تصویب افزایش سرمایه بانک مهر ایران به ۵۰۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل بانک مهر ایران خبر داد: در جلسه امروز مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده بانک مهر ایران با حضور نمایندگان سهامداران مصوب شد ۱۰ درصد سود این بانک در سال مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۳۹۹ به سهامداران پرداخت شود و مابقی آن به عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه بانک لحاظ شود.

دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: طبق مصوبه مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده بانک مهر ایران، قرار شد ۱۰ درصد سود به سهامداران پرداخت شود و مابقی آن به عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه شرکت طی چند مرحله به کار گرفته شود. مقرر شد که افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این بانک در چند مرحله از محل این سود انباشته صورت گیرد؛ در مرحله اول ۹۰۰ میلیارد تومان از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی آن در سال‌های آتی از همین محل تأمین خواهد شد.

اهداف بانک مهر ایران از افزایش سرمایه عبارت است از بهبود ساختار و نسبت های مالی، بهبود سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه، رشد و توسعه فعالیت‌ها و همچنین افزایش اعتبار بانک.

نسبت کفایت سرمایه از مهم‌ترین نسبت‌های نظام بانکی  است

یکی از باثبات‌ترین سرفصل‌های صورت مالی، سرمایه ثبت شده بانک‌ها است و این عنصر از صورت‌های مالی تأثیر بااهمیتی در نسبت‌های مالی دارد و یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی به شمار می‌رود. از مهم‌ترین نسبت‌های نظام بانکی می‌توان به نسبت کفایت سرمایه اشاره کرد.

طبق قوانین حاکم بر بانکداری ایران این نسبت از تقسیم سرمایه پایه به جمع دارایی‌های موزون شده بر حسب ریسک محاسبه می‌شود و باید حداقل ۸ درصد باشد. از آنجا که نسبت کفایت سرمایه، با توجه به روند رشد دارایی‌ها و گسترش فعالیت‌های بانک روند کاهشی را داراست؛ بنابراین اصلی‌ترین راهکار در خصوص مدیریت و ایجاد تعادل میان سرمایه و ریسک‌های موجود در دارایی‌ها، افزایش سرمایه است.

گفتنی است سرمایه بانک مهر ایران در بدو تأسیس (سال ۱۳۸۶) مبلغ ۱۵هزار میلیارد بود که پس از افزایش سرمایه سال ۱۳۹۹ به ۲۵هزار میلیارد ریال رسید. اکنون با مصوبه مجمع عمومی، سرمایه این بانک در چند مرحله به ۵۰هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

منبع بانک مهر ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.