تفاوت NFC با RFID چیست؟

کاربرد RFID، بسیار گسترده‌تر از NFC است و حتی می‌توان گفت RFID دربرگیرنده NFC می‌باشد. با این حال، به دلیل تفاوت‌های میان ویژگی‌های عملکردی این دو، آنها اساساً با یکدیگر در رقابت نیستند اما این تمایزها، نقش مهمی در کاربرد آنها ایفا می‌نماید.

در صنعت تکنولوژی بدون تماس، اغلب می‌شنویم که افراد راجع به تفاوت NFC و RFID صحبت می‌کنند. البته، میان این دو، شباهت‌هایی نیز وجود دارد. در ادامه از دیدگاه کاربردی، به طور مختصر تفاوت‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت NFC با RFID

فناوری RFID، پس از گذشت چند سال از توسعه آن، به طور گسترده در خرده‌فروشی، انبارداری و لجستیک، هوانوردی، کتاب‌ها، پزشکی و سایر موارد مورد استفاده واقع شده است. با این حال، جامعه با فناوری NFC در این زمینه‌ها آشنایی بیشتری دارد زیرا تلفن‌های هوشمند اساساً مجهز به این قابلیت هستند که کاربرد آن در امور روزمره نظیر پرداخت بابت نیازهای روزانه راحت است.

این دو فناوری، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند زیرا NFC از تحول RFID حاصل شده است. حتی می‌توانیم NFC را یک زیرمجموعه از فناوری RFID بدانیم و فرکانس MHz56/13 آن، باند ویژه RFID با فرکانس بالاست.

دو عملکرد متمایز

از حیث عملکرد، می‌توان بین این دو تمایز قائل شد. RFID قادر به خواندن و تعیین داده است در حالی که فناوری NFC بر تعامل اطلاعات تاکید دارد، که انعطاف‌پذیرتر و دوطرفه است.

از دیدگاه سناریوهای کاربرد، می‌توان تفاوت‌های آشکاری میان این دو یافت. RFID و NFC، برای امور مختلفی به کار می‌روند: RFID، بر کالا استوار است در حالی که NFC بر مبنای عملکرد تعاملی کاربر عمل می‌کند که مستلزم مشارکت کاربران می‌باشد.

برچسب RFID بر روی کالاهای معین، چسبانده می‌شود تا هویت و سایر اطلاعات آن اجناس را به شبکه کامپیوتری اعلام کند؛ این، اساس فناوری RFID برای دستیابی به پردازش داده بیشتر است.

تفاوت NFC با RFID چیست؟

NFC به کاربر نیاز دارد

دامنه عملکرد NFC بسیار کوتاه است به طوری که کل دامنه پاسخ‌دهی آن 1/0 متر می‌باشد. NFC یک فناوری بر پایه تعامل با کاربر است و به مشارکت خاص کاربر نیاز دارد تا از کامل شدن اموری نظیر پرداخت یا دسترسی، اطمینان حاصل شود.

در کاربردهای عملی، یک اسکنر RFID می‌تواند تعداد زیادی برچسب را به طور همزمان بخواند، که این موضوع در بررسی موجودی انبار بسیار رایج است.

RFID در تولید، لجستیک، خرده‌فروشی، پیگیری و مدیریت دارایی کاربرد بیشتری دارد.

NFC به طور کلی، یک به یک است و دامنه انتقال آن بسیار کمتر از RFID می‌باشد. بنابراین، فناوری NFC، نقش عظیمی در کنترل دسترسی، حمل و نقل عمومی، پرداخت‌های موبایلی و سایر زمینه‌ها ایفا می‌کند.

در واقع، سناریوهای کاربرد RFID، بسیار گسترده‌تر از NFC است و حتی می‌توان گفت RFID دربرگیرنده NFC می‌باشد. با این حال، به دلیل تفاوت‌های میان ویژگی‌های عملکردی این دو، آنها اساساً با یکدیگر در رقابت نیستند اما این تمایزها، نقش مهمی در کاربرد آنها ایفا می‌نماید.

 

منبع atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.