۱۰ نکته طلایی در راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه اینستاگرامی

سال‌هاست دوره حضور کسب‌وکارها در فضای اینترنت و استفاده از پلت‌فرم‌های مختلف برای جذب مشتری و عرضه محصولات رسیده. اگه کسب‌وکاری دارید و تا حالا محصولات خودتون رو در این فضا عرضه نکرده‌ید،‌ از قافله عقب هستید! در این نوشته کوتاه ۱۰ نکته طلایی برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی موفق رو با شما در میون می‌ذاریم. چه تازه‌وارد این حوزه هستید و چه به فکر تغییرات اساسی در روند کاری‌تون افتاده‌ید، این نوشته رو تا انتها بخونید. قول می‌دیم نکته‌های فوق‌العاده‌ای یاد بگیرید.

۱.اسم مناسبی برای فروشگاه‌تون انتخاب کنید

تا جای ممکن اسم فروشگاه رو با اسم صفحه اینستاگرامی‌تون هماهنگ کنید. برای مثال، اگه اسم فروشگاه‌تون «چهل گل»، اسم یا آی‌دی صفحه رو هم «chehelgol» بذارید. اگه این اسم رو قبلا گرفته بودن، می‌تونید از جایگزین‌هایی مثل «40gol» استفاده کنید.

اگه همه اسم‌های ممکن رو گرفته بودن، یا اسم فروشگاه رو تغییر بدید، یا در اسم فروشگاه یا آدرس صفحه، حرف یا کلمه‌ای رو کم‌وزیاد کنید. برای مثال، برای همین اسم بالا، می‌تونید از آدرس «chehelgol247» استفاده کنید؛ یعنی چهل گل ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته فعال است.

خلاصه اینکه باید کمی خلاقیت به خرج بدید.

۲. حساب اینستاگرامی‌تون رو به بیزینس تغییر بدید

در پلت‌فرم اینستاگرام، سه نوع حساب کاربری داریم:

  • حساب شخصی (Personal Account)
  • حساب بیزینس (Business Account)
  • حساب کریتور (Creator Account)

اگه قصد دارید فروشگاه اینستاگرامی راه بیندازید، حتما حساب کاربری‌تون رو به حالت بیزینس تغییر بدید. در این حالت می‌تونید از امکاناتی که این پلت‌فرم برای تحلیل پست‌ها و رفتار مخاطب‌ها دارن، استفاده‌های عجیب‌غریبی کنید!

برای تغییر حساب شخصی به بیزینس، در صفحه اصلی اپ موبایلی اینستاگرام، روی سه‌خط بالا، ‌سمت راست کلیک کنید. بعد روی گزینه تنظیمات (Settings) و بعد هم حساب کاربری (Account) ضربه بزنید. حالا در انتهای فهرست، روی تغییر نوع حساب (Switch Account Type) کلیک کرده و حالت بیزینس رو انتخاب کنید.

۳. معرفی خوبی برای صفحه‌تون بنویسید

بایو یا بیو (Bio)، همون چند خط کوتاهی‌ست که بالای صفحه، و زیر اسم و عکس صفحه می‌بینید. باید بهترین استفاده رو از این فضای اندک بکنید. کلمه‌ها رو هوشمندانه انتخاب کنید تا از کمترین تعداد کلمه، بیشترین استفاده رو داشته باشید. در بایو به این نکته‌ها اشاره کنید:

  • معرفی فروشگاه
  • زمینه کاری صفحه
  • آدرس فروشگاه فیزیکی در صورت وجود
  • امکان کارت به کارت یا درگاه پرداخت واسط
  • هشتگ اصلی فروشگاه‌تون

بهترین کار برای رسیدن به بایوی خوب، اینِ که به چند صفحه فروشگاهی معتبر و پرطرف‌دار اینستاگرام سربزنید. بایوی اون‌ها رو بخونید و ازشون ایده بگیرید. بایویی بنویسید که هر روز نیاز به تغییر نداشته باشه، چون مشتری‌ها رو سردرگم می‌کنه.

۴.برای کسب‌وکارتون لوگو طراحی کنید

لوگوی خوب به کسب‌وکار اعتبار می‌ده. به حس‌وحال خودتون نسبت به لوگوی سامسونگ و مرسدرس بنز و مایکروسافت و… فکر کنید. در اینستاگرام چرخی بزنید و ببینید کدوم لوگوها در کسب‌وکارهای کوچک، بیشتر به دلتون می‌نشینه.

برای طراحی لوگو لازم نیست هزینه‌های سنگینی بدید. وقتی در ابتدای راه هستید، می‌تونید از ابزارهای رایگان ساخت لوگو استفاده کنید که اتفاقا نتیجه بدی هم ندارن! کمی هم که پیش رفتید، می‌تونید با هزینه‌های نه‌چندان‌بالا، از خدمات طراحان لوگوی آماتور استفاده کنید.

در نهایت هم وقتی کسب‌وکارتون شکل گرفت و به درآمد خوبی رسید، حتما برای لوگو هزینه کنید و از دانش طراحان حرفه‌ای بهره ببرید.

۵. برای صفحه اینستاگرامی از طرح مشخصی استفاده کنید

هر صفحه کسب‌وکاری باید طرح یا لی‌اوت (Layout) مشخصی داشته باشه؛ یعنی تصاویر رو طوری پست کنه، که از قانونی کلی تبعیت کنن و در کنار هم، چشم‌نواز باشن.

برای اینکه با طرح صفحه بیشتر آشنا بشید، عبارت instagram page layout رو در گوگل جست‌وجو کنید. علاوه‌بر تماشای لی‌اوت‌های صفحه‌های مختلف، می‌تونید قالب‌های رایگان برای پست‌های اینستاگرامی رو دانلود هم بکنید.

بعضی از این قالب‌ها، آماده استفاده هستن و برای بعضی دیگه باید کمی فوتوشاپ بدونید. قالب رو در فوتوشاپ باز می‌کنید، تغییرات لازم رو می‌دید و روی اینستاگرام منتشر می‌کنید.

۶. استراتژی هشتگ‌گذاری داشته باشید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها در اینستاگرام برای جذب مخاطب و در نهایت تبدیل مخاطب به مشتری، استفاده از استراتژی مناسب برای هشتگ‌گذاری‌ست. اگه هشتگ‌های خوبی داشته باشید، مخاطب شما رو پیدا می‌کنه و چه‌بسا فالو هم بکنه.

ولی اگه هشتگ نذارید، یا بدتر از اون، از هشتگ‌های نامناسب استفاده کنید، اعتبار صفحه‌تون رو از دست می‌دید! درباره هشتگ‌گذاری مطالب زیادی نوشته شده. در خود اینستاگرام، با جست‌وجوی هشتگ «#هشتگ_گذاری» به کلی اطلاعات جذاب دسترسی پیدا می‌کنید.

۷. در بخش استوری‌ها فعالیت درستی داشته باشید

در اینستاگرام دو شکل کلی از محتوا داریم:

  • پست
  • استوری

اگه صفحه کسب‌وکار دارید، پست‌ها رو تا جای ممکن به معرفی محصول اختصاص بدید. ولی توی استوری دستتون بازتر خواهد بود. البته بازهم باید استفاده‌های هوشمندانه‌ای از استوری داشته باشید.

برای مثال، مدام «صبح به‌خیر» و «شب به‌خیر» استوری نکنید! مخاطبان برای محصولات یا خدمت شما در صفحه‌تون حضور دارن، نه صبح‌به‌خیر و شب‌به‌خیر گفتن! پس با استوری‌های بی‌مورد، آزارشون ندید.

۸. استوری‌های مناسب رو هایلایت کنید

استوری‌هایی که مخاطب در آینده هم به اون‌ها نیاز پیدا می‌کنه، هایلات کنید تا بالای صفحه بمونن. برای مثال، از مشتری‌ها بخواهید نظرات خودشون درباره محصولات یا خدمات شما رو دایرکت کنن. بعد تصاویر دایرکت‌های مثبت رو استوری و هایلایت کنید. چنین استوری‌هایی تأثیر شگفت‌انگیزی در جذب مشتری جدید دارن.

بازهم توصیه می‌کنیم همه استوری‌ها رو هایلایت نکنید. فقط استوری‌هایی رو نگه دارید که مخاطب نیاز خواهد داشت. صفحه‌تون رو با استوری‌های بی‌شمار و بی‌مورد پرنکنید!

۹. لحن مشخص و سازمانی داشته باشید

در کپشن پست‌ها، متن استوری‌ها و همین‌طور گفت‌وگوهای دایرکت، لحن مشخص و یک‌پارچه‌ای داشته باشید. اگه در کپشن می‌نویسید: «لطف حضرت‌عالی مستدام»! در دایرکت هم چنین لحنی داشته باشید و ننویسید «قربونت برم عزیزم»؛ برعکس این هم صدق می‌کنه.

پس لحن مشخصی رو برای صفحه‌تون انتخاب کنید، و همه‌چیز رو بر همون مبنا پیش ببرید. اگه در آینده اوضاع عالی شد و افراد دیگه‌ای رو هم برای مدیریت صفحه‌تون به کار گرفتید، ازشون می‌خواهید لحن سازمانی شما رو رعایت کنن.

۱۰. چگونگی پرداخت هزینه رو برای مخاطب مشخص کنید

راه‌های پرداخت رو در استوری توضیح داده و اون‌ها رو هایلایت کنید. باید روند پرداخت مشخصی برای کسب‌وکار اینستاگرامی داشته باشید. برای مثال می‌تونید از امکان کارت به کارت استفاده کنید. شماره کارت خودتون رو به مشتری بدید و از او بخواهید بعد از انتقال وجه، رسید پرداخت رو براتون بفرسته.

به‌جز کارت به کارت از درگاه‌های پرداخت واسط هم می‌تونید استفاده کنید. خلاصه اینکه روند پرداخت رو برای فروشگاه‌تون مشخص کنید و اگه امکان داره، در قسمت بایو هم به اون اشاره کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.