طلا با حذف مالیات بر ارزش افزوده از خرید، ارزان می‌شود؟

کارشناس اقتصادی گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا می‌تواند تاثیر مثبتی در طرف تولید و فروش داشته باشد.

بابک اسماعیلی با اشاره به دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات غیر مستقیم است و برحسب تعریفی که از ارزش افزوده می‌کنیم، تمام مراحل مختلف تولید، توزیع و عرضه یک محصول یا خدمت را در بر می‌گیرد. کالا یا خدمت از تولید تا مصرف مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد.

او افزود: مالیات بر ارزش افزوده به صورت مرحله‌ای از افراد مختلف در این مراحل اخذ می‌شود تا اینکه در نهایت به مصرف کننده نهایی می‌رسد. در واقع از همان ابتدا که تولیدکننده کالا مواد اولیه را می‌خرد، مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت می‌کند. اما در مرحله بعد، زمانی که یک کالای ساخته شده را به مشتری تحویل می‌دهند، مالیات بر ارزش افزوده آن را از خریدار دریافت می‌کنند. مابه تفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی توسط این فرد به عنوان مالیاتی است که به دولت اعطا می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: ممکن است که افراد و گروه‌های دیگری در مراحل بعدی هرکدام ارزش افزوده خاصی را به کالا اضافه کنند که مالیات آن دریافت و به دولت پرداخت می‌شود تا در نهایت بار اصلی پرداخت به عهده مصرف کننده نهایی بیفتد. در این روش مالیاتی، تولید کننده مالیات خاصی را پرداخت نمی‌کند. بار پرداخت به صورت مرحله‌ای از طریق واسطه‌هایی که وجود دارد به مصرف کننده نهایی می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییرات قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: از جمله تغییرات، موضوعی بود که در مورد طلا مطرح است و مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا حذف خواهد شد و گویا اجرای آن از دی ماه خواهد بود. حذف مالیات طلا و تاثیر آن بر قیمت ها؛ با توجه به اینکه طلا ابزاری برای ساخت یک محصول تلقی می‌شود، متاسفانه به اصل طلا مالیات لحاظ می‌شد و باعث شده بود که قیمت تمام شده طلا در بازار گران باشد و رشد قیمت طلا را در این مورد داشتیم.

طلا می‌تواند به عنوان یک پس انداز مطمئن در اختیار مردم قرار بگیرد

اسماعیلی تصریح کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا می‌تواند تاثیر مثبتی در طرف تولید و فروش داشته باشد. در چنین شرایطی که اعتماد مردم به طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نوساناتی که در بازار سرمایه داشتیم و رکودی که بازار مسکن در آن ورود پیدا کرده، این طلا می‌تواند به عنوان یک پس انداز مطمئن در اختیار مردم قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به جز طلا، معافیت صنایع دستی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سود تسهیلات لیزینگ نیز از جمله تغییرات محسوب می‌شود. ده‌ها نوع مالیات مختلف در نظام‌های اقتصادی کشورهای دنیا اخذ می‌شود که اگر بخواهیم موثرترین آن‌ها را نام ببریم، سه مالیات اصلی است که مورد تمرکز دولت‌ها و بسیار کارآمد بوده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.