دو دلیل اغراق‌آمیز بودن روش‌های پرداخت غیرنقدی

اگر عبارت «غیرنقدی» را در گوگل جستجو کنید، مقالاتی را خواهید یافت که از غیرنقدی شدن پرداخت در آینده و قدیمی شدن پول نقد می‌گویند. اما این موضوع تماماً صحیح نیست.

یادداشتی از June 29, 2021 – Bradley Cooper

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ قبل از اینکه مرا به عنوان یک فرد سنتی قدیمی‌مسلک، نادیده بگیرید باید بگویم که من واقعاً از نسل هزاره هستم که به زاده عصر دیجیتالی هم شناخته می‌شود. به همین دلیل، روند تغییر فناوری و نحوه ایجاد اختلال در بسیاری از فناوری‌ها به واسطه آن را دیده‌ام.

من بابت اعتقادم به اینکه روند پرداخت بدون پول نقد ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد، دو دلیل اصلی دارم.

مساله اول راجع به افرادی است که دارای حساب بانکی نیستند. بخش گسترده‌ای از جمعیت جهان، واقعاً حساب بانکی ندارند یا دسترسی آنها به حساب محدود می‌باشد. این جوامع کم‌بهره از امکانات مالی، در اقتصاد بدون پول نقد قادر به فعالیت نخواهند بود.

بسیاری از دولت‌های محلی نیز از این موضوع مطلعند، به همین دلیل است که برخی از فروشگاه‌های غیرنقدی به مشکل برخورده‌اند. بالاخره، بسیاری از دولت‌های محلی به این باور رسیده‌اند که امتناع از دریافت پول نقد، نوعی تبعیض است.

اگرچه فین‌تک‌ها موانع را برای ثبت حساب‌های بانکی جهت افراد کم‌بهره از امکانات مالی کاهش داده‌اند اما گسترش و فراگیر شدن این راهکار همچنان راه طولانی در پیش دارد.

دوم اینکه مشتریان ضمن تمایل به تجربه دیجیتالی، تجربه فیزیکی را تماماً کنار نگذاشته‌اند و این ایده که پول نقد از دور خارج خواهد شد، ناقض این نکته می‌باشد.

برای مثال، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ابرقدرت‌های خرده‌فروشی آنلاین مانند آمازون، موجب افول فروشگاه‌های حضوری خواهند شد. این موضوع یک بزرگنمایی تلقی می‌شود. برخی از فروشگاه‌ها شکست خوردند اما بقیه تلاش کردند و برای بازگرداندن مشتریان خود تجارب فیزیکی-دیجیتالی را ارائه نموده‌اند.

من حدس می‌زنم برای پول نقد هم چنین اتفاقی بیفتد. اگرچه فروشگاه‌ها همچنان خدمات غیرنقدی را ارائه خواهند داد اما روش نقدی نیز مورد قبول خواهد بود زیرا موضوع راجع به در دست گرفتن چیزی فیزیکی و شمارش آن است. برخی افراد، نسبت به این شیوه واقعی‌تر حس بهتری دارند.

البته، شکل پول نقد ممکن است دچار تغییر شود. شاید در آینده ترکیبی از دبیت‌کارت و پول کاغذی را برای استفاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ببینیم. ولی هر اتفاقی رخ دهد، بازار ATM همچنان به تمرکز بر نحوه توسعه روندهای غیرنقدی و استفاده از پول نقد ادامه خواهد داد.

منبع atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.