مرآت چیست؟ سامانه اعتبارسنجی بانک قرض الحسنه رسالت

 سامانه اعتبارسنجی بانک قرض الحسنه رسالت، سامانه‌ای در خدمت اعضای بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌باشد تا به صورت غیر حضوری، ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی آن‌ها محاسبه شود.

اعتبارسنجی و رتبه اعتباری از آنجا ضرورت می‌یابد که احتمال دارد طرف قرارداد نتواند یا نخواهد به تعهدات خود عمل کند. به‌ دلیل وجود این ریسک است که اعتبارسنجی و مدیریت ریسک اعتباری، یکی از مهمترین دغدغه‌های اعتباردهندگان از جمله بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بشمار می­‌آید. شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت با تاسیس مرکز اعتبارسنجی مرآت، سامانه‌ای را طراحی کرده تا ضمن اندازه‌گیری ریسک نکول مشتریان و ارائه گزارش اعتبارسنجی، راهکارهای مدیریت آن را نیز پیشنهاد نماید. بر این اساس مرآت به اعتبارسنجی مشتریان حقیقی پرداخته و ظرفیت بدهی آن‌ها را مشخص می‌کند.

 سامانه اعتبارسنجی بانک قرض الحسنه رسالت

مرکز اعتبارسنجی مرآت، سامانه‌ای در خدمت اعضای بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌باشد تا به صورت غیر حضوری، ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی آن‌ها محاسبه شود. مرآت، بستر ایمن و آسانی است که متقاضیان اعتبارسنجی، راهنمای کانون‌ها و کارشناسان سامانه از طریق آن در تعامل خواهند بود.

  1. برای انجام اعتبارسنجی، نیاز به ارائه اطلاعات و مستنداتی است، که لازم است پیش از هر چیزی آن‌ها را آماده نمایید.
  • افتتاح حساب (درخواست عضویت در کانون همیاری اجتماعی)
  • نام و شناسه کانون (می‌توانید زمان افتتاح حساب، آن‌ها را دریافت کنید).
  • اسکن مدارک مربوط به احراز شغل و درآمدتان؛ مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی، جواز کسب، پروانه و هر گواهینامه‌ای مبنی بر تأیید شغل و درآمد.
  1. اکنون از طریق مرورگرهای کامپیوتر، تبلت و یا موبایل وارد سامانه مرآت به آدرس www.imerat.ir و یا به اپلیکیشن سامانه مراجعه نمایید.
  2. برای ثبت نام، روی عبارت «ثبت نام کنید» کلیک نموده و کدملی خود را وارد نمایید. سپس شماره همراه خود را (باید متعلق به همان کدملی باشد) ثبت کنید. رمز عبور، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.
  3. با کلیک روی عبارت «وارد سامانه شوید»، به صفحه ورود کاربر، باز می­‌گردید. برای ورود به صفحه کاربری خود، کدملی، کلمه عبور و متن نمایشی داده شده در تصویر را وارد نمائید.
  4. وارد سامانه شوید و پس از تغییر رمز عبور، در بخش «ثبت اطلاعات فردی» تمام اطلاعات خواسته شده را به صورت کامل وارد نمایید.
  5. نوع شغلتان را انتخاب و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.
  6. پس از ثبت اطلاعات فردی، وارد بخش «درخواست اعتبارسنجی» شوید.
  7. متن نوشته شده را مطالعه و آن را تأیید کنید. با تأیید متن و کلیک بر روی «ثبت درخواست اعتبارسنجی»، امکان هیچگونه ویرایشی در اطلاعات خودتان تا زمان دریافت «نتیجه اعتبارسنجی» را نخواهید داشت.
  8. فرایند انجام اعتبارسنجی در اکثر موارد، حدود یک هفته کاری به طول می‌انجامد. با مشخص شدن نتیجه اعتبارسنجی، پیامکی برای شما ارسال می‌شود تا به سامانه مراجعه کنید. برای مشاهده نتیجه، در قسمت اطلاعات پرونده‌ها روی «نتیجه اعتبارسنجی» کلیک نمایید و امکان پرداخت هزینه اعتبارسنجی در همان قسمت برای شما فراهم گردیده است.
  9. نتیجه اعتبارسنجی، دارای سه بخش می­‌باشد:
  • توان بازپرداخت ماهیانه اقساط: حداکثر مبلغ قسطی که شما می‌توانید به صورت ماهیانه پرداخت نمایید (مبلغ جمع اقساط کل وام‌های شما در بانک نمی‌تواند از این عدد بیشتر باشد).
  • ظرفیت بدهی: حداکثر مبلغ وامی که در صورت داشتن شرایط لازم در بانک، می‌توانید دریافت کنید.
  • سقف تعهد: حداکثر مبلغی که می‌توانید تعهد دیگران را بپذیرید (ضامن دیگران شوید).
  1. نتیجه اعتبارسنجی، شما را در یکی از این رتبه‌ها قرار می‌دهد:
  • کاملا متناسب: نیاز به ارائه یک بهبود دهنده اعتباری (سفته) می­باشد.
  • متناسب: نیاز به ارائه یک فقره بهبود دهنده اعتباری (سفته) توسط خودتان و یک فقره (سفته) توسط یک نفر متعهد معتبر.
  • نامتناسب: افرادی در این طبقه قرار می‌گیرند که اقساط وام‌های قبلی خود را با تأخیر پرداخت کرده‌اند و رفتار اعتباری مناسبی نداشته‌اند. به همین دلیل امکان استفاده از خدمات سامانه مرآت برای ایشان وجود ندارد. در صورت بهبود رفتار اعتباری، درآینده امکان استفاده از خدمات اعتبارسنجی مرآت فراهم خواهد بود.
  1. پس از دریافت نتیجه اعتبارسنجی، به همراه یک نفر متعهد به صورت حضوری به مراکز رهیاری که در سامانه برای شما ثبت شده است، مراجعه نموده و این مدارک را ارائه کنید:
  • اصل کارت ملی
  • بهبوددهنده اعتباری

مجموع مبلغ سفته ثبت شده در سامانه برای هرکدام (متقاضی و متعهد) باید برابر 120% مبلغ وام دریافتی و وام در جریان باشد.

  1. بعد از تحویل بهبود دهنده‌­ها (سفته‌­ها) و طی مراحل لازم، پیامکی مبنی بر تکمیل پرونده اعتبارسنجی برای شما ارسال می­‌شود. در این حالت پرونده اعتبارسنجی شما کامل شده است و از این پس همه فرآیندهای مربوط به دریافت وام را باید از مراکز رهیاری پیگیری نمایید. راهنمای کانونتان، می‌­تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.