مراسم رونمایی از بانکینو، نئوبانک بانک خاورمیانه

بانکینو، نئوبانک بانک خاورمیانه است. همه امور بانکی از طریق بانکینو بدون نیاز به مراجعه شعبه انجام می‌شود و مشتریان به خدماتی نظری افتتاح حساب، دریافت کارت، صدور مجدد کارت، تغییر رمز اول و رمز پویا، وام و تسهیلات بانکی و ده‌ها خدمت دیگر دسترسی پیدا می‌کنند.

دیروز چهارشنبه، 9 تیرماه مراسم رونمایی از بانکینو در ساختمان بانک خاورمیانه و با حضور مدیران ارشد این بانک و توسعه‌دهندگان بانکینو برگزار شد که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.

عقیلی

پرویز عقیلی، مدیرعامل بانک خاورمیانه در ابتدای مراسم رونمایی از بانکینو، با اشاره به لزوم حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و چگونگی شروع این کار در مجموعه بانک خاورمیانه گفت:« این حرکت نو محصول پیوستگی یک تیمی کاربلد و منسجم است. وقت آن بود که بانک خاورمیانه قدمی اساسی در حرکت به سمت تحول دیجیتالی بانک بردارد. در این مسیر تیم خوبی با حضور مهندس زادمهر و سپهری شکل گرفت و دو سال پیش کار را شروع کردند و تا پایان تابستان سال گذشته بانکینو آماده شد و در مهر و آبان با کارکنان بانک و بعد شرکت‌های وابسته به بانک کار را شروع کردیم. امروز بانکینو از مرحله آزموده شدن گذشته و حدود شش ماه است که همکاران ما از این خدمت استفاده می‌کنند. امید من این است که دیجیتال بنکینگ توسعه پیدا کند. بانکینو نزدیک به ده هزار کاربر درحال حاضر دارد و رسوب پول‌ در آن حدود دو میلیون تومان است. امید من این است که به مرور منابع ارزان قیمت کوچک ولی به تعداد زیاد را به مرور جذب کنیم و ترازنامه بانک از این لحاظ تعدیل شود. دید ما تماما بر سلامتی سیستم بانکی،  شفافیت و ارائه سرویس خوب است.»

 

بانکینو نسخه‌ای از هیچ نئوبانکی نیست

ماکان سپهری، مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه در ادامه مراسم رونمایی از بانکینو بر این نکته تاکید داشت که بانکینو نسخه‌ای از هیچ نئوبانکی نیست و خاورمیانه در طراحی بانکینو کار خود را از پایه آغاز کرده است.

سپهری

سپهری درباره چگونگی آغاز پروژه نئوبانک در بانک خاورمیانه و روند پیشبرد کار صحبت کرد. سپهری در خصوص ویژگی‌های بانکینو گفت:« اگر جست‌و‌جویی با عبارت نئو بانک در اینترنت داشته باشید با حجم عظیمی از مقالات در فضای رسانه‌ای و تخصصی روبرو می‌شوید که در مورد نئوبانک از جنس نبودن‌ها حرف می‍زنند که نئوبانک چه چیزهایی نیست و سخت است که نئوبانک را در حوزه آنچه که هست تصور کنیم. من داستان را از فروردین 98 شروع می‌کنم که بانک خاورمیانه کار خود را با ایده پیشرو بودن در صنعت IT شروع کرد و تمایلی به افزاش تعداد شعب نداشت. فضایی که در آن زمان برای ما برنامه ریزی کنندگان این کار ترسیم شده بود، فضایی بود که چطور از این شرایط استفاده کنیم. بانک خاورمیانه نمی‌خواست نئو بانک ایجاد کند بلکه می‌خواست فضای تفکری در بانکداری باز را ارائه کند اینکه بتوان بدون شعبه، بانک داشت و بتوان بدون شعبه سرویس خوبی ارائه کرد. ما به دنبال دیجیتال کردن فرایند‌های از قبل تعیین شده بانکی نبودیم چیزی که ما به دنبالش بودیم و برای ما تعریف شده بود این بود که در فضای بانکی چیزی به کاربر ارائه دهیم که تا به حال تجربه‌اش نکرده است و از این رو ما مدلی برای کار نداشتیم چون قبلا تجربه نشده بود. بزرگترین مشکل ابتدایی بانکینو نه رگولیشن‌های بانک مرکزی و نه مشکلات تکنیکال بود بلکه بزرگترین مشکل ما در ابتدای کار چالش راه‌اندازی و طراحی فضایی متفاوت بود.

ما بعد از استارت اولیه به دو نکته رسیدیم اول اینکه همه چیز را از ابتدا مجددا تصویر کنیم و اینکه ریسک در کجاها است و آیا می‌توانیم ریسک را پوشش بدهیم؟ در دی ماه 98 اولین نسخه بانکینو آماده شد و طراحی اولیه ایجاد شد. ما چهار بار بانکینو را از نو بازطراحی کرده‌ایم. ما در اسفند 98 به بخش اصلی زیرساخت بانک خاورمیانه متصل شدیم.»

وی ادامه داد:« دوست دارم در اینجا به این سوال پاسخ دهم که چرا فلسفه نئوبانک در بانکداری خرد سود ده است؟ کل فلسفه نئوبانک در این خلاصه می‌شود که هزینه‌ها را کم کنیم. استفاده از مجوزهای بانک‌های جداگانه، استفاده از فضای موبایل و استفاده از شرایط استارت‌آپی همه در راستای سود آور کردن بانکداری خرد است. قرار نیست برگردیم و بگوییم چون من بانک دارم و به دنبال سود آوری بیشتر هستم به سراغ بانکداری دیجیتال بروم بلکه ماموریت ما این بود که چیزی را ایجاد کنیم که تجربه آن وجود ندارد و آن تجربه، بانکداری بدون شعبه بود. در این مسیر ما در دهم خرداد 99 اولین حساب دیجیتالی را باز کردیم.»

سپهری افزود:« در مهر 99 فضای احراز هویت آنلاین و دیجیتال را تکمیل کردیم. اولین محصولی که در مهر 99 در راستای بانکداری پرسنلی لانچ کردیم محصولی به نام مساعده آنی بود که کارمندان شرکت‌ها می‌توانستند بدون هیچگونه مشکلی تا سقف حقوق خود مساعده بگیرند. تا انتهای مهر ماه سال 99 این برنامه تکمیل شد و لانچ انجام شد. امروز ما هنوز هم سر صحبت‌های اولیه خود هستیم و هنوز هم می‌خواهیم تجربه کاربر را تغییر بدهیم و بهترین نئوبانکی باشیم که بانکداری خرد را سود‌آور می‌کند و هنوز قرار است سرویس‌های بهتری ارائه کنیم و از قبل بهتر باشیم. اول بودن برای ما مهم نیست آنچه برای ما مهم است این است که چه چیزی به مشتری ارائه می کنیم.»

مسیر نگاه ما به تحول بود نه تکامل

محسن زادمهر، مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه آخرین سخنران این رویداد بود به گفته زادمهر امروز بانکداری خرد مبتنی بر شعب زیان‌ده است و بانک خاورمیانه در شکل‌دهی به بانکینو ایجاد نئوبانکی برای بانکداری خرد را در نظر داشت.

زادمهر

زادمهر در این رابطه افزود:« کسب و کار اصلی در بانک خاورمیانه بانکداری شرکتی است ولی نگاه ما این بود که بانکداری خرد را از طریق بانکداری دیجیتال و نئوبانک دیجیتال جلو ببریم و هزینه‌های عملیاتی را به شدت کم کنیم و از این طریق بانکداری خرد را سودآور کنیم. بانکداری خرد به دلیل هزینه‌های بالای شعب عملا سودآور نیست ما بانک‌هایی با چند هزار شعبه داریم ولی در نهایت زیان ده هستند از این رو انرژی خود را بر بانکینو گذاشتیم که تحت لیسلانس بانک خاورمیانه فعالیت می‌کند. بانک زیرساخت‌هایی را در طول چند سال گذشته آماده کرده بود و تقریبا 25% از نیروهای بانک خاورمیانه در حوزه IT مشغول بودند و این قدرت خوبی در اختیار ما گذاشت و بانکینو را بر روی این زیرساخت راه اندازی کردیم. در این مسیر نگاه ما به تحول بود نه تکامل و سعی کردیم کار را از پایه طراحی کنیم و جلو ببریم و همه چیز را از اول شروع کردیم. در بحث امنیت نگاه ما کاملا متفاوت بود یکی از کارهای ما بحث دستگاه امن بود وقتی نئوبانک روی یک دستگاه نصب می‌شود حتی اگر نام کاربری و رمز عبور لو برود باز هم روی دستگاهی دیگر قابل استفاده نیست و سطح امنیت بالایی وجود دازد. نگاه ما در بانکداری دیجیتال این بود که گوشی موبایل بخشی از هویت مشتری است. ما با قشر جدیدی از مشتری‌ها روبرو هستیم نسلی که زندگی‌اش دیجیتال است و روی گوشی موبایل قرار گرفته و ما به این نکته توجه داشتیم که باید همه چیز را برای این مشتری ارائه بدهیم. تمام خدماتی که ارائه می‌کنیم و به بانکداری خُرد نیاز دارد و باید به صورت غیر حضوری ارائه شود. طراحی این فرایند‌ها و بعد دیدن ریسک روی آنها کار سختی بود ولی انجام شد. با کارت‌های جدید سعی کردیم تجربه کاربری متفاوتی ارائه کنیم. اولین تسهیلاتی که ارائه دادیم به پرسنل شرکت‌ها بود. در مساعده سازمانی تا 50% حقوق را به طور آنی در بانکینو ارائه می‌کنیم. جدیدترین لانچ ما سرویس وامینو است که تا ده میلیون تومان در کمتر از 7 دقیقه با نرخ دو درصد سود سالیانه و به صورت تماما غیرحضوری ارائه می‌شود. همچنین بحث کمپین‌های تبلیغاتی بانکینو از امشب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.»

وی در پایان گفت:« بحث کارت اعتباری نیز موضوعی است که امیدواریم به زودی نهایی شود. امیدوارم طی سه تا چهار ماه آینده تمام محصولات ما آماده شود و کارت اعتباری نیز در این مدت لانچ شود و در اختیار مشتریان قرار بگیرد.»

رونمایی آنلاین از سرویس تمام دیجیتال بانکینو

در بخش آنلاین مراسم که به معرفی و رونمایی از سرویس تمام دیجیتال بانکینو برای مخاطبان آنلاین اختصاص داشت، ماکان سپهری توضیحاتی درخصوص روند طراحی و توسعه بانکینو ارائه داد.

ماکان سپهری
وی گفت: در فروردین 98 با ایده سودمند کردن بانکداری خرد به سمت بانکداری تمام دیجیتال حرکت کردیم. ما در بانک خاورمیانه و بانکینو هدفگذاری را بر توسعه نئوبانک نگذاشته‌ایم بلکه هدف ما این بود که تجربه کاربر را در صنعت بانکی تغییر دهیم. تجربه‌ای که تا پیش از این مشتری به شعب بانکی سنتی مراجعه و سعی می‌کرد خدمات خود را دریافت کند. فرآیندی که تاکنون در صنعت بانکی شاهد آن بودیم ثابت نگه داشتن بانکداری سنتی بود که اگرچه در گذشته خوب عمل می‌کرد ولی در راستای تحولات بانکی خدمات مورد نیاز را ارائه نمی‌داد.

سپهری ادامه داد: در بانکینو به دنبال یک نگاه جدید در عرصه بانکداری بودیم، نگاهی که به مشتری با نگاه ویژه نگریسته می‌شد و به عنوان تمرکز اصلی تجربه دیجیتال مطرح می‌گردید، بنابراین و با این رویکرد در بهمن 98 طراحی اولیه بانکینو به اتمام رسید و بازطراحی آن به طور تقریبی 4 بار به طول انجامید.

مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه افزود: انتهای بهمن 98 و مواجه با کوید 19 باعث شد فضای رقابتی در بانک‌ها ایجاد گردد و بانک‌ها به سمت نئوبانک‌ و بانکداری دیجیتال بروند. فضایی که ما در آن احساس کردیم که بودن رقبا باعث می‌شود که بهتر و بهتر شویم و در نهایت خرداد 99 بود که اولین حساب دیجیتال خود را افتتاح کردیم.

سپهری گفت: در بانک خاورمیانه نه تنها سعی کردیم یک نئوبانک باشیم یا مصداق یک نئوبانک را ایجاد کنیم بلکه سعی کردیم چه از طریق تعامل با رسانه‌ها و چه از طریق تعامل با سایر دوستان بانکی تجربه خود را به اشتراک بگذاریم. تجربه‌ای که جای آن در سیستم بانکی به شدت احساس می‌شد. فصایی که در آن قرار بود آدم‌ها با هم رقابت نکنند بلکه رفاقت کنند و در نهایت وارد فضای دیجیتال بانک شوند. همچنین دیجیتال بانک قرار بود حس برتر بودن را به مشتریان خود القا کند.

مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه با بیان اینکه در حال حاضر 22 درصد کل کاربران بطور ماهیانه در حال لاگین در اپلیکیشن بانکینو هستند افزود: این موضوع نشان دهنده درست بودن مسیر بوده و مایه افتخار ماست. همچنین درحال حاضر میانگین زمان افتتاح حساب در بانکینو زیر 7 دقیقه است و امیدواریم بتوانیم این عدد را کاهش دهیم.
وی در پایان تاکید کرد: بانکینو آمده است تا برای مشتریان خود در نئوبانکینگ تجریه جدیدی را ایجاد کند و سعی کند همیشه بهترین بماند.

وامینو در ۷ دقیقه

زادمهر

در ادامه بخش دوم رویداد بانکینو، محسن زادمهر به صحبت‌های تکمیلی درخصوص این سرویس تمام دیجیتال بانکی پرداخت و گفت: “وامینو” اولین محصولی است که در بانکینو لانچ کرده‌ایم و در این فرآیند نوین در کمتر از 7 دقیقه و با کمترین بهره مبلغ درخواستی به حساب شما واریز خواهد شد. همچنین، در بانکینو کار ما بیشتر از جنس تحول بوده و سعی کرده‌ایم از ابتدا همه چیز را به صورت تمام دیجیتال ارائه کنیم و ازآنجاییکه در بحث تحول به دنبال تغییر همه چیز بوده‌ایم تمرکز خود را بر روی تجربه مشتری قرار دادیم و اولویت خود را مشتری گذاشته‌ایم و همه چیز را بر همین اساس طراحی کرده‌ایم.

زادمهر افزود: بانکینو یک بانک تمام دیجیتال است و برای ما مهم این بود که در بانکداری دیجیتال از سراسر رقبا جلوتر باشد. همچنین، ما در این فرآیند معتقد بودیم که تمام تمرکز خود را بر خواسته مشتری بگذریم و یک بانک جدید برای یک فرد جدید طراحی کنیم.
در پایان مراسم، کارت‌های بانکینو در دو رنگ سفید و مشکی توسط مدیر محصول آن رونمایی شد.

گفتنی است؛ بانکینو اولین نئوبانک تمام دیجیتال در ایران بوده که تجربه‌ای مدرن و متفاوت از بانکداری را ارائه می‌دهد. در بانکینو تمام فرآیند‌های بانکی بازطراحی شده است تا به کمک هوش مصنوعی در کمتر از ۷ دقیقه تسهیلات بانکی بدون نیاز به ضامن، چک و یا سفته در اختیار مشتریان بانکی قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.