بانک‌ها رقیب بازار دلار و سکه شدند!

یک کارشناس بانکی گفت: نظام بانکی برای جبران نرخ سود‌های بالا به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد فعالیت‌های سوداگرانه‌ای اعم از خرید و نگهداری دلار، سکه و سرمایه‌گذاری در حوزه املاک می‌شود.

حسین بالسینی کارشناس حوزه بانکی، به ناترازی بانک ها و تامین این ناترازی با دادن سودهای بالاتر از نرخ مصوب به سپرده های بانکی، گفت: نظام بانکی با فعالیت های گسترده ای که دارد ضمن اینکه می تواند راهگشا باشد، متاسفانه در مقاطع مختلفی به عنوان یک عامل بی ثبات کننده در اقتصاد ایران هم نقش جدی ایفا کرده است.

ردپای بانک‌ها در  بحران‌های اقتصادی 

وی افزود: در واقع هر وقت بحران های اقتصادی در مقاطع مختلف را در دهه‌های اخیر مورد بررسی قرار می‌دهیم، یک پایه عوامل برهم زننده ثبات اقتصادی مجموعه فعالیتهای بوده که نظام بانکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر آن شده است.

بالسینی با اشاره به اینکه سیستم بانکی اساساً مانند خود دولت نفع برنده جدی از شرایط تورم در اقتصاد است، بیان کرد: به تعبیری می توان گفت نظام بانکی به تورم خواری در نظام بانکی عادت کرده است. یعنی شرایطی که باعث می شود، در رابطه با نرخ سود بانکی که یکی از متغیرهای کلیدی در اقتصاد ایران محسوب می شود. واقعیت این است که به دلایل متعدد این نرخ سود بانکی در ایران نرخ سودی نیست که کمک کننده به تثبیت شرایط اقتصادی و بهبود فضای کلی اقتصادی باشد.

ناکارآمدی  نظام بانکی در حوزه های مختلف

این کارشناس حوزه بانکی تصریح کرد: نظام بانکی به دلیل هزینه‌های بسیار بالایی که ناشی از ناکارآمدی در حوزه های مختلف است مجبور می شوند نرخ سود را در سطح بالایی نگه دارند، این نرخ سود بانکی واجد آثار جدی در حوزه های مختلفی است، وقتی نرخ سود بانکی بالا می‌رود فشار بر هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند و به طبع آن تورم افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بالا بودن نرخ سود بانکی یعنی بالا بودن هزینه تمام شده پول در نظام بانکی، وقتی هزینه تمام شده پول بالا می روند ناچار از این هزینه را از جایی تامین کند یا این را از طریق تحصیلات گرانتر می دهد.

بالسینی معتقد است؛ نظام بانکی برای جبران نرخ سودهای بالا به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد فعالیت‌های سوداگرانه ای اعم از خرید و نگهداری دلار، سکه و سرمایه‌گذاری در حوزه املاک می شود. همین امر بانک ها را بعد دادن سودهای کلان به سمت بازارهای سفته بازانه سوق می دهد.

تلاطم سودهای کلان بانکی

این کارشناس بانکی بیان کرد: سودهای کلان بانکی اقتصاد را به شدت دچار تلاطم می‌کنند مسئله دیگر این است که وقتی نرخ سود بانکی عملاً در سطح بالایی تثبیت می شود ناخودآگاه حوزه رقیب و حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری در اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بالسینی تاکید کرد: هم کانون فعالان بازار بورس یکی از علل پایین بودن بازار بورس را ناشی از فعال بودن نرخ بانکی می‌دانند، در مجموعه نظام بانکی در دهه های اخیر به دلیل مشکلات جدی و ساختار ناسالمی که برخی از بانک ها دارند مجبور بودن نرخ‌های سود بالایی را برای سپرده بپردازند و در مقابل سود بالایی را از تسهیلات دریافت کنند و به تبع آن نقش بی بدیلی را هم در بی ثباتی اقتصادی ایفا کردند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.