در کارخانه ایران ارقام چه محصولاتی تولید می‌شود؟

دیروز سه شنبه 8 تیرماه 1400، مدیران ارشد ایران ارقام از قسمت‌های مختلف کارخانه این شرکت واقع در شهرک صنعتی پرند بازدید داشتند.

شرکت ایران ارقام در سال 1334 توسط ابوالحسن دیبا تاسیس شد. در آن زمان شرکت دستگاه‌های مکانیکال پرداخت را تامین می‌کرد و رفته رفته کار به سمت دستگاه‌های الکترونیک پیش رفت. قبل از انقلاب 49% شرکت متعلق به NCR آمریکا و 51% متعلق به آقای دیبا بود. بعد از انقلاب شرکت‌های خارجی مجبور به واگذاری سهام شدند. به این ترتیب سهام متعلق NCR به سازمان برنامه و بودجه و بانک ملت واگذار می‌شود. در این مسیر در سال 1381 ایران ارقام وارد بورس شد و برنامه تاسیس کارخانه در سال 1385 شروع شد و در سال 1388 به بهره‌برداری رسید.

دیروز سه شنبه 8 تیرماه 1400، مدیران ارشد ایران ارقام از قسمت‌های مختلف کارخانه این شرکت واقع در شهرک صنعتی پرند بازدیدی داشتند که در نشست خبری که به همین منظور برگزار شد، ما در عصربانک درباره آخرین تحولات کارخانه و برنامه‌های پیش‌رو با مدیران شرکت به گفت‌وگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

کارخانه ایران ارقام

تنوع خدمات ایران ارقام

در ابتدای این نشست خبری، عباسعلی مظاهری، معاون پشتیبانی و نگهداری ایران ارقام به عصربانک گفت:« ما در کارخانه ایران ارقام حدوداً 13 هزار دستگاه ATM فروختیم که حدود 10 هزار عدد آن تولید داخل بود. بعد از اینکه شرکت نمایندگی GRG چین را گرفت، ده هزار دستگاه را داخل کارخانه مونتاژ کردیم ولی در کنار این فعالیت خدمات تعمیرات، پشتیبانی و تامین قطعات نیز به مشتریان ارائه دادیم. علاوه بر آن مونتاژ Cashless و کامپیوترهای PC را داشتیم. همچنین نوسازی دستگاه‌ها و ساخت مانیتورها را انجام دادیم و با توجه به استراتژی جدید شرکت در آینده تنوع محصول خواهیم داشت.

ایران ارقام-عصربانک

مظاهری افزود: سهامدار عمده ایران ارقام صندق ذخیره فرهنگان است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و علاوه بر آن عمده شرکای تجاری ما بانک ها هستند و تقریبا تمامی بانک‌ها به نوعی از ما خدمات سخت افزاری و نرم افزاری می گیرند و چه در حوزه سوییچ و چه در حوزه کارت اعتباری و خدمات پشتیبانی از دستگاه های خودپرداز و پشتیبانی تجهیزات شعب و حتی در برخی موارد پشتیبانی دوربین ها و دستگاه های نوبت دهی ایران ارقام خدمات ارائه می‌دهد که این خدمات استان به استان متفاوت است.»

وی خاطر نشان کرد:« ظرفیت اسمی کارخانه حدود 200 دستگاه در ماه است ولی تعداد تولید ماهانه به میزان سفارش بستگی دارد. در حال حاضر 28 نفر به طور مستقیم در کارخانه مشغول به کار هستند که در زمان فعال شدن خط تولید افزایش پیدا می کند و کارگر فصلی برای مونتاژ دستگاه‌ها فراخوان می‌شود. ولی کل کارکنان ایران ارقام در حدود 670 نفر هستند.»

 

کارخانه ایران ارقام

ورود به حوزه تلکام

در ادامه کوروش منتظری مدیر عامل ایران ارقام تاکید کرد:« ایران ارقام بالای 60 سال در زمینه ماشین‌های ATM سابقه فعالیت دارد. هر کسب و کاری زمان تولد، بلوغ و زمان مرگ دارد. امروزه با توجه به اینکه کاربری ATM در سطح دنیا رو به کاهش است و بدلیل همه گیری کرونا، از ATM کمتر استفاده می‌شود و بیشتر برای دریافت پول این دستگاه قابل استفاده است و خدمات انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. این ماشین از لحاظ ماموریتی همچنان حضور دارد ولی شرکت باید وارد سایر حوزه‌ها شود. از زمانی که من و دوستان وارد شرکت ایران ارقام شدیم شرکت را وارد حوزه تلکام کردیم و در این مسیر خدمات MVNO، خدمات سیم کارت،  خدمات SMS Gateway و خدمات ترافیک SMS بانک‌ها و… را عرضه می کنیم و شرکت ایران ارقام وارد وندور لیست تمامی اپراتورها شده است.»

مدیرعامل ایران ارقام در جواب به سوال عصربانک درباره مزیت این شرکت نسبت به رقبا تاکید کرد:« مزیت رقابتی هر شرکتی پرسنل و نیروی متخصص آن شرکت است این یکی از مهمترین مزیت‌ها است. مزیت بعدی همبستگی سیستم است و تجاربی که آن‌ها کسب کرده‌اند و مساله دیگر دفاتر شرکت‌ها است که ما 100 دفتر در 31 استان کشور داریم که خدمات پشتیبانی سیستم‌های بانکی و خدمات پشتیبانی شبکه موبایل و فروش سیم کارت‌های ایران ارقام را انجام می‌دهند وقتی ایران ارقام شروع به کار کرد هیچ یک از شرکت‌های رقیب وجود خارجی نداشتند، پس نیروهای حرفه‌ای در این شرکت تربیت شده است. امروزه شرکت‌های فعال در حوزه تولید و پشتیبانی سخت‌افزارهای بانکی در ایران، از ایران ارقام الگو گرفته‌اند.»

کارخانه ایران ارقام

اولین شرکت واردکننده خودپرداز در ایران

در ادامه خلج، عضو هیئت مدیره و معاون فروش ایران ارقام خاطر نشان کرد:« ما شرکتی 65 ساله داریم که در هر گوشه‌اش پتانسیلی وجود دارد. این شرکت اولین شرکت وارد کننده خودپرداز بود و اولین پی سی را وارد ایران کرده است. در بسیاری از شبکه‌های بانکی اکثر مدیران ارشد بانکی یا زمانی در ایران ارقام کار می کردند یا در ایران ارقام آموزش دیده اند.»

کارخانه ایران ارقام

او در جواب به سوال عصربانک درباره میزان داخلی سازی قطعات تولیدی گفت:« ما در حوزه خودپردازها احتیاج چندانی به داخلی سازی نداریم، هر دستگاه خودپرداز به چند ماژول ساده نیاز دارد از طرفی دنیا به این سمت می رود که از پول نقد استفاده کمتری کند و از این رو سرمایه گذاری ما در این حوزه چندان ضروری نیست. انرژی اصلی ما در ایجاد سرویس است و ارائه سخت‌افزار، حاشیه سود اندکی برای ما دارد و جذابیت ایجاد نمی کند تا تمام انرژی‌مان را بر روی این حوزه بگذاریم. امروزه بانک‌ها دیگر در خرید ATM جدی نیستند. عمده کار ما ارائه سرویس و خدمات ارزش افزوده خواهد بود یعنی این پکیج را با هم ترکیب می‌کنیم تا به سمتی برویم که ایران ارقام اولین شرکتی باشد که یک بانک دیجیتال به معنای واقعی کلمه را عرضه کند.»

کارخانه ایران ارقام

برنامه‌های آتی ایران ارقام

در انتها مدیرعامل ایران ارقام درباره برنامه‌های آتی شرکت به عصربانک گفت:« برنامه‌های آتی ایران ارقام در زمینه تلکام و تامین تجهیزات و نگهداری و پشتیبانی سایت‌های مخابراتی و ورود به حوزه های جدید و چند بعدی مثل پرداخت یاری و هدایت تراکنش به عنوان سرویس‌های قابل عرضه است. در واقع ما هم دستگاه کارتخوان ارائه می‌کنیم، هم سیم کارت برای تراکنش داریم و هم سویچی که کارتخوان به آن متصل است در اختیار داریم. درواقع چندین سرویس در یک بلک باکس ارائه می‌شود.»

کارخانه ایران ارقام

او همچنین تاکید کرد:« بیشترین تمرکز ما بر روی تولید است. ما قرارداد فروش 60 هزار تبلت‌های دانش آموزی داریم که در فاز بعدی به 350 هزار عدد و حتی دو میلیون و پانصد هزار در فاز سوم خواهد رسید. از تعداد 60 هزار تبلت، یک سری وارد شده است و یک سری به صورت SKD وارد می شوند و در کارخانه تولید و مونتاژ و بسته‌بندی و پک خواهند شد. این تبلت‌ها لوکیشن بیس سرویس هستند و خدمات مبتنی بر لوکیشن ارائه خواهند کرد. پشتیبانی و نگهداری تبلت‌ها نیز تماما با ایران ارقام خواهد بود.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.