تحول در روش‌های پرداخت با تخریب آخرین سنگرهای پول نقد

رفتارهای جدید مشتریان و ارائه خدمات دیجیتالی نوین، در سال 2020 با سرعتی فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند و عصر جدیدی از روش‌های نوین پرداخت در سراسر جهان را به وجود آوردند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ اگر برگردیم و به سال 2020 نگاهی بیاندازیم، واضح است که از آن سال‌هایی خواهد بود که دوره «قبل» و «بعد» از آن با یکدیگر کاملاً تفاوت دارند. روش‌های پرداختی که به طور روزانه از آنها بهره می‌گیریم نیز از این قاعده مستثنی نیستند و عادت‌های جدید ما در این زمینه، می‌تواند نشانگر رویه نوین در پرداخت‌های آتی باشد که بعد از نجات از همه‌گیری کرونا شکل خواهد گرفت. در واقع، رویدادهای 2020، روندهای جاری پرداخت را تقویت کرد و طی فقط چند ماه، آنها را به اندازه سال‌ها تسریع نمود.

پیشروی روش‌های نوین پرداخت فراتر از پیش‌بینی‌ها

گزارش Worldpay در مورد پرداخت‌های جهانی در اوایل 2020 نشان می‌دهد که سهم وجه نقد در خریدهای حضوری، از 30% در سال 2019 به 10% در سال 2023 کاهش خواهد یافت و پرداخت‌های نقدی در 2020، به 20% سقوط کرده است. به طور مشابه، طبق مطالعه Visa Back to Business، در سال 2020، 78% از افراد نحوه انجام پرداخت‌های خود را تغییر دادند و 70%، برای نخستین بار یک روش پرداخت نوین را اتخاذ نمودند. در ادامه خواهیم دید که سال 2020 چگونه نسبت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، به اندازه سال‌ها پیشی گرفت.

گسترش سریع پرداخت با کارت

از زمان معرفی روش پرداخت با کارت در سال 1950، تغییر روش پرداخت از نقدی به کارتی به جریان افتاد؛ به طوری که پذیرندگان بیشتری پرداخت با کارت را برای مشتریان خود محقق ساختند و البته مصرف‌کنندگان بیشتری نیز روش خود را از نقدی به استفاده از کارت تغییر دادند. تا 2020، می‌توان این تغییر را آهسته اما پیوسته دانست: اوایل 2020، Visa تخمین زد که حجم پرداخت‌های کارتی آن در امریکای شمالی 4 تریلیون دلار بوده اما هنوز ارزش پرداخت با پول نقد و چک در این منطقه، نیز 4 تریلیون دلار بوده است. به طور مشابه، 10 میلیون پذیرنده در آمریکای شمالی، پرداخت‌های کارتی (Visa) را پذیرا بودند اما همچنان 10 میلیوین نفر دیگر خلاف آنها عمل کردند. با همه این تفاسیر، همه‌گیری جهانی کرونا موجب خیزی عظیم در نمودار این تحولات گردید.

تخریب آخرین سنگرهای پول نقد

مثال دیگری از این تحول سریع را می‌توان در آلمان، که یک سنگر مستحکم و طولانی‌مدت برای پرداخت‌های نقدی بوده، یافت. آن طور که ابی کارتر، صراحتاً در Iamexpat.de اعلام می‌کند، «آلمانی‌ها سرسختانه اسکناس‌ها و سکه‌های خود را حفظ کرده‌اند، حتی با اینکه سایر کشورها، سرعت و راحتی استفاده از کارت‌های بانکی را تجربه نموده‌اند». اما در ماه می 2020، در مقایسه با سال گذشته، تراکنش‌های غیرنقدی در آلمان 48% افزایش یافت و پیش‌بینی شد در سال 2020 پرداخت‌های کارتی برای اولین بار در تاریخ این کشور، از روش نقدی پیشی بگیرد.

اگرچه پذیرندگان در سراسر جهان، در دوره همه‌گیری کرونا همچنان به قبول کردن وجه نقد ادامه داده‌اند اما بسیاری از مشتریان اسکناس‌ها و سکه‌هایشان را کنار گذاشته‌اند و پذیرندگانی که قبل از همه‌گیری کرونا از شیوه کارتی استفاده نمی‌کردند نیز مجبور به پذیرش این روش شده‌اند.

 تحول در روش‌های پرداخت با تخریب آخرین سنگرهای پول نقد

از کارت کشیدن تا کارت زدن

حتی قبل از شیوع کووید-19، مشتریان در بسیاری از کشورهای جهان شیوه پرداخت بدون تماس را پذیرفته بودند و تنها کارت خود را روی پایانه پوز می‌زدند. برای مثال در استرالیا، 92% از پرداخت‌های Visa در اوایل 2017، بدون تماس انجام می‌شد. در سایر کشورها، این تغییر به مراتب کندتر بوده اما در بهار 2020، 41% از مشتریان جهانی که استفاده خود از پول نقد را زیاد می‌دانستند، روش بدون تماس را امتحان کردند و MasterCard رکورد افزایش 40 درصدی در تراکنش‌های بدون تماس برای سه ماهه نخست 2020 را برای خود ثبت کرد. همچنین، بسیاری از کشورها درگاه‌های پرداخت بدون تماس را افزایش دادند و این یعنی مشتریان می‌توانستند بخش بزرگتری از پرداخت‌های روزمره خود را با کارت زدن انجام دهند.

تحول در روش‌های پرداخت با تخریب آخرین سنگرهای پول نقد

البته اگرچه پرداخت‌های نقدی به سرعت در حال کاهش است ولی بخش عظیمی از مشتریان در سراسر جهان همچنان از اسکناس و سکه استفاده می‌کنند. اما حتی در پرداخت‌های نقدی نیز روند به سمت پرداخت بدون تماس در حال تغییر است.

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.