سالگرد مهاجرت بزرگ کُربنکینگ بانک سپه

مدیر عامل امید سپه: از مهمترین اقدامات در دست انجام می‌توان به موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح و شروع فعالیت‌های مرتبط با مهاجرت سامانه‌های بانکی‌شان به سامانه جامع بانکی امید اشاره کرد که خود متشکل از 5 مهاجرت بانکی دیگر در بانک سپه می باشد.

19 تیر سال گذشته فرایند مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ داتین و سامانه متمرکز بانکداری امید آغاز شد و تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه جامع بانکی امید شامل بانکداری متمرکز، کارت، سوئیچ پرداخت، اینترنت و موبایل بانک و راهکارهای تحلیلی مهاجرت کردند. در پروژه مهاجرت به کُر جدید بانک 100 ساله سپه، تجمیع اطلاعات بیش از 80 سامانه مختلف پراکنده، در یک سامانه واحد، با وجود 39 میلیون مشتری و 36 میلیون حساب پیچیدگی‌های مختلفی داشت که ما در عصربانک در مصاحبه با احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه به عنوان مجری اختصاصی این پروژه آنها را مرور کردیم.

آرانی در ابتدا با اشاره به نحوه پیاده‌سازی بانکداری متمرکز در بانک سپه گفت: «در پروژه مهاجرت بانک سپه بررسی­‌های تخصصی، فنی و مطالعاتی برای شناسایی نیازمندی‌ها و الزامات مورد نظر بانک برای انتخاب نحوه فعالیت‌های اجرایی صورت گرفت و شرکت امید به عنوان مجری و داتین به عنوان تامین کننده اجرای طرح انتخاب گردیدند.»

وی در ادامه درباره حمایت مدیران بانک سپه و تلاش‌­های شبانه‌­روزی کلیه همکاران صف و ستاد افزود: «چیزی جز موفقیت در مهاجرت به سامانه جامع بانکی امید (Core جدید) و بهره برداری آن طی یک سال اخیر وجود نداشته است. سه بخش اصلی که نقش مهمی در مهاجرت به سامانه جدید داشته‌اند عبارتند از: 1- تأمین زیرساخت مورد نیاز و آماده سازی بستر لازم جهت مهاجرت که یکی از بحرانی­‌ترین موضوعاتی بود که زمان و هزینه انجام پروژه مهاجرت را تحت تأثیر قرار می­داد. 2- همراهی، هم اندیشی و همکاری تنگاتنگ مابین ذینفعان اصلی اعم از پرسنل بانک سپه در پروژه، جزو موارد حائز اهمیت بوده که به منظور همسو شدن در اهداف و انجام امور ضمن انجام آموزش­‌های جامع محقق گردید. 3- همراهی و هماهنگی با سایر نهادهای دولتی و بالادستی نظیر بانک مرکزی اقدامات پیشرو درخصوص مهاجرت سایر سامانه­‌های بانک که هنوز در بستر سابق در حال بهره برداری است که طی زمان­بندی مشخص این مهم نیز انجام خواهد شد.»

حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

آرانی خاطر نشان کرد: «از طرفی باتوجه به الزامات بالادستی که از سوی وزارت اموراقتصاد و دارایی در خصوص حرکت به سمت بانکداری دیجیتال مطرح شد و بانک‌ها مکلف به تهیه نقشه راه بانکداری دیجیتال شدند، یکی از الزامات اصلی برای اجرای این مهم، داشتن بانکداری متمرکز در بانک سپه بود.

از مهمترین اقدامات در دست انجام نیز می‌توان به موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح و شروع فعالیت‌های مرتبط با مهاجرت سامانه‌های بانکی‌شان به سامانه جامع بانکی امید اشاره کرد که خود متشکل از 5 مهاجرت بانکی دیگر در بانک سپه می‌باشد.»

 

آرانی

دلیل مهاجرت به کُر جدید در بانک سپه

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه در جواب به این سوال عصربانک که چه نیازها و دغدغه‌هایی باعث شد که بانک تصمیم به مهاجرت بگیرد خاطر نشان کرد: «عدم توانایی سیستم‌های قبلی در تامین خواسته‌ها و نیازهای مورد نظر مشتریان همانند توسعه محصولات و خدمات بانکی، تهیه اطلاعات و گزارشات بروز نهادهای نظارتی و بالادستی، پراکندگی منابع اطلاعاتی و سامانه‌های متعدد جزیره‌ایی در سطوح مختلف سازمان و ایجاد مشکلات فنی و غیر فنی در پشتیبانی از سامانه‌های قبلی از جمله مواردی بود که بانک را در جهت فراهم نمودن بستری یکپارچه و بروز برای مهاجرت مصمم نمود.»

وی افزود:« از آنجا که هدف اصلی بانک سپه همواره جلب رضایت مشتریان بوده و تلاش می‌­نماید به بهترین شکل ممکن خدمات خود را با بالاترین کیفیت و در اسرع وقت ارائه نماید و به منظور متمرکز نمودن کلیه سرویس­ها و سامانه‌­ها تصمیم به مهاجرت به سامانه جدید اتخاذ گردید.»

مشکلات سامانه‌های قبلی بانک سپه

آرانی در جواب به این سوال که زیرساخت قبلی بانکداری الکترونیک بانک سپه چه مشکلاتی داشت پاسخ داد:« ارائه خدمات بانکداری الکترونیک متنوع به مشتریان نیازمند یک بستر متمرکز بانکی می باشد لذا در این زمینه سرویس‌ها و خدمات بانکداری الکترونیک بانک همانند موبایل بانک و اینترنت بانک قابلیت ارایه سرویس‌های یکپارچه به مشتریان را نداشتند و چند دستگی در ارایه این خدمات به مشتریان را ایجاد کرده بود حال این موارد در کنار جزیره‌ایی بودن سامانه‌ها منجر به کندی و بعضا از دسترس خارج شدن سرویس‌های بانکداری الکترونیک می‌گردید.»

او همچنین خاطر نشان کرد:« همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد جزیره­‌ای بودن سامانه­‌های قبلی بانک گاها امکان توسعه محصولات جدید بانکی را نداشته و ارائه خدمات به مشتریان ارزشمند بانک سپه با کندی همراه بوده است لذا با متمرکز نمودن سامانه­‌ها در سامانه بانکداری متمرکز جدید در نحوه ارائه سرویس و خدمات به مشتریان تحولات بزرگی اتفاق افتاده است.»

یکپارچگی داده و اطلاعات با بانکداری متمرکز جدید بانک سپه

مدیرعامل امید سپه درباره خدمات و سرویس‌های جدید قابل ارائه بانک گفت: «خدمات بانک سپه قبل و بعد از مهاجرت تفاوتی پیدا نکرده و کما فی السابق در حال ارائه است، ولی بستر بانکداری متمرکز امکان یکپارچگی داده و اطلاعات و مسیر توسعه محصولات بر روی بستر بانکداری متمرکز در بانک را فراهم نموده است.»

آرانی اضافه کرد: «همچنین مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز جدید، رضایت کارکنان شعب و ستاد را به همراه داشته و انگیزه­ای دو چندان را در میان ایشان ایجاد کرده که با همکاری و همراهی بتوان در کوتاه مدت ضمن رفع نیازمندی­‌های مشتریان، سامانه نیز به بهترین شکل ممکن بهبود یابد. ریل گذاری مسیر مهاجرت پایان یافته و قطار مهاجرت به مقصد رسیده است اما تعداد اندکی از سامانه‌های فعلی بانک به دلایل متعدد با تاخیر نسبت به سامانه­‌های اصلی مهاجرت می‌­یابند که طبق زمان­بندی مشخص همانطور که در قبل به آن اشاره شد صورت می‌پذیرد.»

مزایای‌ کُربنکینگ داتین

او درباره مزیت کُربنکینگ داتین به عنوان یک سامانه ایرانی نسبت به سامانه‌های خارجی گفت: «مایه افتخار و مباهات است که نرم‌­افزار پیشرفته بانکی توسط فرزندان این مرز و بوم توسعه یافته که بتواند نیازهای بانک سپه را برآورده کند، از آنجا که نرم‌­افزار می­‌بایست تناسب لازم با سیستم بانکداری ایران را داشته باشد لذا نرم‌­افزار بومی بهترین گزینه برای بهره­‌برداری بوده است.»

او اضافه کرد: «انتخاب پیمانکار و مجری بر اساس مطالعات و بررسی‌های دقیق کارشناسی متخصصان بانک صورت گرفت که این موضوع منجر به بررسی محصولات داخلی و خارجی و انتخاب بهترین راهکار و پیمانکار بانکداری متمرکز بر اساس شاخص های مدنظر بانک صورت پذیرفت. پیمانکار حال حاضر بعلت دانش فنی مناسب و بومی سازی سامانه‌های مورد نظر ادارات متعدد بانک توانسته پاسخگوی نیازهای مورد نظر در مدت زمان محدود باشد.»

مدیرعامل امید سپه در انتها در جواب به این سوال که مهاجرت در حال حاضر به کجا رسیده است  گفت: «تصورات اولیه از پروژه به چند موضوع معطوف بود که می توان آنها را به شرح زیر بیان نمود:

1. تأمین تجهیزات بانکداری متمرکز و استقرار آنها تا تاریخ 98.06.30 که به دلیل مشکلات تحریم و ترخیص تجهیزات این موضوع طی مدت مقرر تحقق نیافت اما با همراهی نهادهای نظارتی و پیگیری­‌های مستمر و همکاری پیمانکاران تأمین‌کننده ظرف مدت کوتاهی پس از مهلت مقرر محقق گردید.

2. بومی‌سازی سامانه‌ها براساس شکاف‌های شناسایی شده حجم بسیاری از تغییرات در سامانه ایجاد می‌نمود که به تبع آن زمان زیادی جهت انجام این مهم را به خود اختصاص داد، اما بابرگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی به ­منظور تفکیک موضوعات و اولویت بندی موضوعات این مهم نیز با تبیین راهکارهای مفید نهایتاً منتج به نتیجه گردید.

3. شناخت مدل داده‌ها و تطبیق سریع آن که پیش‌بینی می‌شد در مدت زمان کوتاهی انجام شود اما نیازمند به برگزاری جلسات شناخت متعدد و انجام مانورهای مربوطه گردید.

4. تعیین تکلیف برقراری ارتباط با وب سرویس‌های حاکمیتی نظیر ثبت احوال، گمرک و … زمان زیادی به طول انجامید که تلاش شد این عقب افتادگی از برنامه در مراحل بعدی با تلاش تیم پروژه جبران شود.

5. مهاجرت خودپردازها به دلیل تست با سیستم جدید و همسو نمودن پیمانکاران و عدم تأمین به موقع تجهیزات مربوط به سوئیچ با تأخیر آغاز گردید.

همچنین مهاجرت در حوزه‌ سامانه‌های ستادی اعم از بانکداری شرکتی و ERP و همچنین ماژول‌های مرتبط با خدمات ارزی و تسهیلات باقی مانده از قبل و در ادامه توسعه محصولات و سامانه‌های حاکمیتی در کنار مهاجرت بانک‌های ادغامی بر بستر محیا شده در دستور کار قرار دارد.»

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    نکته اول- اینکه تاریخ مهاجرت ۲۰ تیر است. همزمان با تاریخ تولد یکی از اعضای هیئت مدیر بانک.
    نکته دوم- کاش تعریف موفقیت در جمله «چیزی جز موفقیت در مهاجرت به سامانه جامع بانکی امید (Core جدید) و بهره برداری آن طی یک سال اخیر وجود نداشته است.» را شفاف بیان می‌کردند که موفقیت برای چه کسانی و با چه هدفی بدست آمده است.
    نکته سوم- چرا با انجام مهاجرت همچنان توسعه خدمات بانکی با کندی پیش می‌رود و از یکپارچگی که شعار آنرا می‌دهند خبری نیست. شاید تعریف یکپارچگی آنها چیز دیگری است.
    نکته چهارم- رضایت کارمندان و مشتریان را براساس کدام آماره و داده بیان می‌کنند؟ آیا تا به حال بصورت علمی نظرسنجی شده است؟
    نکته آخر- چرا بعضی از مشتریان بانک بعد از مهاجرت بانک سپه را ترک کرده‌اند؟ آیا از زیادی رضایت بوده یا از عدم رضایت از خدمات بانک. آیا صداقت کافی دارند تا لیست مشتریانی که دیگر با بانک کار نمی‌کند را اعلام کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.