روش توسعه بانکداری شناختی

زمانی می‌توان ادعا کرد که روی موردی شناخت کامل وجود دارد که در مورد آن اطلاعات کافی وجود داشته باشد. به عبارتی شناخت، دانشی است که روی داده و تحلیل داده تمرکز دارد.

علم شناخت به بررسی تفکر با بازنمایی ساختار ذهن انسان و روش­ های محاسباتی بر روی این ساختار می­ پردازد. سیستم­ های شناختی طوری طراحی و توسعه داده می­ شوند که مانند انسان داده­ های مختلف (تصویری، ویدئویی، متنی و حتی حسی) را به­ صورت مکانیزه از محیط دریافت و تحلیل نموده و  به کمک مدل­ های یادگیری، دانش خود را به ­روز کرده و در صورت نیاز واکنش­ های مقتضی مانند تغییرات رفتاری یا گزارشات تحلیلی ارائه دهند.

بانکداری شناختی یکی از فناوری­ های مهم و تاثیرگذار در عصر صنعتی دیجیتال است. این فناوری بر آن است تا با تحلیل پیشرفته به ­روی داده ­های 360 درجه مشتری و سایر داده­ ها و فراداده­ ها، با استفاده از پلتفرم­ های کلان داده و مدل­ های یادگیری عمیق، بینشی در خصوص مشتری ایجاد نماید تا بتواند با توجه به آن خدمات شخصی­ سازی شده ارائه کند. سیستم ­های پیشنهاد دهنده نسل سوم، مشاوره‌های هوشمند و دستیاران شناختی نمونه­ هایی از مورد کاربردهای فناوری­ های شناختی در بانک هستند.

یکی از نمونه سیستم ­های بانکداری شناختی، سیستم مدیریت سرمایه می­ باشد که کارکرد آن به اینصورت است که مشتری بانک از طریق نرم ­افزار، هدفی را مشخص می­ کند (مثال: در نظر دارد که طی دو سال آینده یک خانه با مشخصات مورد نظر را خریداری کند). بانک با تحلیل پیشرفته روی داده ­های مشتری در سیستم­های مختلف، رفتار مالی مشتری را استخراج کرده و از طرفی با تحلیل پیشرفته داده ­های بازار، طوری به مشتری مشاوره می ­دهد که او را به هدف خود نزدیک کند؛ یا حتی بدون هدفگذاری مشتری، با تحلیل داده­ های خارجی از مشتری براساس سلیقه وی، خدمات شخصی­ سازی شده ای را پیشنهاد می­ نماید.

استخدام نیروهای متخصص داده، به ­کارگیری مدل­ های کسب و کار داده محور، راه ­اندازی ساز و کار کلان داده از جمله نیازمندی­ های توسعه بانکداری شناختی است.

شرکت IBM برای توسعه بانکداری شناختی فرآیندی را معرفی نموده است که به صورت زیر می­باشد.

روش توسعه بانکداری شناختی

بانکداری شناختی 2

بانکداری شناختی 3

تهیه شده توسط نجمه نوذر

دانشجوی دکتری حرفه ­ای بانکداری دیجیتال دانشگاه تربیت مدرس

کارشناس ارشد شرکت بهسازان ملت

بهار 1400

 

 

 

1 نظر
  1. منال مجموعه می گوید

    سلام. وقت بخیر. دوست داشتم اطلاعات یا منابع بیشتری در مورد بانکداری شناختی داشته باشم. دانشجوی ارشد تجارت الکترونیک هستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.