راننده‌های تاکسی را دریابید

گزارش کوتاهی از وضعیت راننده‌های زحمت‌کش تاکسی در کشورمان، در دوره شیوع کرونا، در روزهایی که باید بیشتر از همیشه مراقب یکدیگر باشیم، نشان می‌دهد که همه ما می‌توانیم با رعایت اصولی ساده در مراقبت از وضعیت سلامت این گروه از هم‌وطنان نقش داشته باشیم.

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با روابط عمومی این اتحادیه گفت از آغاز شیوع ویروس کرونا، «تاکنون بالغ بر ۹۵۰۰ نفر راننده تاکسی به این ویروس مبتلا شده‌اند و متأسفانه بیش از ۵۰۰ راننده فوت کرده‌اند».

از خرداد تا امروز هم دیگر آمار مشخصی از جان‌باختگان کرونایی به‌تفکیک مشاغل وجود ندارد. ولی خودتان می‌توانید این آمار را به ‌نسبت چند ماه اخیر تعمیم بدهید و عمق فاجعه را بهتر درک کنید!

آمار فوتی میان رانندگان تاکسی را کنار آمار «کم‌کار شدن» یا «بیکار شدن» آن‌ها بگذارید، چون طی یک‌ونیم سال اخیر، شیوع کرونا خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده و به همان میزان، استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی، مثل تاکسی و اتوبوس هم کاهش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری در این ‌باره هم گفته: «در کل کشور با در نظر گرفتن پروتکل‌ها و مسئله کاهش مسافرگیری متناسب با شرایط هر شهر، بین ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش مسافر ناشی از شیوع کرونا در حوزه تاکسیرانی داریم». البته این آمار هم به ۱ اردیبهشت برمی‌گردد.

راننده‌های درجه‌یک و کاربلد تاکسی‌های شهری، هر روز صدها مسافر را جابه‌جا می‌کنند و در این میان، شاید چند مسافر هم ناقل ویروس کرونا باشند! بعد هم ویروس را بدون آنکه حتی بدانند، از طریق پرداخت پول نقد به راننده تاکسی منتقل کنند!

چه کاری از دست من مسافر برمی‌آید؟!

مسلما سازمان تاکسیرانی و شهرداری و تأمین اجتماعی و هزارویک اداره و سازمان ریز و درشت دیگر وظایفی در قبال راننده‌های تاکسی دارند که باید جدی‌تر از همیشه به آن‌ها رسیدگی کنند. اما من و مای مسافر که در هیچ سازمان و نهادی هم دستمان بند نیست، چه کاری می‌توانیم بکنیم؟!

تک‌تک مسافرهایی که سوار تاکسی می‌شوند، چه‌بسا ناقل ویروس باشند و اگرچه خودشان مشکلی ندارند، اما ممکن است دیگران را آلوده کنند. پس همه ما در قبال وضعیت راننده‌های تاکسی و سایر وسائل حمل‌ونقل عمومی مسئول هستیم؛ هرکدام وظیفه‌ای داریم و باید آن را به بهترین شکل انجام بدهیم.

بدون ماسک وارد تاکسی‌ها نشویم

ممکن است شما آن دسته از معدود افرادی باشید که به تاثیر ماسک در جلوگیری از انتقال بیماری معتقد نباشید، اما همه‌ی ما بر اساس تعهدات شهروندی،‌ ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضع شده هستیم، حتی اگر به آن‌ها اعتقادی نداشته باشیم. پس برای احترام به حقوق دیگران در تاکسی‌ها و همه وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنید.

از صحبت کردن غیرضروری بپرهیزیم

تاکسی‌ها همیشه محلی برای معاشرت و گپ و گفت به ویژه با رانندگان بوده‌اند. بسیاری از مسافران دوست دارند در مدت زمان کوتاه سفرشان با راننده و سایر مسافران معاشرت کنند. اما گفت‌وگو کردن به ویژه با صدای بلند، به پراکندن و انتقال ویروس کمک می‌کند. پس در شرایط کنونی بهتر است تا حد امکان، گفت‌وگوهای غیرضروری را در تاکسی‌ها کنار بگذاریم.

در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی‌ را بپوشانیم

حتما شما هم این صحنه را دیده‌اید که برخی افراد هنگام عطسه و سرفه ماسک‌شان را بر می‌دارند. گویی می‌خواهند مطمئن شوند، میکروب‌ها به قدر کافی در فضا پراکنده شده‌اند. در هنگام عطسه یا سرفه علاوه بر ماسک باید بینی و دهان را با دستمال یا یازوی‌تان بپوشانید و بعد بلافاصله ماسک‌تان را تعویض کنید.

تا حد امکان پنجره‌ها را باز نگه داریم

تهویه هوا در فضاهای بسته یکی از مهم‌ترین عوامل در پیش‌گیری از انتقال ویروس است. پس تا حد امکان در هنگام حضور در تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی، پنجره‌ها را باز نگه دارید.

تا جایی که ظرفیت تاکسی اجازه می‌دهد روی صندلی جلو ننشینیم

رانندگان تاکسی در طول یک روز با ده‌ها مسافر در تماس‌اند و هر چه فاصله اجتماعی با مسافران بیشتر باشد، سلامت سفر بیشتر خواهد بود. اگر ظرفیت صندلی‌های عقب خالی است، از نشستن روی صندلی‌های جلو خودداری کنید.

به جای پول نقد از پرداخت الکترونیک استفاده کنیم

در حال حاضر اپلیکیشن‌های متفاوتی برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی طراحی شده است. پس به جای نقل و انتقال پول نقد از راهی امن‌تر برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده کنید.

یکی از اقدامات اثرگذاری که از همین سال گذشته و برای کاهش احتمال انتقال ویروس در تاکسی‌ها انجام شد، توسعه طرح پرداخت الکترونیکی کرایه بود؛ یعنی به‌جای ردوبدل کردن اسکناس‌هایی که حتی قبل از شیوع کرونا هم جزو آلوده‌ترین وسائل روی کره زمین بودند، پرداخت الکترونیکی کرایه باب شده است.

پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی یعنی چه؟

خیلی ساده است: یعنی به‌جای اسکناس، از اپلیکیشن‌های پرداخت استفاده کنیم. این اپلیکیشن‌ها را می‌توان روی گوشی‌های هوشمند، با هر مشخصاتی، حتی گوشی‌های هوشمند رده‌پایین‌تر نصب کرد.

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. برای انتخاب اپلیکیشن خوب است به ویژگی‌هایی مثل کاربرد ساده و امنیت پرداخت توجه کنید.

دیجی پی

برای نمونه، من از «اپلیکیشن دیجی‌پی» استفاده می‌کنم که خیلی مطمئن است، محیط ساده‌ای دارد و کار با آن راحت است. هربار سوار تاکسی می‌شوم، گوشی را درمی‌آورم، آپ دیجی‌پی را باز می‌کنم، روی گزینه «کرایه تاکسی» ضربه می‌زنم، بعد هم بارکدخوانی را که روی صفحه ظاهر می‌شود، جلوی کد QR تاکسی می‌گیرم.

به همین سادگی و در عرض چند ثانیه، کرایه تاکسی را می‌پردازم و تمام! هیچ اسکناسی هم ردوبدل نمی‌شود. هم راننده تاکسی راضی است، هم خودم. چون هر دوی ما برای سلامتی هم‌دیگر ارزش قائل هستیم. شما چه‌طور؟ چه‌قدر به سلامت خودتان و دیگران اهمیت می‌دهید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.