ابزاری که با آن می‌توان حتی در روز‌های منفی بورس هم سود کرد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش استقراضی یکی از ابزار‌های مهم است که به دو طرفه شدن بازار کمک زیادی خواهد کرد.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که بازار دو طرفه چیست و چه مزیتی دارد؟ توضیح داد: زمانی که یک دارایی را خریداری می‌کنیم در اکثر مواقع زمانی سود خواهیم کرد که قیمت آن دارایی رشد کند؛ اما در بازار‌های مالی ابزار‌هایی ایجاد شده است که افراد بتوانند از کاهش قیمت دارایی نیز سود کنند اگر در این بازار افرادی بتوانند چه در هنگام رشد قیمت و چه در هنگام افت قیمت‌ها در ازای پیش بینی صحیحی که نسبت به قیمت‌ها داشته‌اند؛ سود کنند به این بازار، بازار دو طرفه می‌گویند. بازار دو طرفه ابزار‌هایی مانند فروش استقراضی دارد.

دو طرفه شدن بازار سرمایه چه مزیت‌هایی دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازار دو طرفه می‌تواند در ایران اجرایی شود؟ بیان کرد: تلاش‌هایی برای ایجاد بازار دو طرفه در ایران شده است؛ سال‌هاست که فروش استقراضی در بازار کشورمان از نظر فقهی در حال بررسی است و پیشنهاداتی نیز در این زمینه داده شده است تا مشکلات فقهی حل شود، اما به دلیل اینکه ابزاری که طراحی شده و با فروش استقراضی خیلی فاصله دارد؛ نتوانسته در بازار ما جواب دهد.

سوری در پاسخ به سوال که مکانیزم فروش استقراضی چیست؟ اظهار کرد: فروش استقراضی به این صورت است که از کارگزار خودتان یک سهامی را قرض می‌گیرید و متعهد هستید که در یک تاریخ معین این سهام را به کارگزاری برگردانید، حال شما می‌توانید این سهم را در بازار به فروش برسانید و پول آن را دریافت کنید، اگر بازار به صورت نزولی باشد و قیمت آن سهم کم شود شما بعدا با قیمت کمتری آن سهم را خریداری می‌کنید و باز می‌گردانید؛ بنابراین از افت قیمت نیز شما سود کرده‌اید و این فروش استقراضی یکی از ابزار‌های مهم است که به دو طرفه شدن بازار کمک زیادی خواهد کرد.

او افزود: از آن جایی که خرید و فروش سهام در ایران بر اساس عقد بیع انجام می‌شود و یکی از شروط عقد بیع این است که افراد باید صاحب یک دارایی باشند تا بتوانند آن را به فروش برسانند به همین سبب فروش استقراضی به شکل تعریف شده قابلیت پیاده سازی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که دو طرفه شدن بازار چقدر می‌تواند موثر باشد؟ بیان کرد: در بازار‌های مالی هرچه تعداد و عمق ابزار‌ها بیشتر باشد سبب می‌شود که در بازار‌های منفی و در شرایط عدم اطمینان بازار نیز، افراد سرمایه خودشان را از بازار خارج نکنند.

او در پایان تصریح کرد: افراد می‌توانند از ترکیب ابزار‌هایی که بازار در اختیارشان قرار می‌دهد برای پوشش ریسک استفاده کنند. هرچه عمق و تنوع ابزار‌های استاندارد موجود در بازار افزایش پیدا کند؛ سبب می‌شود که بازار پویا‌تر شود و افراد ماندگاری بیشتری در بازار داشته باشند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.