آیا اینماد کارکرد کنترل و نظارتی لازم را دارد؟

با اجباری شدن اینماد آثار سوء زیادی برای پذیرندگان ایجاد می‌شود، در واقع  هر مجوز درجه سختی فعالیت یک کسب و کار در ایران را بیشتر می‌کند و اجازه ظهور به فضای شفاف و نظارت درست را نمی‌دهد.

در هفته جاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک با ابلاغ بخشنامه‌ای تمامی شرکت‌های پرداخت یار را ملزم کرده است تا از اول مرداد صرفا به کسب‌وکارهای دارای اینماد خدمات ارائه کنند. این قانون بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را با چالش رو برو می‌کند زیرا بسیاری از آنها در چارچوب دریافت اینماد قرار نمی‌گیرند و امکان داشتن درگاه پرداخت از آنها سلب می‌شود.  به همین دلیل ما در عصر بانک با میلاد جهاندار، عضو انجمن فین‌تک و مدیرعامل باهمتا درباره اثرات سوء این تصمیم و میزان کارکرد اینماد به گفت و گو نشستیم.

مجوز کار کرد خود را در  فضای اقتصاد از دست داده است

میلاد جهاندار در ابتدا درباره نقاط ضعف اینماد در مسیر کسب و کارهای اینترنتی گفت: « اینماد کارکرد کنترلی و نظارتی خود را در صنعت پرداخت و فضای اقتصاد از دست داده است و این موضوع که هر کسی بتواند به ازای مجوزی، خدمات پرداخت دریافت کند منسوخ شده است چون این روش باعت ایجاد مانع می‌شود و کارکرد کنترلی ندارد.»

میلاد جهاندار

اجباری بودن اینماد برای کدام کسب و کارهای اینترنتی تا قبل از نامه شاپرک

او ادامه داد:« تا پیش از این طبق دستورالعمل ماده ۱۰۳ آیین نامه الحاقی حوزه پولشویی، پذیرندگان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت(PSPها) باید اینماد می‌گرفتند، که طبق نامه جدید شاپرک پذیرنده‌های شرکت‌های پرداخت‌یار هم باید از اول مرداد اقدام به دریافت اینماد کنند.»

آثار سوء اجباری شدن اینماد

میلاد جهاندار درباره آثار سوئی که  با اجباری شدن اینماد از طرف پرداخت یارها برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد می شود گفت:« با اجباری شدن اینماد آثار سوء زیادی برای پذیرندگان ایجاد می شود، در واقع  هر مجوز درجه سختی فعالیت یک کسب و کار در ایران را بیشتر می‌کند و اجازه ظهور به فضای شفاف و نظارت درست را نمی‌دهد. نقش‌هایی که این بازیگران کوچک در اقتصاد می‌توانند داشته باشند از جنبه فعالیت و تولید ثروت و کمکی که به خانوار و اقتصاد می‌کنند به شدت محسوس است. امروزه نزدیک به سه میلیون کسب و کار اینترنتی مشغول به فعالیت هستند که این مسائل و گره زدن فعالیت آنها به مجوزهای دست و پا گیر باعث سخت شدن کار برای آنها می شود.»

98 درصد تخلفات در بستر کارت به کارت اتفاق می افتد

جهاندار در ادامه خاطر نشان کرد: « در حال حاضر که پذیرنده های پرداخت یار‌ها اینماد ندارند بیشتر از ۹۸  درصد تخلفات مثل درگاه های قمار بر بستر کارت به کارت انجام می‌شود. ضمن اینکه تخلفاتی مثل سکه ثامن هم بر روی اینماد اتفاق افتاد. ما نمی‌گوییم که کنترل و نظارت نباشد موضوع اینجاست که مجوز اینماد کارایی کنترل و نظارتی ندارد، آن هم  نظارتی که در جایی مثل مرکز توسعه انجام می شود و کاملاً مشخص است که این نظارت چقدر ضعیف اعمال می‌شود. به این صورت که در اول با مجوز سفت و سخت برخورد می‌شود که فقط از نوآوری جلوگیری می‌کند و بعد از آن نظارتی بر روی سرویس‌ها و خدمات انجام نمی‌شود. »

اقدامات انجمن

وی افزود:« مدت زمان زیادی است که از نظر حقوقی،کارشناسی و فنی در حال پیگیری این موضوع هستیم که این مسیر، مسیر اشتباهی است و از جمله اقداماتی که انجمن انجام خواهد داد:  اول رایزنی از طریق دیوان عدالت اداری در رابطه با ابلاغیه شاپرک است و  دیگری هم رایزنی با شورای رقابت برای برداشتن انحصار PSP ها است.»

مهمترین چالش پیشروی کسب و کارهای فین‌تکی

جهاندار در پایان گفت:« مهمترین مشکل صنعت فین تک عدم شکل‌گیری تعامل درست است. رگولاتوری هم به شرکت‌های بزرگ تمایل دارد و ذهنیت‌ برای تعامل با شرکت‌های کوچکی که می‌خواهند به دور از هرگونه رانت و در یک فضای آزاد رقابتی بزرگ شوند، آماده نشده است.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.