ارائه خدمات یکپارچه در بانک سپه بعد از مهاجرت Core بانک‌های ادغامی

از جمله دلایل این مهاجرت، الزامات نهادهای ناظر مثل بانک مرکزی بود که به جهت شفافیت و مدیریت تراکنش‌ها بانک‌ها را به استفاده از سامانه‌های متمرکز ملزم کرده بود.

در سالگرد یکی از بزرگ مقیاس‌ترین مهاجرت‌های Corebanking  در ایران یعنی مهاجرت Core بانک سپه، عصربانک با مدیران ارشد این پروژه به گفت و گو نشست. در مطلب قبلی با احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه درباره جزئیات این پروژه صحبت کردیم و در این مطلب ما در عصر بانک با بهزاد صفری، مدیر پروژه کربنکینگ بانک سپه و عضو هیئت مدیره شرکت امید درباره مسیر مهاجرت بانک سپه و روند مهاجرت Core بانک‌های ادغامی در بانک سپه به گفت و گو نشسته ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

دلایل مهاجرت بانک سپه به Core جدید

صفری در ابتدا درباره دلایل این مهاجرت گفت:« بانک سپه دارای سیستم Corebanking  متمرکز نبود، به همین دلیل در سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای دستیابی به این هدف انجام شده بود که در سال 99 نتایج به ثمر نشست.  دلیل دیگر تکالیف سالانه مجمع بانک سپه بود و ما باید Corebanking را پیاده سازی می‌کردیم. نکته سوم که باید به عنوان تسهیلگر به آن اشاره کرد و موجب دو چندان شدن اهمیت این پروژه بود، مساله ادغام بانک‌های نیروهای مسلح بود که توسط بانک مرکزی ابلاغ شد. بانک سپه برای اینکه بتواند بانک‌های نیروهای مسلح را که همگی دارای Corebanking بودند ادغام کند ناگزیر بود که خود زیر ساخت لازم را مهیا سازد. لذا این پروژه به عنوان یکی از زیر ساخت‌های طرح ملی ادغام اهمیتی دو چندان پیدا کرد. در همین راستا عملیات اجرایی این پروژه در ابتدای سال 98 شروع شد و در چهارمین ماه سال 99 به بهره برداری رسید.»

بانک سپه بعد از مهاجرت و ادغام شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟

مدیر پروژه Corebanking  بانک سپه درباره تحولات بعد از مهاجرت خاطر نشان کرد: « زیر ساخت Core بانک سپه به عنوان پایه در نظر گرفته شده است و به تبع آن بعد از اتمام پروژه Corebanking بانک سپه، باید پروژه ادغام سایر سیستم‌های عملیاتی بانک‌ها مانند Corebanking ها هم انجام پذیرد که این پروژه هم آغاز شده و بر بستر و زیرساخت Core بانک سپه اتفاق می‌افتد. طبیعتا بعد از ادغام و مهاجرت سامانه‌ها به سامانه جدید بانک سپه، خدمات بانک یکپارچه خواهد شد. طبیعی است بانک‌هایی که سال‌ها تحت عنوان یک بانک خصوصی فعالیت داشتند حسب سیاستها و اهداف خود، خدماتی را به مشتریان و بازارهای هدف خود ارائه می‌دادند که بانک سپه با سیاست‌های جدید یک بانک دولتی این خدمات را یکسان سازی خواهد کرد، زیرا اعمال سیاست‌های بالادستی بر روی 5 یا 6 Core مشکل است. امید داریم که بعد از انجام پروژه Corebanking خدمات به صورت یکپارچه، سریع‌تر و با کیفیت‌تر به مشتریان این بانک‌ها ارائه شود. تمام سعی و تلاش ما بر این است که تا جایی که امکان دارد مشتریان بانک های ادغامی همانند مهاجرت بانک سپه این مهاجرت را حس نکنند و احتیاجی به تغییرات گسترده سمت مشتریان از جمله تغییر در شماره کارت، رمز و امثالهم وجود نداشته باشد، لذا در این پروژه تا جایی که سامانه‌های حاکمیتی این امکان را داشته باشند سعی خواهیم کرد کمترین تبعات اجتماعی را داشته باشیم. »

صفری

 چه چالش هایی در مسیر این پروژه بود؟

صفری درباره چالش‌های این پروژه بزرگ گفت:« موضوع این پروژه مهاجرت از یک Core به یک Core دیگر نبود. ما در بانک سپه با سیستم‌های متعدد و دیتا مدل‌های مختلف و حتی دیتابیس‌های متفاوت بر روی یک سیستم جامع مهاجرت کردیم، وقتی سیستم جامع متمرکزی وجود ندارد و باید این سیستم جامع متمرکز را بوجود آورد و سپس دیتا‌ها را منتقل کنیم با یک سری داده کثیف مواجه می‌شوید و Data Cleansing اهمیت بسیاری دارد که این کار وقت بسیار زیادی را از ما گرفت و چالش‌های فراوانی به همراه داشت ولی موفق شدیم تا این مهاجرت را با درصد فراوانی از داده‌های پاک و تمیز شده انجام دهیم. مساله بعدی عملکرد سیستم بود ، ما ناگریزیم تا به توان داخلی کشور تکیه کنیم و از شرکت‌های داخلی مثل داتین استفاده کنیم. در شرکت‌های داخلی کشور محصولی در این سطح وجود نداشت ولی ما سعی کردیم از محصولات داخلی استفاده کنیم و در عین حال مساله Performance را مد نظر قرار بدهیم و امروز که نزدیک به یک سال از بهره‌برداری سامانه می‌گذرد ما از نظر عملکرد Core مشکلی نداریم. حوزه بعدی حوزه کسب و کار و تحلیل شکاف بود. منطبق کردن کسب و کار یک بانک 97 ساله و مشتریان یک بانک بزرگ دولتی در این سیستم، ما را در حوزه کسب و کار کمی دچار چالش می‌کرد که به لطف خدا با تحلیل شکاف دقیق و مناسب این مشکل حل شد و به تبع آن بومی سازی محقق شد. طبیعی است وقتی سامانه‌ای تغییر می‌کند فرایندها دچار تغییر می‌شوند و جاری کردن تغییرات در بدنه بانک مشکل است و یک سری مقاومت در برابر تغییرات در بدنه هر بانکی به وجود می‌آید که این کار چالش برانگیز است ولی ما آن را انجام دادیم.»

خدمات یکپارچه و با کیفیت بالا

صفری در انتها با اشاره به مهاجرت Core بانک‌های نظامی در Core  بانک سپه افزود: « بعد از مهاجرت Core بانک های ادغامی به بانک سپه خدماتی یکپارچه و یکدست با کیفیتی بالاتر به مشتریان ارائه خواهد شد و اعمال سیاست‌های بانک بر روی خدمات و محصولات و همچنین نظارت بر عملکرد کاربران و مشتریان و ارائه خدمات به آنها به صورت یکپارچه خواهد بود و امیدواریم خدمات در این حوزه تسهیل شود و در حوزه عملیات سیستم‌های بانکی این ادغام به صورت کامل اتفاق بیفتد.»

1 نظر
  1. علی اصغرربیعی می گوید

    باسلام..تورابخداکاری کنیدکه ماجانبازان وبازنشستگان ارتش رفت وآمدکاریمان به بانک کمترشود..مثل گرفتن رمزهمراه بانک..سپاسگزارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.