مالیات بر عایدی، تراکنش‌های بانکی را هم شامل می‌شود؟

یک کارشناس امور مالیاتی گفت: بخش تراکنش‌های بانکی که با ارز و خرید و فروش املاک مرتبط است در درآمد افراد دیده نمی‌شد. قانون مالیات بر عایدی سرمایه بخشی از تراکنش‌های بانکی را هم پوشش می‌دهد.

سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی درباره  اجرای مالیات بر عایدی سرمایه گفت: آنچه در قانون جدید درباره مالیات بر عایدی سرمایه آمده است. به طور مشخص به ارز املاک، زمین، طلا و محاسبه مالیات آن‌ها اشاره کرده است. تا به حال درباره این قانون کش  و قوس‌ها و اختلافات فراوانی وجود داشته است. مشکلات اجرایی آن آیین نامه‌های موجود بوده باید تداخلات با ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم که در ارتباط با نقل و انتقال و سر قفلی املاک حل شود.

غیبی پور گفت: مالیات بر جمع درآمد قبلا در قانون مالیاتی بوده، اما به دلیل عدم ساز و کار حذف شده است. ولی مالیات بر جمع درآمد به یک شخص حقیقی مربوط است که در تمام منابع به هر میزان در آمد کسب می‌کند. باید پس از کسر معافیت‌های مقرر در قانون مالیات را پرداخت کند که سازوکار اجرایی نداشت.

او ادامه داد: تمام این اصلاحات در قانون جدید قابل اجراست. مالیات بر عایدی سرمایه چند منبع مشخص دارد که مهمترین هدف آن جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن و املاک است؛ و در نهایت زمینه ساز اخذ مالیات بر مجموع درآمد می‌شود. البته اگر دامنه این مالیات را گسترده کنند اجرای آن دشوار خواهد بود. بخش تراکنش‌های بانکی که با ارز و خرید و فروش املاک مرتبط است در درآمد افراد دیده نمی‌شد. قانون جدید بخشی از تراکنش‌های بانکی را هم پوشش می‌دهد.

این کارشناس امور مالیاتی تصریح کرد: این قانون در سال آینده یک قانون مترقی خواهد بود و اجرایی خواهد شد. انتظار می‌رود که امسال بیشتر اطلاع رسانی در این خصوص انجام شود. به خصوصی مودیان باید در جریان جزئیات این قانون قرار بگیرند.

این کارشناس مالیاتی در پایان یادآور شد: برآورد‌ها این است که تا سال آینده این قانون به مرحله اجرا شدن برسد. اما دو نکته درباره قانون مالیات برعایدی سرمایه وجود دارد، اول اینکه وقتی قانون اجرا شود سنگینی در سبد درآمد‌ها خواهد بود و دوم جا افتادن و عملیاتی شدن این قانون است که مدت زمانی به طول می‌انجامد.

منبع باشگاه خبرنگاران
1 نظر
  1. تقی بی سواد می گوید

    ، کسی که پراید خریده یا دلار رفته بالا این سود هست یا تورم ؟ کسی پراید بخره 20 و بفروشه 120 به خاطر تورمه دیگه نمیتونه همون پراید رو بخره اگر مالیات ببندن ، یه مشت دزد دستشونوکردن تو جیب ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.