آیا خودپردازهای بیت‌کوین گزینه مناسبی برای خرده فروشان هستند؟

تعداد خودپردازهای بیت‌کوین در سراسر جهان به بیش از 14000 دستگاه رسیده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، خودپردازهای بیت‌کوین یا BTM در حال حاضر در سراسر جهان در حال گسترش هستند. با این حال ممکن است این سوال برای خرده فروشان پیش بیاید که آیا خودپردازهای بیت‌کوین برای آنها مناسب است یا خیر؛ برای پاسخ این سوال باید نگاهی به ریشه های BTM و چالش‌ها و فرصت‌های آن بیاندازیم.

از زمان تولد بیت‌کوین در سال 2009 ، این رمزارز توجه همه، از سرمایه گذاران گرفته تا خرده فروشان و حتی مردم عادی را جلب کرده است. در نتیجه، تقاضا برای خودپردازهای بیت‌کوین، یعنی ابزاری که امکان خرید راحت‌تر بیت‌کوین را فراهم می‌کند ، افزایش یافته است.

بر اساس گزارشی از بی بی سی خودپردازهای بیت‌کوین برای اولین بار در سال های 2013 و 2014 در یک کافی شاپ در شهر ونکوور کانادا شروع به فعالیت کردند. آمریکا نیز اولین بار دستگاه خودپرداز را دریک بار سیگارفروشی در آلبوکرک نیومکزیکو در سال 2014 راه اندازی کرد. با این حال، طبق گزارشی از CNET، مدت طولانی این دستگاه دوام نیاورد زیرا 30 روز پس از استقرار اولیه برداشته شد.

خودپردازهای بیت‌کوین از سال 2013 تا به امروز رشد چشمگیری داشته‌اند و  طبق آمار استاتیستا اکنون بیش از 14000 دستگاه از آن در  سراسر جهان وجود دارد.

چالش‌های قدیمی

بیت‌کوین از اولین لحظه ظهور خود در سال 2009 با چالش‌های زیادی روبرو شده است. از یک سو با چالش عدم درک از اینکه دقیقاً چیست، روبه رو بود. از سوی دیگر چالش‌هایی در مورد استخراج و استفاده صحیح از بیت‌کوین وجود داشت.

بیت‌کوین همچنین با یک ویژگی بزرگ روبرو است. بسیاری از کارشناسان آن را با جرم و جنایت مرتبط می‌دانند و  بسیاری از هکرها، قاچاقچیان مواد مخدر و پولشوها به دلیل قابل پیگیری نبودن از آن استفاده می‌کنند.

ایمن ریدا، مدیر عامل شرکت  Cash2Bitcoin در این رابطه می‌گوید: یکی از چالش‌های بیت‌کوین در آغاز، درک فناوری آن بود، زیرا منابع برای یادگیری آن محدود بود. چالش مهم دیگر، آموزش خرده فروشان در مورد مزایای پذیرندگی خودپرداز بیت‌کوین در فروشگاه‌هایشان بود.

فرصت‌های تازه

در سال‌های اخیر، بیت‌کوین فرصت‌های جدید زیادی برای شکوفایی داشته است و در کنار آن خودپرداز بیت‌کوین نیز دارای همین فرصت بوده‌اند. به عنوان مثال ارزش بیت‌کوین در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش داشته و از چند دلار به بیش از 50 هزار دلار رسیده است.

بیت‌کوین توسط موسسات مالی و شرکت‌های بزرگتر قابل قبول‌تر شده است، زیرا به عنوان یک دارایی قانونی شناخته می‌شود. بیت‌کوین در دهه گذشته از هر دارایی دیگر در جهان بهتر عمل کرده است. هرچه شرکت‌های بیشتری بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند، تراکنش‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع به نوبه خود، استقرار خودپرداز بیت‌کوین را گسترش خواهد داد.

خودپرداز بیت‌کوین از زمان شروع COVID-19 نیز شاهد بازده بزرگی در تجارت بوده، زیرا بسیاری از مشتریان به دلیل عدم اطمینان اقتصادی، پول خود را در بیت‌کوین سرمایه گذاری کردند.

ریدا از زمان راه‌اندازی Cash 2 Bitcoin در سال 2017 در دیترویت شاهد رشد این صنعت بوده است و خودپردازهای بیت‌کوین را در 10 ایالت نصب کرده است.

خودپردازهای بیت‌کوین

به گفته ریدا با نصب خودپرداز بیت‌کوین خرده فروشان شاهد افزایش بازدید فروشگاه های خود خواهند بود. زیرا دیده شده که مشتریان حاضرند 1.5 ساعت رانندگی كنند تا به خودپرداز بیت‌کوین برسند.

خرده فروشان همچنین سود مالی زیادی از خودپرداز بیت‌کوین دریافت می‌کنند ، زیرا بدون در نظر گرفتن تعداد تراکنش‌ها، ماهانه نرخ ثابتی به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد.

به گفته ریدا پذیرندگان با خودپردازهای سنتی بر اساس تعداد تراکنش سود کسب می‌کنند. بنابراین اگر مشتریان زیادی با استفاده از دستگاه خودپرداز پیدا نکنند، درآمد زیادی کسب نمی‌کنند ولی  با استفاده از خودپردازهای بیت‌کوین به صورت ماهانه مبلغ ثابتی به پذیرندگان پرداخت می شود حتی اگر حجم تراکنش و فروش آنها کم باشد.

همچنین برخی از خرده فروشان ممکن است بپرسند که برای مصرف کنندگان واقعی، این دستگاه چه فایده‌ای دارد. چرا آنها می‌خواهند از خودپرداز بیت‌کوین استفاده کنند؟

ریدا تأکید می‌کند که ارز دیجیتال یک سرمایه بزرگ برای مردم است. تجربه چند سال اخیر ثابت کرده است که ارزش بیت‌کوین در حال افزایش است و به گزینه اصلی هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است.  همچنین ارز دیجیتال خدماتی را برای افراد دارای حساب بانکی و افرادی که به حساب بانکی دسترسی ندارند ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، ارز رمزنگاری شده، مزایایی نسبت به پول نقد و چک دارد.

پول نقد باید توسط یک بانک مرکزی چاپ و پشتیبانی شود، ولی بیت‌کوین پشتوانه حاکمیتی ندارد. این همان چیزی است که جذابیت آن را از پول نقد بیشتر می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاران به دلیل سهولت استفاده و تحویل سریع ارز رمزنگاری شده به استفاده از خودپردازهای بیت‌کوین علاقه‌مند می‌شوند.

به گفته ریدا، خودپردازهای بیت‌کوین نسبت به صرافی‌های آنلاین و خودپردازهای سنتی نیز دارای مزایایی هستند. برای اولین بار، بیت‌کوین توسط شبکه خودپردازی مانند Star ،Pulse ،Visa و Mastercard پشتیبانی نمی‌شود و  بیت‌کوین را می‌توان خیلی سریع‌تر با دستگاه خودپرداز تأیید کرد تا صرافی.

هنگام معامله با صرافی آنلاین، مراحل تأیید مدتی طول می کشد و شما روزها به بیت‌کوین دسترسی یا کنترل ندارید ولی وقتی مشتری از دستگاه خودپرداز بیت‌کوین استفاده می‌کند، تأخیری در روند تایید وجود ندارد و مشتری می‌تواند در لحظه تراکنش را انجام دهد و بیت‌کوین را در عرض چند دقیقه بدست آورد.

منبع ATMMarketPlace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.