آینده روشن پرداخت با بانکداری باز

امروزه بانک‌ها با رقابت جدی فین‌تک‌ها و سایر بانک‌ها مواجه شده‌اند و به منظور بقا در این انقلاب فناوری، باید خود را برای بانکداری باز آماده کنند به طوری که با رقبای خود همتراز شوند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ در بحث تقاضای مشتریان برای خدمات شخصی‌سازی شده و افزایش شرکت‌های ارائه خدمت فین‌تک، بانک‌ها بایستی اقدامات گسترده‌ای انجام دهند. حرکت به سمت APIها، انگار که یک شبه رخ داده و هیچ اثری از برگشت به عقب، نیست و در آینده نه چندان دور، بانکداری باز به نُرم عادی تبدیل خواهد شد.

آینده روشن پرداخت با بانکداری باز

در گزارش اخیر Finastra تحت عنوان «بهبود پرداخت‌ها با بانکداری باز»، کارشناسان راجع به این بحث می‌کنند که بانک‌ها چگونه می‌توانند برای سفر به سمت نوآوری در پرداخت‌ها، بر قطار API سوار شوند.

دروازه‌ای رو به روش‌های جدید پرداخت

بانکداری باز، دروازه‌ای رو به روش‌های جدید پرداخت است اما هنوز طرح نسبتاً جدیدی به حساب می‌آید.  بانکداری باز با دستورالعمل دوم خدمات پرداخت (PSD2) و تجمیع حساب آغاز شد. اما امروزه، بانک‌ها برای نوآوری فراتر از الزامات پایه و ورود به اکوسیستم فین‌تک تلاش می‌کنند.

در ابتدا، بسیاری از بانک‌ها صرفاً با ارائه APIها خود را محدود ساختند و به آیین‌نامه‌ها به دید قوانین الزام‌آور و نه فرصتی جهت استفاده از فناوری جدید برای نوآوری و رشد، نگاه می‌کردند. اگرچه، با تسریع فرایند دیجیتالی شدن ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا، بانک‌ها مجبور شده‌اند با نگاهی نو به بانکداری باز بنگرند.

اگر بانک‌ها می‌خواهند در دریایی از فین‌تک‌ها، همچنان زنده باقی بمانند، بایستی در نحوه ارائه خدمات مالی تجدیدنظر کنند. هنگام کار بر روی یک کانال یا خدمت جدید، این موضوع اهمیت دارد که نحوه انجام همان کار با یک API مدنظر قرار بگیرد. این چیزی است که بزرگان حوزه فناوری دهه‌ها آن را به کار گرفته‌اند و امروزه بانک‌ها نیز می‌توانند با اشتراک اطلاعات، تاثیر مثبتی بر این بازار بگذارند.

الزامات اکوسیستم برای موفقیت بانکداری باز

به منظور عملکرد موفقیت‌آمیز بانکداری باز، چهار مورد زیر در این اکوسیستم باید محقق شود:

  • توسعه‌دهندگان ثالث می‌توانند APIها را در اختیار بگیرند و مجوز دسترسی به اطلاعات و سیستم‌های بانکداری را داشته باشند.
  • فعالسازی کانالهایی که اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات را می‌دهند.
  • استفاده از مواردی که برای نوآوری در پرداخت، یک نیروی محرکه به حساب می‌آیند.
  • مشارکت با فین‌تک‌ها که به تسریع نوآوری کمک می‌کنند و فناوری، تخصص و دیدگاه لازم برای ایجاد ارزش در بانکداری باز، را در اختیار موسسات مالی قرار می‌دهند.

مدل‌هایی که با موفقیت اجرا شوند، به عرضه و تقاضای مداوم از طرف اکوسیستم دست خواهند یافت که موجب ایجاد یک «شبکه‌» می‌شود.

نقشه راه به سمت فعالسازی API

میزانی از نوآوری در بخش بک آفیس لازم است تا APIهای باز از فرانت آفیس بیشترین بهره را ببرد. اما بانک‌ها چطور موفق به انجام این کار خواهند شد؟

APIها برای ساختارهای قدیمی، یک چالش به حساب می‌آیند و به همین دلیل ضروری است بانک‌ها قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، خط مشی خود را به دقت بررسی نمایند. ریسک ایجاد فشار بیش از حد روی یک فضای پرداخت پیچیده فعلی، همواره وجود دارد.

بانک‌ها قبل از اجرای هرگونه فناوری، بایستی این دو سوال را از خو بپرسند:

1- آیا می‌توانند کانالها، میان‌افزار و سیستم‌های پشتیبانی فعلی خود را با تقاضای دسترسی به API باز، تطبیق دهند؟

2- آیا به یک رویکرد کاملاً جدید نیاز دارند؟

پاسخ به این پرسش‌ها، به بانک‌ها کمک می‌کند اهداف، چالش‌ها و مزایای حاصله را تعیین کنند.

جمع‌بندی

امروزه بانک‌ها با رقابت جدی فین‌تک‌ها و سایر بانک‌ها مواجه شده‌اند و به منظور بقا در این انقلاب فناوری، باید خود را برای بانکداری باز آماده کنند به طوری که با رقبای خود همتراز شوند.

رویکرد ایجاد نوآوری برای هر بانک، منحصر به فرد خواهد بود و بانک‌ها باید تعیین کنند که قدرت آنها در کجای این اکوسیستم گسترده قرار دارد. اگر آنها موفق به فهم این امر نشوند، با ریسک آسیب‌رسانی به بهره‌وری خود روبرو خواهند شد چراکه جریان‌های درآمدی سابق، نزول پیدا خواهد کرد. بانکها با بانکداری باز می‌توانند طیف متنوعی از منابع درآمدی جایگزین را هم برای خرده‌فروشان و هم SMEها، ارائه نمایند.

همکاری با شرکا برای موفقیت بانک‌ها در این فضای جدید، حیاتی است. به واسطه این مشارکت، آنها قادر به ارائه خدماتی خواهند بود که در گذشته توانایی معرفی آنها به بازار را نداشتند.

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.