افزوده شد و بعید به نظر می رسد با روند فعلی دیگر تمایلی برای ادامه حضور در این بازار نزد سایر حقوقی ها باقی مانده باشد .

علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم فراوانی از سوی افراد مهم جامعه، دولت و حاکمیت به شکل توده‌وار به بورس دعوت شدند و نباید در این راه از اقدامات بانک مرکزی نیز غافل شد.

علیرضا باغانی اظهار کرد: اقدامات زیرکانه بانک مرکزی برای افزایش نرخ سودسپرده بانکی در اسفند ۹۸ با هدف محدود کردن دامنه نوسان بازار و ممانعت از بالانرفتن بازار سبب شد تا تعداد فراوانی از افراد حقیقی به شکل توده وار وارد این بازار شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در آن شرایط مردم به اشتباه برای حضور در بورس دعوت شدند و تعداد فراوانی برای حفظ سرمایه به این بازار پناه آوردند .البته باید توجه داشت هنگامی که شما وارد بورس شده و تمام ریسک ها را قبول کرده و امضا می کنید در نهایت نمی توانید اعتراض کنید.

باغانی تاکید کرد: اکنون مردم در حال فرار از این بازار هستند و ریشه این شرایط را باید در بی اعتمادی و تداوم ریزش مکرر بورس جستجو کرد.

در جا زدن ۹ ماهه بورس در کانال ۱.۱۰۰ میلیونی

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در سابقه ۵۰ساله بازار سرمایه چنین شرایطی واقعا بی سابقه است، بورس در ۹ ماه گذشته با ریزش مداوم همراه بوده و غیر از تنفسی که در آذرماه ایجاد شد، این بازار همواره در حال ریزش بوده و شاخص بورس از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی که در اوج به آن دست یافت، اکنون در کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی در حال درجا زدن است.

وی افزود: بعضی از تحلیلگران بر این باورند در صورت شکستن حمایت ها و مقاومت هایی که شاخص از خود نشان می دهد ، شاخص به زیر یک میلیون واحد خواهد رسید.

باغانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شرایط هیچ‌کس پاسخگوی وضعیت اسفناک بورس نیست و فقط به سرمایه گذاران توصیه به نگاه بلند مدت به این بازار می‌کنند در حالی که باید پرسید ‌مردم تا چه زمانی باید این شرایط را تحمل کنند؟

وی بیان کرد: در ایالات متحده آمریکا تقریبا ۹۲ درصد جمعیت از طریق صندوق های سرمایه گذاری، سهام دار هستند و از این طریق سرمایه گذاری کرده و صندوق های حرفه ای برای خرید و فروش اقدام می کنند. اما مردم در ایران به شکل مستقیم وارد بازار شدند.

سال سخت بورس در سایه تحریم و جنگ اقتصادی

وی افزود: سال ۹۹ بازار سرمایه به بدترین شکل ممکن ،‌روزگار را سپری کرد البته بنده قبول دارم در سال گذشته با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم کردیم و درگیر جنگ اقتصادی با آمریکا بودیم و تحریم‌های فراوان علیه ایران اعمال شد اما در عین حال دعوت از مردم عادی برای حضور در بورس با هدف کنترل نقدینگی در جامعه، اصلا اقدام صحیحی نبود.

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد با بنیه اقتصادی ضعیف و از اقشار مختلف جامعه برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کردند و اکنون سرمایه های آنها از بین رفته و سوخت شده است .

تاثیر سیگنال های برجامی بر بازار سرمایه

باغانی درباره تاثیر سیگنال های نشست های برجامی بر بازار سرمایه توضیح داد: بدون تردید یکی از علل ریزش بازار سرمایه، تحولات برجامی و تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: اکنون معامله‌گران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای بورس به این نتیجه رسیده اند در صورت حصول توافقات باید با نگاه بلند مدت و میان مدت نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند البته باید در نظر داشت که عده زیادی از مردم غیرحرفه ای در بورس حضور دارند که اعتماد خود را از دست داده اند که برای نجات سرمایه های اندک خود که ارزششان نصف شده به دنبال خروج از بورس هستند.

وی تاکید کرد: نگاه ها درباره بازار سرمایه متفاوت است. بنابراین کسانی که با علم بورس آشنایی دارند، می توانند تشخیص دهند که اگر اکنون برای خرید سهام بنیادی اقدام کنند سال دیگر به سود می رسند.

آمار ۵۷ میلیون سهامدار بورس درست نیست

این کارشناس بازار بورس عنوان کرد: گفته می شود در کشور ۵۷ میلیون سهامدار بازار سرمایه داریم در حالی که این آمار اصلا درست نیست زیرا عده ای زیادی از سهام‌داران اجباری ودارندگان سهام عدالت تشکیل می دهند که دارای کمترین دانش درباره این بازار هستند.

وی توضیح داد: عده زیادی از مردم نسبت به خرید سهام شرکت هایی اقدام کرده اند که بعید است دوباره به سوددهی برگردند مگر اینکه در سه تا چهار سال آینده دوباره با تورمی همانند سال ۹۹ مواجه شویم که به سوددهی برسند.

باغانی خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانستیم از فرصتی که برای به راه افتادن و توسعه بازار سرمایه ایجاد شده بود، استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: فلسفه بازار سرمایه در سایر کشورهای دنیا این است که برای بخش تولید، تامین مالی می کند برای نمونه اگر قرار باشد یکی از شرکت های خودروسازی داخلی به دنبال پیاده سازی پلت‌فرم شرکت رنو باشد نباید وام بگیرد و قرض کند و یا دنبال گرفتن تسهیلات از دولت باشد بلکه با عرضه بخشی از سهام خود در بازار سرمایه ، مردم با نگاه بلند مدت نسبت به سرمایه گذاری در این شرکت اقدام کنند و در مقابل این شرکت اقدام به طرح توسعه برنامه های خود کند.

استفاده سفته بازان از بورس ۹۹

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه از بورس ۹۹ فقط سفته‌بازان و سوداگران استفاده کردند و عده زیادی از مردم نیز بدبخت شدند.

باغانی گفت: در سال ۹۹ متاسفانه از بورس به عنوان یک راهبرد استفاده شد تا بخشی از نقدینگی ناشی از انتظارات تورمی و التهابات ناشی از خروج ترامپ از برجام بود را کنترل کنند در نتیجه بازار سرمایه تبدیل به محلی برای سوزاندن و مهار حجم عظیم نقدینگی شد .

وی تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار به فروش رسیده و همچنین در کنار آن دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این بازار کسب کرده به طوری که در صندوق های دارا یکم و پالایش یکم سهام خود را به فروش رسانده و هم ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام دریافت کرده است.

تاثیر فضای انتخاباتی بر بورس

باغانی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و توجه ویژه نامزدهای انتخاباتی به بورس بیان کرد: بورس به حتم در شعارهای نامزدهای انتخاباتی استفاده خواهد شد و بورس برای این افراد مهم است زیرا ۵۶ تا ۶۰ میلیون نفر به ناچار دنبال کننده این بازار هستند اما باید دید آیا اراده ای برای بالابردن بورس وجود دارد یا خیر این در حالی است که به اعتقاد بنده دولت و حاکمیت قدرت انجام این کار را دارند.

وی تاکید کرد: اکنون اراده بالابردن بورس وجود ندارد و دلیل این مساله نیز ترس از بازگشت نقدینگی مردم به حالت اول است که کنترل آن در اقتصاد سخت خواهد بود و این حجم از نقدینگی می تواند مخرب بوده و بازارهای مختلف را با آسیب مواجه کند.

خروج بی حساب و کتاب سرمایه از درگاه های آنلاین

باغانی درباره گرایش شدید جوانان ایرانی برای سرمایه گذاری در بازار رمزارزها بیان کرد: بسیار عجیب است که حدود ۱.۲ میلیون ایرانی به شکل غیررسمی در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اشاره رییس سازمان بورس در کلاب هاوس، بسیار تأسف برانگیزتر اینکه هیچ محدودتی برای خروج پول از درگاه های پرداخت آنلاین برای این‌گونه رمزارزها اعمال نشده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که بانک مرکزی برداشت بیش از ۵۰ میلیون تومان به صورت آنلاین را از حساب خرید اینترنتی ممنوع اعلام کرده  در حالی که در برخی صرافی ها، درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد که شما به راحتی ریال را تبدیل به بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزها می کنید .

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به طریق بسیار آسان و زیبا، ارز در حال خارج شدن از کشور است در حالی که صرافی ها اجازه ندارند بیش از ۲ هزار دلار به مردم بدهند اما درگاه‌های متعدد پرداخت آنلاین در کشور وجود دارد که به راحتی در آنها ریال به ارز دیجیتال تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: به نظر نمی رسد مسوولان نسبت به این وضعیت بی اطلاع باشند و شاید برنامه ای برای این مساله وجود دارد و شاید هم در نظر دارند تا بخشی از نقدینگی ریالی در قالب ارزهای دیجیتال از بین برود و سیاست سوخت ثروت و دارایی در آن فضا دنبال شود.

باغانی گفت: اکنون بازار ارزهای دیجیتال با رشد شدیدی همراه شده و پول های بدون پشتوانه ای که در این فضا سرمایه گذاری می شود، اما اطمینان دارم در آینده بخشی از سرمایه های فعالان این بازار و ایرانیان از بین می‌رود بنابراین برای ممانعت از ضرر هموطنان، حاکمیت باید نسبت به این مساله چاره اندیشی کند.

/ خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.