چرا بلاکچین راه‌حل خوبی برای تأیید KYC است؟

تأیید KYC با استفاده از بلاکچین این پتانسیل را دارد که سریع‌تر، آسان‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر از روش‌های راستی آزمایی سنتی عمل کند.

اتوماسیون KYC  انقلابی در پرداخت‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند، صنعتی که ارزش آن صدها میلیارد دلار در سال است.

در مطلب زیر به این سوال که چرا بلاکچین راه‌حل خوبی برای تأیید KYC است؟پاسخ داده میشود.

KYC آن‌گونه که امروزه آن را می‌شناسیم

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ هویت را می‌توان به‌راحتی از طریق اسناد دولتی مانند گواهینامه رانندگی، کارت‌های تأمین اجتماعی یا گذرنامه و غیره تأیید کرد. بااین‌حال، چالش اساسی، در احراز هویت از طریق سایر منابع شناسایی است. همچنین، نقص در امنیت چنین سیستم‌هایی به موارد مکرر منجر  به کلاهبرداری مالی و پول‌شویی و غیره شده است.

احراز هویت از طریق شناخت مشتری یا KYC، روندی طولانی دارد. علاوه بر مقادیر زیادی از مدارک مربوط به انجام چنین رویه‌هایی، عدم شفافیت در استفاده از داده‌های شخصی جمع‌آوری‌شده از مشتریان، منجر به ناکارآمدی در جمع‌آوری داده‌ها بین سیستم‌های موازی شده است.

در این مسیر تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم مالی و پول‌شویی هم برای دولت‌ها و هم برای بنگاه‌های مالی فوق‌العاده گران تمام می‎شود. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که در سال 2014، شرکت‌ها 10 میلیارد دلارِ را صرفاً برای انطباق با AML (مبارزه با پول‌شویی) هزینه کردند.

شرکت‌ها نیز به دلیل عدم رعایت مقررات KYC ، جریمه‌های نظارتی سنگین می‌شوند.

در این فضای بی‌ثباتی، ابهام، پیچیدگی و عدم اطمینان، بخش مالی برای انطباق با KYC به راه‌حل‌های بلاکچین روی می‌آورد.

بلاکچین KYC– گردباد تغییرات

اگرچه بخش خدمات مالی مدت‌هاست به دنبال راه‌حل‌هایی برای “چالش احراز هویت” است، اما اکنون فقط یک‌راه حل مناسب وجود دارد، یعنی بلاکچین.

بلاکچین به‌عنوان یک معماری محاسباتی غیرمتمرکز، امکان جمع‌آوری داده‌ها از چندین ارائه‌دهنده معتبر خدمات در یک پایگاه داده تغییرناپذیر، رمزنگاری‌شده و معتبر را فراهم می‌کند.

تأیید KYC با استفاده از بلاکچین این پتانسیل را دارد که سریع‌تر، آسان‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر از روش‌های راستی آزمایی سنتی عمل کند.

KYC مبتنی بر بلاکچین چیست؟

 

فناوری بلاکچین امکان ایجاد یک دفتر کل توزیع‌شده را فراهم می‌کند که برای تمام کاربران شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. این فاکتور به این معنی است که مرجع واحد و  نقطه‌ضعفی وجود ندارد.

این بدان معناست که پایگاه‌های داده‌های بلاکچین دارای ثبات داخلی هستند که باعث می‌شود داده‌های موجود در آن‌ها بسیار قابل‌اعتمادتر شود. از چنین پایگاه‌های داده‌ای می‌توان برای ذخیره مشخصات شخصی افراد که کاملاً قابل‌اعتماد هستند، استفاده کرد.

اگر بخش خدمات مالی، بلاکچین را برای تأیید KYC پیاده‌سازی کند، می‌تواند از طریق برنامه‌ای کاربران را به‌سرعت و به شکل قابل‌اعتمادی تأیید کنند. به دلیل قابلیت اطمینان پایگاه‌های داده بلاکچین، مؤسسات و شرکت‌های دولتی می‌توانند به داده‌ها، کاملاً اعتماد کنند و این همان چیزی است که نیاز به بررسی بیشتر کارت‌های هویتی را برطرف می‌کند.

طرز کار اپلیکیشن KYC مبتنی بر بلاکچین

طرز کار اپلیکیشن KYC مبتنی بر بلاکچین به این شکل است که به‌عنوان‌مثال یک موسسه، یک بانک، درخواستی را برای دسترسی به داده‌های هویتی شما به بستر بلاکچین ارسال می‌کند.

در این معماری جدید، دسترسی به داده‌ها فقط بر اساس موافقت کاربر خواهد بود. کاربر فقط باید از طریق رمز عبور یک‌بارمصرف (OTP) وارد سیستم شود و یک کلید اختصاصی به داده‌ها اختصاص دهد. اگرچه اکنون شخص ثالث (در این مورد بانک) می‌تواند به داده‌ها دسترسی پیدا کند، اما مالکیت داده‌ها همچنان در اختیار کاربر است.

مفهوم پلتفرم KYC مبتنی بر بلاکچین در حال حاضر توسط غول‌های فناوری اطلاعات مانند IBM در حال اجرا است. پروژه مشترک مشتری خود را بشناسید (به‌اختصار KYC) مکانیسم کارآمد، ایمن و غیرمتمرکز را برای اعتبار سنجی، جمع‌آوری، ذخیره سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات KYC برای مشتریان را تضمین می‌کند.

بلاکچین چگونه می‌تواند به تأیید KYC  کمک کند؟

در آینده، خدمات KYC  مبتنی بر بلاکچین  به شما کمک می‌کند تا در هر صنعتی که به تأیید هویت متکی باشد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. دلیل این امر این است که این فناوری به بانک‌ها و سایر سازمان‌های مالی اجازه می‌دهد تا به یک مدل سازمان‌یافته و امن‌تر از مدیریت داده‌ها تکیه کنند.

بیایید نگاه دقیق‌تری بیندازیم که فایده این کار کجاست؟

جمع‌آوری داده‌های توزیع‌شده کاربر

یک سیستم کمکی KYC مبتنی بر فناوری بلاکچین، بخش‌های مالی و بانکداری را قادر می‌سازد تا از قید روند تأیید شناسایی رها شوند.

در حال حاضر، داده‌های ما در یک سیستم متمرکز مانند یک مخزن جمع آوری و ذخیره می‌شوند. دسترسی به این داده‌ها به ارائه‌دهندگان KYC نیاز دارد تا داده‌های مشتری خود را با شرکت‌هایی که به دسترسی آن نیاز دارند به اشتراک بگذارند.

با معرفی راه‌حل‌های بلاکچین برای مدیریت فرآیند KYC، داده‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز در دسترس خواهند بود و بنابراین شخص ثالث پس از کسب اجازه می‌تواند مستقیماً به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

سیستم KYC مبتنی بر بلاکچین همچنین با اطمینان از اینکه دسترسی داده‌ها تنها پس از تأیید یا دریافت مجوز از مقام مربوطه انجام می‌شود، امنیت داده بهتری را ارائه می‌دهد. این امر شانس دسترسی غیرمجاز را از بین می‌برد و متعاقباً به افراد امکان کنترل بیشتر بر داده‌های خود را می‌دهد.

اتوماسیون و استانداردسازی سیاست‌ها/ عملیات

جمع‌آوری اطلاعات مشتری به‌طور روزانه در میان سازمان‌ها، مشاغل و سایر مؤسسات مختلف انجام می‌شود. از پرداخت قبض گرفته تا رزرو بلیط، داده‌های ما (به‌طور خاص نام، آدرس، شماره تأمین اجتماعی و غیره) تقریباً برای تمام جنبه‌های زندگی روزمره موردنیاز است.

با در نظر گرفتن پیشرفت‌های اخیر به‌دست‌آمده در مورد استانداردسازی خط‌مشی KYC و میزان فزاینده جمع‌آوری داده‌ها، اکنون راه‌حل‌های بلاکچین می‌تواند از قراردادهای هوشمند برای اجرای فرآیندهای کنترلی و عملیاتی استفاده کند.

مسیریابی جریان کار KYC می‌تواند در قراردادهای هوشمند کدگذاری  و بدین ترتیب روند کار ساده شود. این امر باعث افزایش اثربخشی سیستم KYC مبتنی بر بلاکچین می‌شود، زیرا نیاز به نظارت دستی را کاهش می‌دهد.

همچنین بهبود در تکنیک‌های دیجیتالی سازی، پیاده‌سازی‌های راه‌حل‌های چندزبانه را با کمک ابزار ترجمه و قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌سازد.

ایجاد تمرکز در کنترل‌ها و خطرات

بخش مالی می‌تواند با محدود کردن میزان ورودی‌های انسانی، خطرات را کاهش دهد. این را می‌توان از طریق استانداردسازی در صنعت به دست آورد. دارندگان داده نیز می‌توانند نظارت خود را حفظ کنند، زیرا از آن‌ها خواسته می‌شود مستقیماً به یک شرکت اجازه دسترسی به داده‌های خود را بدهند. این امر همچنین به کاهش احتمال اشتباهات یا کلاهبرداری کمک خواهد کرد.

بلاکچین مسائل نظارتی اصلی مانند فرآیندهای رتبه‌بندی ریسک AML که توسط بانک‌ها انجام می‌شود را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این امر بانک را کمتر در معرض خطر می‌گذارد و درنتیجه به کاهش خطر کمک می‌کند.

بنابراین، راه‌حل‌هایKYC  مبتنی بر بلاکچین برای AML این پتانسیل را ایجاد می‌کند که تغییرات بزرگی در نحوه بررسی امنیت هویت و دسترسی بانک‌ها ایجاد کند.

حاکمیت و کیفیت داده‌ها

بلاکچین مانعی قوی در برابر کلاهبر‌داری ارائه می‌دهد. داده‌ها پس از وارد شدن در دفتر بلاکچین قابل‌تغییر نیستند. داده‌های ذخیره‌شده در بلاکچین با رمزنگاری ایمن می‌شوند و بدون توافق بیش از 51٪ از شبکه قابل‌تغییر نیستند.

سیستم فعلی کلاینت سرورِ ذخیره‌سازی داده‌ها در مؤسسات مالی، یک سیستم مبتنی بر سیلو را اجرا می‌کند. این بدان معناست که بانک‌ها داده‌ها را بر روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند. داده‌ها فقط از طریق سیستم داخلی بانک‌ها قابل‌دسترسی هستند و هیچ شخص خارجی به آن‌ها دسترسی ندارد. این بدان معنی است که تأیید هویت باید توسط موسسه‌ای انجام شود که لازم است مقررات KYC را رعایت کند.

از طرف دیگر،  بلاکچین امکان ایجاد دفترکلی را فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد داده‌ها در یک پلتفرم قابل‌دسترسی جهانی ذخیره شوند؛ بنابراین، هرکسی که دارای مجوز باشد، می‌تواند به داده دسترسی داشته باشد.

این امر می‌تواند به بهبود حاکمیت داده منجر شود و به مؤسسات در شناسایی زودتر کلاهبرداری‌ها و جلوگیری از بسیاری از جرائم مالی که امروزه بانک‌ها با آن روبرو هستند کمک می‌کند تا از جریمه‌های سنگینی که درنتیجه نقض تعهدات به وجود آمده است جلوگیری کنند.

ارتباط و شفافیت

پلتفرم‌های KYC مبتنی بر بلاکچین امکان نظارت فعال بر همه موارد از افتتاح حساب گرفته تا تراکنش‌های روزانه را فراهم می‌کنند. این پلتفرم‌های جدید اگر با قراردادهای هوشمندی که معیارهای از پیش تعیین‌شده‌ای برای شناسایی فعالیت‌های کلاهبردارانه و غیره دارند، ترکیب شوند، می‌توانند بانک‌ها را از هرگونه عمل خلاف مطلع کنند.

بُعد تغییرناپذیری بلاکچین درزمینه ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر درروند KYC نیز بسیار مفید است. توانایی اعتماد به داده‌های ذخیره‌شده در یک‌راه حل نرم‌افزاری KYC مبتنی بر بلاکچین، نیاز به فرآیندهای اعتبار سنجی ثانویه یا بررسی متقابل را برطرف می‌کند.

سرانجام، یک سیستم دفتر توزیع‌شده، فرآیندهای گزارشگری و ارتباطی را با صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کارآمدتر می‌کند. ازآنجاکه طرفین می‌توانند به‌راحتی به داده‌ها، فرایندها و اشتباهات قابل‌اعتماد دسترسی پیدا کنند، تقلب خیلی نیز سریع‌تر قابل‌تشخیص است.

این امر به‌ویژه در مورد اشتباهاتی صادق است که با استفاده از سیستم‌های معمولی زمان زیادی صرف شناسایی، گزارش و حل آن‌ها می‌شود.

گزارش فعالیت‌های مشکوک

در حال حاضر، روند بانکی KYC روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد. به همین دلیل، هزینه‌های انجام‌شده توسط مؤسسات مالی برای حفظ رعایت مقررات در حال افزایش است، زیرا این صنعت سعی می‌کند از کلاه‌برداران مالی یا تروریست‌ها جلوتر باشد.

با داشتن یک دفتر مشترک که مؤسسات مالی بسیاری آن را دارند، روند KYC به‌راحتی توسط تمامی افراد درگیر، تنظیم و کنترل می‌شود. و هرگونه تغییر یا به‌روزرسانی داده‌های مشتری در دسترس تمامی طرفین خواهد بود.

دسترسی مستقیم به یک دفتر مشترک به مؤسسات کمک می‌کند تا در انجام فرآیند لازم برای شناسایی کلاه‌برداری و گزارش آن صرفه‌جویی کنند.

فرایند احراز هویت جامع

یک ‌راه‌حل تأیید هویت رمزنگاری شده به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا هویت افراد را به‌سرعت بررسی کنند. این امر برای انطباق با حفاظت از داده‌ها و همچنین جلوگیری از تقلب ضروری است.

در همین حال، افزایش تقاضا برای بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی برای ایجاد اپلیکیشن هایی به‌منظور ارائه مجوز به کاربران برای دسترسی به بانکداری آنلاین نیز چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. زیرا نقص‌های امنیتی ایجاد شده توسط باگ‌ها یا سرقت دستگاه‌های هوشمند ما نیاز به یک ‌راه‌حل غیرمتمرکز امن‌تر را ایجاد کرده است که نگرانی‌های امنیتی کاربران را برطرف کند.

امنیت ارائه‌شده توسط مدل غیرمتمرکز بلاکچین احتمال کلاهبرداری را بسیار کمتر می‌کند. اگرچه ممکن است در صورت سرقت دستگاه، دسترسی به برخی از اطلاعات حساس برای یک هکر امکان‌پذیر باشد، اما به لطف تغییرناپذیری بلاکچین نمی‌توانند داده‌ها را تغییر دهند. به‌ویژه راه‌حل‌های KYC  بانک‌ها بسیار اهمیت دارند، زیرا امنیت و رضایت مشتری را افزایش می‌دهند.

دامنه اپلیکیشن‎‌های KYC مبتنی بر بلاکچین

اجرایKYC   مبتنی بر بلاکچین محدود به بانک‌ها یا مؤسسات مالی نیست. بلکه دامنه کاربرد وسیعی در بین صنایعی دارد که نیاز به شناسایی کاربر معتبر دارند.

KYC مبتنی بر بلاکچین علاوه بر بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، می‌تواند توسط بسیاری از صنایع نیز قابل‌دسترسی باشد. بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک به این داده‌ها برای اهداف مختلف مانند احراز هویت قبل از صدور کارت عضویت و غیره نیاز دارند.

مقامات مالیاتی نیز می‌توانند برای سرعت بخشیدن به روندهای داخلی خود می‌توانند از KYC  استفاده کنند. سایر صنایعی که به داده‌های کاربر احتیاج دارند شامل دادگستری، آژانس‌های رتبه‌بندی اعتبار، بورس سهام و غیره هستند.

KYC مبتنی بر بلاکچین این پتانسیل را دارد که یک صنعت میلیارد دلاری باشد. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردم، غول‌های فناوری مانند IBM قبلاً در یک پروژه بزرگ بلاکچین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با کمک HSBC، Deutsche Bank و Treasaries of Cargill در حال ساخت است.

واضح است که شرکت‌هایی مانند IBM مزایای این فناوری جدید را نسبت به سیستمهای موجود تشخیص داده‌اند.

همه‌چیز از تغییرناپذیری پایگاه داده‌های بلاکچین گرفته تا توانایی آن‌ها در کمک به بهبود شفافیت در شناسایی مشتری، به‌طور گسترده به بهبود روند کار و کاهش کلاهبرداری کمک می‌کنند.

ارگان‌های دولتی نیز سود خواهند برد. زیرا مسئولان ریسک به داده‌ها دسترسی بهتری خواهند داشت، بنابراین روابط بین بخش‌های مالی و رگولاتوری شفاف‌تر خواهد بود. این امر چشم‌اندازی برای کاهش چشمگیر تقلب مالی و جرائم در طولانی‌مدت را نیز فراهم می‌کند.

تنها گذر زمان نشان خواهد داد که تأثیر واقعی فناوری بلاکچین چه خواهد بود. آنچه مشخص است این است که نوید این فناوری جدید همه ما را هیجان‌زده کرده است.

سؤالات متداول

نمونه‌های خوبی از موارد کاربرد KYC مبتنی بر بلاکچین؟

بلاکچین در حال حاضر به تعدادی از راه‌حل‌های KYC کمک می‌کند. برجسته‌ترین مثال استفاده از بلاکچین در نقل‌وانتقال پول بین‌المللی است. در حال حاضر راه‌حل‌هایی در دست توسعه است که از برنامه‌های احراز هویت مبتنی بر بلاکچین در امور بانکی، سوابق پزشکی الکترونیکی و  خرید خانه استفاده می‌کنند.

آیا بلاکچین می‌تواند برای KYC استفاده شود؟

به دلیل تغییرناپذیری دفترکل‌های بلاکچین، این‌ یک ‌راه‌حل ایده‌ال برای KYC است. به شرطی که اطلاعات فردی قبل از ذخیره شدن در بلاکچین KYC صد در صد تأیید شود، تا هیچ فرصتی برای دست‌کاری و کلاه‌برداری وجود نداشته باشد.

آیا KYC بهترین مورداستفاده از بلاکچین است؟

مطمئناً KYC یکی از بهترین حوزه‌هایی است که می‌تواند از مزایای بلاکچین بهره ببرد. بااین‌حال، احتمالاً بزرگ‌ترین مورد کاربرد در پرداخت‌های بین‌المللی خواهد بود.

منبع devteam
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.