روسیه در حال بررسی گزینه‌های جایگزین سوئیفت است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در حال بررسی گزینه های مختلفی برای جایگزین کردن سوئیفت و ارتباط سیستم مالی خود با همتایان خارجی آن از قبیل سامانه سپام SEPAM ایران است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه ای با شبکه خبری راشاتودی که روز دوشنبه پخش شد، تاکید کرد که این کشور در حال تلاش برای به حداقل رساندن هرگونه خسارت احتمالی ناشی از قطع ارتباط با ابزارهای مالی بین المللی است، اما با این وجود خطر عدم دسترسی به سیستم پرداخت های بین بانکی سوئیفت را فعلاً در حد فرضیه می داند.

وی گفت: سناریوی قطع ارتباط روسیه از سوئیفت هنوز فرضی تلقی می شود. با این وجود، اقدامات مشترک بین وزارتخانه ای برای به حداقل رساندن خطرات و خسارات اقتصادی به کشورمان در پی عدم دسترسی به ابزارهای مالی عادی و سازوکارهای پرداخت بین المللی، در حال انجام است.

زاخارووا گفت: برای مثال به عنوان ابزار جایگزین می توان “سیستم انتقال پیام های مالی بانک مرکزی روسیه” را ذکر کرد.

در حال حاضر گزینه های مختلفی برای ارتباط این سیستم با همتایان خارجی خود مانند سامانه پرداخت یکپارچه اروپا SEPA، یا سامانه سپام SEPAM ایران و سامانه های سیپ و کاپ CUP و CIP چین وجود دارند که روسیه در حال بررسی آنهاست.

وی در ادامه گفت: بین سیستم پرداخت میر MIR روسیه و همتایان خارجی نیز همکاری هایی در جریان است: کارت های بانکی یونیپی UnionPay چین، کارت های جی سی بی JCB ژاپن و کارت بین المللی ماسترو Maestro.

این کارت ها هم در داخل و هم در خارج از روسیه پذیرفته می شوند. با این حال، زاخارووا تاکید کرد که خیلی زود است حدس بزنیم که یک مجموعه جامع ملی از ابزار در بخش معاملات پرداخت نهایی شود و به بازارهای بین المللی معرفی شود، چرا که این فرایند زمان بر و طولانی است.

زاخارووا در پایان گفت: علاوه بر این، روسیه در حال بررسی فرصت های فراهم شده توسط فناوری سایبری و امکان بهره گیری از پتانسیل آنها برای افزایش ثبات و استقلال سیستم مالی و ابزارهای پرداخت است. درک روشنی وجود دارد که درنهایت روش های پرداخت دیجیتال ممکن است زمینه را برای یک سیستم مالی و پرداخت بین المللی فرامرزی به روز شده فراهم می کند.

پیش از این، پارلمان اروپا در نشست خود در بروکسل در تاریخ 29 آوریل قطعنامه ای در مورد روسیه تصویب کرد که خواستار تحریم پروژه گاز Nord Stream 2 و شرکت انرژی هسته ای Rosatom و همچنین قطع ارتباط روسیه با سیستم پرداخت سوئیفت در صورت “حمله به اوکراین” شده است.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.