راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد، نوجوان و یکنفره

وقتی صحبت از انتخاب تخت خواب برای کودکان و نوجوانان می‌شود، یکی از مسائل مهمی که والدین علاوه بر زیبایی و ایمنی باید به آن توجه ‌کنند سایز و اندازه استاندارد تخت خواب است. در این مقاله شما را با ابعاد استاندارد انواع تخت خواب نوزاد، نوجوان و یک‌نفره آشنا می‌کنیم.

ابعاد استاندارد تخت نوزاد

هنگام خرید مبلمان اتاق نوزاد نکات زیادی مانند طرح، رنگ، مواد اولیه، کیفیت تولید و … حائز اهمیت است. اما امروزه با توجه به فضای محدود آپارتمان‌ها و کوچکتر شدن فضای اتاق خواب‌ها توجه به ابعاد استاندارد تخت خواب بسیار مهم است. نوزاد  به خصوص در ماه‌های اولیه تولد حدود 18 ساعت در شبانه روز را در خواب می‌گذراند، بنابراین خرید تخت نوازد ایمن و راحت در سایز مناسب بسیار مهم است. مدل های مختلف تخت کودک دارای ابعاد مختلفی هستند.

گهواره نوزاد

کوچکترین سایز تخت خواب مخصوص نوزادان و کودکان است. گهواره‌های نوزاد استاندارد به طول 95 سانتی‌متر و در عرض 48 تا 56 سانتی‌متر با ارتفاع 77 سانتی‌متر می باشند. ارتفاع بعضی از گهواره‌های دارای سایه بان ممکن است تا 145 سانتی‌متر هم برسد. گهواره معمولا برای کودکان یک روزه تا ۴ ساله مناسب است که معمولا تا وزن 25 کیلوگرم را تحمل می‌کنند. گهواره نوزاد باید نه آنقدر بزرگ باشد که نوزاد به راحتی در آن حرکت کند، و نه آنقدر کوچک که کودک دلبند شما هیچ جایی برای حرکت نداشته باشد.

اندازه مناسب ارتفاع حفاظ تخت نوزاد

ارتفاع حفاظ  تخت نوزاد بیش از هر چیز دیگری از لحاظ ایمنی اهمیت دارد. ارتفاع حفاظ تخت کودک  نه باید اینقدرکوتاه باشد که هنگام استفاده از آن دچار مشکل شوید و نه آنقدری بلند باشد که با رشد نوزاد و پیشرفت حرکتی بتواند به راحتی و با کمک لبه‌های تخت خواب از آن بالا برود و سقوط کند. فراموش نکنید که حفاظ‌های تخت کودک حداقل تا دو سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اندازه‌ی استاندارد بین حفاظ‌ها معمولا بین 5 تا 10 سانتی‌متر است. اگر فاصله‌ی بین این نرده ها بیشتر از این مقدار باشد ممکن است سر کودک بین آنها گیر کند.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد، نوجوان و یکنفره1

تخت کودک

سایز استاندارد تخت‌خواب کودک بستگی به سن و قد آن‌ها دارد. برخی از تخت‌خواب‌های نوزاد، قابل تبدیل به تخت‌خواب نوجوان نیز می‌باشند که به آن‌ها تخت نوزاد نوجوان گفته می‌شود. ابعاد استاندارد تختخواب نوزاد نوجوان دارای 130 سانتی‌متر طول و 70 سانتی‌متر عرض و 35 سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد. این تخت خواب‌ها بعدها با تغییر و برداشتن بعضی قسمت‌های تخت نوزادی قابل تبدیل به تخت نوجوان هستند. تخت نوزاد نوجوان بهترین گزینه برای صرفه‌جویی آینده‌نگرانه می‌باشند، چرا که کودک شما قادر است تا سن 13 سالگی از آن استفاده کند.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد، نوجوان و یکنفره3

ابعاد استاندارد تخت یک‌نفره

تخت خواب‌های یک نفره دارای سایز‌های متفاوتی‌اند که طول همگی آن‌ها 200 سانتی‌متر و عرض‌های 90، 100، 120 و 140 می‌باشند. هنگام خرید تخت خواب یک‌نفره، سن و جثه افراد و فضای اتاق خواب را در نظر بگیرید.

سایز استاندارد رایج در تخت خواب‌های یک نفره، طول 2 متر و عرض 90 سانتی‌متر است که مناسب افرادی با اندام متوسط است. به تخت خواب‌های با عرض120 سانتی‌متر تخت‌خواب‌های یک و نیم نفره یا دوقلو گفته می‌شود که معمولاً به صورت باکس نیز در بازار موجود بوده که از راحتی بسیار زیادی برخوردار است.

تخت خواب‌ یک‌نفره با عرض 140متر برای افرادی با جثه بزرگتر و یا کودکانی که زیاد در خواب جابه‌جا می‌شوند مناسب است، این تخت خواب‌ها   به تخت فول سایز یک‌نفره نیز شناخته شده هستند و برای اتاق‌‌ خواب‌های بزرگ که فضای کافی دارند مناسب‌ترند. برای این تخت، یک تشک فول سایز نیاز دارید.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد، نوجوان و یکنفره3

نکات مهم در انتخاب تخت‌خواب

1- قبل از خرید هر سایز تخت خوابی (تخت کودک، تخت نوجوان، تخت خواب یک‌نفزه و تخت‌خواب دونفره) اتاق را اندازه‌‎‌گیری کنید. ابعاد تخت نوزاد باید به گونه‌ای باشد که پس از قرار دادن تخت، فضای کافی برای اختصاص دادن کمد و میز تعویض را داشته باشد و با رشد کودک فضای کافی برای بازی کودک فراهم باشد. برای اتاق نوجوانان تختی را انتخاب کنید که فضای کافی برای اختصاص دادن به مطالعه و فعالیت‌های دیگر و قرار دادن وسایلی مانند پاتختی، پاف، سرویس خواب، میز آرایش و… داشته باشید.

2- ارتفاع استاندارد 35 سانتی متر در مدل های مختلف تخت بسیار مهم است. این فاصله علاوه بر مزایای فنگ­شویی و زیبایی شناسی‌­ای که دارد، باعث می­شود هوا در زیر تشک در جریان باشد تا از رشد باکتری، قارچ و یا موارد آلرژی‌­زای دیگر جلوگیری شود، همچنین شما می‌توانید به راحتی زیر تخت را با جاروبرقی و یا تی تمیز نمایید.

3- خرید تخت خواب‌های دوطبقه برای اتاق خواب‌های کوچک و یا اتاق‌خواب مشترک کودکان گزینه ایده‌آلی است. اولین معیارهایی که برای اندازه گیری ابعاد تخت خواب دو طبقه باید در نظر گرفت، طول و عرض تخت خواب ( متناسب با تشک) و ارتفاع آن است. در حالت عمومی تخت دو طبقه استاندارد دارای 190 سانتی‌متر طول، عرض 100 سانتی‌متر با ارتفاع 165 سانتی‌متر است. اما علاوه بر این، ابعاد استاندارد دیگری برای سایر مدل‌های تخت دوطبقه نیز در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال ابعاد در نظر گرفته شده برای تخت خواب های دوطبقه و دوقلوی بلند، فقط عرض تختخواب (137 سانتی متر)متفاوت است و سایر ابعاد در آن ثابت است.

علاوه بر این، دو مدل محبوب دیگر در تخت های دو طبقه نیز وجود دارد. ابعاد تخت خواب دو طبقه بزرگ دخترانهQueen) حدود 203*152*165 سانتی‌متر) است و مدل پسرانه تخت‌خواب بزرگ دوطبقهKing) حدود 203*193*131 سانتی‌متر( در نظر گرفته می‌شود. در این مدل از تخت خواب ها، طبقه پایین تخت‌خواب شامل یک تخت یک‌پارچه و بزرگ بوده و طبقه بالای آن ممکن است به یک تخت دونفره شباهت داشته باشد.

راهنمای جامع معرفی ابعاد استاندارد انواع تخت نوزاد، نوجوان و یکنفره3

امیدواریم با خواندن این مقاله و آشنایی با ابعاد استاندارد و سایر نکات ارائه شده، بتوانید تختخواب ایده آل و مناسب را خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.