هفته طلایی صدور برات تضمین شده برای تولید و اشتغال ملی

مدیرعامل سککوک از صدور یک هزار میلیارد ریال برات تضمین شده در سکوی کسب‌وکار الکترونیک (سککوک) طی یک هفته اخیر خبر داد. به گفته فردوس باقری با ثبت این تعداد برات صادر شده، رکورد صدور برات در تاریخ اقتصاد ایران شکسته شده است.

برات یکی از اسناد تجاری شناخته‌شده در قانون تجارت ایران است که در سال‌های اخیر در سککوک برای تامین مالی کم‌ هزینه و تضمین شده زنجیره تامین واحدهای تولیدی و خدماتی کشور احیا و مورد استقاده قرار گرفته است. این ابزار از طریق دانش فناوری اطلاعات و مالی بومی در حال تبدیل به یک سند تجاری الکترونیکی است که با پشتیبانی امضای دیجیتال می‌تواند تحولی عظیم در سطح معاملات کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و خدماتی ایجاد کند. کارشناسان تایید می‌کنند که برات از مهم‌ترین و معتبر‌ترین اسناد تجاری است که در تبادلات مالی- اعتباری می‌تواند هزینه تامین مالی را به شدت پایین آورد و موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود. باید گفت استفاده از برات به‌صورت معاملات حساب باز و تعهد پرداخت بانکی در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور جهانی از انواع دیگر اسناد نظیر اعتبار اسنادی پیشی گرفته است.

فردوس باقری، مدیرعامل سککوک ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: «با همراهی موثر دست‌اندرکاران نظام بانکی کشور در سککوک، اکنون می‌توانیم بگوییم سکوی کسب‌وکار الکترونیک، موفق شده ‌است اعتماد بانک‌ها و موسسات تامین مالی‌کننده و واحدهای تولیدی، خدماتی و همچنین شبکه فروش کشور را به این سامانه جلب کرده و برای نخستین بار در ایران، زنجیره کامل از مواد اولیه در صنایع مختلف، تا سبد مصرف‌کنندگان – روی پلت‌فرم الکترونیکی سککوک – را مدیریت کند.»

مدیرعامل سکوی کسب‌وکار الکترونیک توضیح داد: «با بهره‌گیری از پلت‌فرم‌های تامین مالی زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین می‌توان به راحتی نرخ تامین مالی لازم برای رونق تولید را به حداقل ممکن تقلیل داد و با قاطعیت می‌توان گفت این شیوه، نیاز اصلی کشور در راستای رفع موانع تولید ملی خواهد بود.»

مدیرعامل سککوک با اشاره به اینکه اثر سامانه سککوک بر اقتصاد بدون ایجاد بار تورمی است، تاکید کرد: «توانستیم اعتبار مصرف‌کنندگان ناشی از کارت‌های اعتباری با پشتوانه سهام عدالت و یارانه معیشتی- بدون ایجاد بار تورمی و آسیب به نظام پولی کشور- را در طول زنجیره تامین حرکت‌ دهیم و به چرخه تولید کشور تزریق کنیم.» باقری در ادامه توضیح داد: با این کار، سود بانکی و هزینه تامین مالی کاهش یافت و واحدهای تولیدی و خدماتی دخیل در طرح توانستند از طریق بهره‌گیری از شیوه تامین مالی زنجیره تامین، به تامین مالی ارزان‌قیمت در فضای اقتصاد دسترسی پیدا کنند.»

سککوک، سکوی کشوری برای کسب‌و‌کارهای کشور است تا بتوانند از طریق شیوه‌های نوین و به روز جهانی معاملات اعتباری را در طول زنجیره تامین خود سامان دهند. سککوک با ارائه خدمات بنگاه به بنگاه و بنگاه به مصرف‌کننده با ایجاد یک زنجیره میان تولید تا مصرف می‌تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی و فعال و پایدار‌سازی اشتغال کشور داشته باشد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.