مزیت جداسازی سیستم پردازش کارت اعتباری از کُربنکینگ

عضو هیئت مدیره پرداخت نوین: «در حال حاضر مفهومی به عنوان مرکز پردازش کارت وجود دارد، وقتی ما می‌توانیم پردازش کارت را از کُربنکینگ خارج کرده و به مراکز پردازش کارت منتقل کنیم، هم از لحاظ فنی و هم کسب‌وکاری مزایای فراوانی دارد.

دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵ بهمن پارسال برای مشمولان این سهام فراهم شده است که تاکنون دو بانک ملی و تجارت برای صدور این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند به صورت غیرحضوری کارت خود را دریافت کنند.

به گفته‌ عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد، به جز بانک‌های ملی و تجارت تا آخر اردبیشهت سال جاری، سایر بانک‌ها نیز به صدور کارت اعتباری سهام عدالت ورود خواهند کرد.

در ایران شرکت‌های مختلفی بر روی کُربنکینگ خود زیرساخت کارت اعتباری را ارائه می‌دهند. همچنین شرکت‌هایی مثل داتین می‌توانند خارج از Core خود سیستم پردازش کارت اعتباری را ارائه دهند. به این معنا که سامانه کارت اعتباری آنها از Core جدا است و این قابلیت را  ایجاد می­‌کند که مرکز پردازشگر کارت اعتباری مثل شرکت پرداخت نوین یا شرکت پیشگامان پویا که از زیرساخت کارت اعتباری داتین استفاده می‌کنند، نیازی به کُربنکینگ نداشته باشند. به همین دلیل ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با مزایای جداسازی پردازش کارت اعتباری از کُربنکینگ، با محمدرضا روشناس، عضو هیئت مدیره پرداخت نوین به گفت­‌وگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

اعطای کارت اعتباری به جای وام­های خُرد

روشناس در ابتدا با اشاره به زیرساخت­‌های ارائه کارت­‌های اعتباری گفت: «در سال۹۷ هیئت وزیران بخشنامه‌ای را برای مبارزه با پولشویی ارائه داد که در یکی از بندهای این بخشنامه به ارائه کارت اعتباری اشاره شده بود و از بانک­ها خواسته شده بود، به جای اعطای وام­‌های خُرد، کارت اعتباری ارائه دهند. بسیاری از بانک­‌ها هم زیرساخت‌های این سرویس را راه اندازی کردند.»

لزوم فرهنگسازی بانک­های بزرگ در زمینه کارت­ اعتباری

او با تاکید بر اینکه از لحاظ زیرساختی همه بانک‌ها آماده ارائه کارت اعتباری هستند، افزود: «بانک­های خصوصی در حال حاضر وام­­‌های خُرد ارائه نمی‌دهند و برای آنها به صرفه­‌تر است که وام‌های کلان را به شرکت‌ها و صنایع بزرگ ارائه دهند، پس در عمل به دنبال ارائه وام خُرد نیستند. اما اکثر بانک‌های بزرگ دولتی ممکن است این الزام را پیدا کنند. در سالیان گذشته مشاهده کرده‌ایم که تا زمانی که بانک ملی در ارائه سرویس و راهکاری، پیش‌قدم نشده، هیچ اتفاقی نیفتاده است برای مثال تا زمانی که بانک ملی وارد شتاب نشده بود این شبکه به طور کامل عملیاتی نشد. به همین منظور بانک‌­های بزرگ باید برای این کار فرهنگ‌سازی کنند، همچنین بانک مرکزی باید بانک­‌های کوچک و خصوصی را در اعطای وام و تسهیلات خُرد، ملزم به استفاده از کارت اعتباری کند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که فرهنگ استفاده از کارت های اعتباری شکل بگیرد. از طرف دیگر برخی از نگرانی‌ها بر نبود سامانه‌های اعتباری‌سنجی می‌تواند تاثیر منفی بر این کار بگذارد. به نظر من اگر بانک‌ها با همان ساز و کار، تسهیلات کارت اعتباری اعطا کنند می‌تواند راه گشای این امر باشد. چون در نظر داشته باشید که مقرر است کارت اعتباری جایگزین تسهیلات خُرد کمتر از 500 میلیون ریال شود.»

 

مزیت جداسازی سیستم پردازش کارت اعتباری از کُربنکینگ

عضو هیئت مدیره پرداخت نوین ادامه داد: «در حال حاضر مفهومی به عنوان مرکز پردازش کارت وجود دارد، این که ما بتوانیم پردازش کارت را از Core خارج کرده و به مراکز پردازش کارت منتقل کنیم هم از لحاظ فنی و هم کسب‌وکاری مزایای فراوانی دارد. از لحاظ فنی،  Core بانک گرفتار پردازش کارت اعتباری نمی­‌شود  و تمامی پردازش‌ها اعم از تصدیق هویت، صدور صورتحساب و امثالهم در این جا انجام شده و فقط اسناد حسابداری در دفتر کل بانک ثبت می شود. به این شکل بار پردازشی در Core بانک کمتر می‌شود و توسعه های بانکی به سرعت و چالاکی انجام می شود.»

 اتفاق مثبت درتلفیق کارت وفاداری با کارت بانکی

او در پاسخ به این پرسش که از لحاظ  کسب و کاری جدا سازی پردازش کارت از کُربنکینگ چه مزایایی دارد، توضیح داد: «دسته‌ای از کسب‌وکار­ها هستند که به کارت متکی‌ هستند  اما بانک‌­ها وارد آن کسب‌وکارها نمی‌شوند، برای مثال بسیاری از شرکت­‌ها و بنگاه­‌های تجاری کارت­‌هایی را به عنوان کارت وفاداری ارائه می­‌دهند که بر اساس فعالیت های مشتری شارژ می‌­شود، اگر این کارت­‌ها با کارت بانکی تلفیق شود اتفاق بسیار خوبی می­افتد. شرکت‌هایی که به عنوان مرکز پردازش کارت اعتباری هستند می­‌توانند وارد این گونه سرویس‌ها شوند مثل شرکت پرداخت نوین و یا امثالهم. زیرا از یک طرف به سیستم بانکی وصل هستند و از طرف دیگر می­‌توانند کسب‌وکار­هایی را در داخل خود تعریف کنند و اگر چنین کارتی وجود داشته باشد که  بتوان از آن به طور همزمان به عنوان کارت بانکی و کارت وفاداری استفاده کرد نتیجه خوبی حاصل می‌شود.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.