از توسعه نشان بانک تا تولید سخت افزار در پرداخت الکترونیک سداد

دیروز در مراسمی شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پاس روز خبرنگار از خبرنگاران و اصحاب رسانه تقدیر به عمل آورد.

در نشست خبری که دیروز (شنبه) به مناسبت روز خبرنگار، در شرکت پرداخت الکترونیک سداد برگزار شد، محمد محمودزاده، مدیرعامل شرکت ضمن تبریک روز خبرنگار به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمودزاده در ابتدای این مراسم گفت:«تقریبا از سال 85 مسئولیت حوزه خدمات نوین بانک ملی را بر عهده داشته‌ام. همچنین یکی از اعضای موسس این شرکت بودم و به عنوان اولین نماینده بانک در مجمع شاپرک انتخاب شدم. در مدت زمان تشکیل شرکت که نزدیک به هفت سال از آن می‌گذرد عملا در خود بانک ناظر و پیگیر مسائل این شرکت بودم. در یک سال گذشته نیز تغییراتی بنیادین در شرکت شکل گرفت. در گذشته زحمات زیادی در این شرکت کشیده شده ولی ما سعی کردیم رویکرد شرکت را کمی منطبق‌تر با انتظار بانک پیاده کنیم. بیشتر کارهای انجام شده در یک سال گذشته کارهای زیر ساختی (توسعه زیرساخت و بازمهندسی) بوده و در کنار حوزه تخصصی خود در صنعت پرداخت، خدمت جدید و مثال زدنی در شبکه تحت عنوان “نشان بانک” ارائه شده است.»

نشان بانک، بانکی تماما دیجیتال

وی ادامه داد:« بسیاری از بانک‌ها امروز از بانکداری دیجیتال صحبت می‌کنند، ولی کاری که ما در “نشان بانک” به صورت یک محصول کامل و تحت عنوان بانکداری دیجیتال انجام دادیم، کم نظیر است. “نشان بانک”، بانکی تماما دیجیتال است و تمام سرویس‌های بانکی که نیاز به حضور در شعبه دارد، در “نشان بانک” به صورت دیجیتالی ارائه شده است. سرویس پایه این محصول، احراز هویت و امضای دیجیتال است که سرویسی نوآورانه و خلاقانه است و از نمونه‌های سایر بانک ها متفاوت از این سرویس است. امضا الکترونیک نیز به صورت خاصی عرضه شده و مثال زدنی است. علاوه بر اینکه تمام اسناد و اوراقی که قبلاً نیاز به حضور فیزیکی در شعبه و ارتباط رودررو با اپراتور شعبه برای ارائه داشت امروز به صورت غیر حضوری قابل ارائه شده است.»

محمودزاده افزود:« ما امروز در شرایطی هستیم که تمام نیاز‌های مراجعه حضوری به شعبه از طریق این پلتفرم قابل مدیریت است. افتتاح حساب کاملا به صورت غیرحضوری است. همچنین قابلیت درخواست صدور کارت، دسته چک، کارت هدیه و کارت اعتباری هم به همین ترتیب انجام می‌شود. کارت هدیه و کارت اعتباری بنا به درخواست مشتری امکان صدور فیزیکی یا مجازی را دارا است که کارت فیزیکی به آدرس مشتری پست می‌شود و برخی از کیوسک‌های بانک ملی کارت هدیه را ارائه می‌کنند. کارت مجازی نیز کاملا تعریف شده است و از طریق این کارت‌ها می‌توان خریدهایی که به صورت مجازی انجام می‌شود را پرداخت کرد و کارت مجازی همان قابلیت کارت فیزیکی را دارد.»

مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد خاطرنشان کرد:« سخت‌ترین بخش بانکداری دیجیتال در نشان بانک، سرویس ارائه تسهیلات بود، چون از نگاه بانکی، برای افتتاح حساب نگرانی چندانی وجود ندارد ولی وقتی تسهیلاتی از طرف بانک پرداخت می‌شود، این نگرانی وجود دارد که آیا می توان این پول را وصول کرد؟!

تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا

از سال گذشته در حدود صد هزار تسهیلات در قالب حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شد. مشخصات این مشاغل از طریق وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و به همه این موارد تسهیلات غیرحضوری پرداخت شده است. امروز تمامی مراحل قراردادهای تسهیلات به صورت غیر حضوری انجام می‌گیرد. در گذشته فرم‌های خاصی وجود داشت که باید امضا و در پرونده‌ها نگهداری می‌شدند که امروزه این فرم‌ها نیز به شکل الکترونیکی نگهداری می‌شوند.»

تسهیلات در قالب توثیق سهام عدالت

محمود زاده درباره تسهیلات سهام عدالت نیز گفت:« همچنین تسهیلات در قالب توثیق سهام عدالت نیز از طریق نشان بانک پرداخت می‌شود. بانک ملی از سال گذشته در نظر داشت تسهیلات زیر صد میلیون تومان را در این قالب پرداخت کند تا مشتریان بانک ملی از حضور در شعبه بی نیاز باشند. قرارداد‌هایی هم که قبلا به طور فیزیکی در شعب صادر می‌شدند، اگر تمبر مالیاتی آنها باطل نشود لازم الاجرا نبودند. ما تمبر مالیاتی را در پلتفرم الکترونیکی باطل می‎کنیم که مورد تایید امور مالیاتی است. در قراردادهایی که نیاز به گرفتن سفته از مشتری باشد، نیز نسخه الکترونیکی موجود است و در پرونده قرار می‌گیرد.

این شروع کار است و  این سرویس‌ها  قابلیت توسعه دارند. شبکه بانکی طی یک سال گذشته در این حوزه حرکت کرده و امیدواریم اتفاقات خوبی در یک سال آینده رقم بخورد.»

تامین و تولید تجهیزات سخت افزاری

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در جواب به سوال خبرنگار عصربانک که در حوزه سخت افزاری چه کارهایی صورت گرفته و در پرداخت خرد، شرکت چه اقداماتی داشته، اینطور پاسخ داد:« شرکت پرداخت الکترونیک سداد در حوزه نرم افزار قبلاً دانش بنیان بود و در یک سال گذشته در حوزه سخت افزار نیز دانش بنیان شدیم. سابق بر این یک واحد تخصصی در داخل مجموعه کار تعمیرات سخت‌افزارها را انجام می‌داد که امروز، بحث تامین و تولید تجهیزات مورد نیاز ما را بر عهده دارد و در فاز بعدی تامین نیازهای شبکه پرداخت را در نظر داریم. این پروژه به صورت پایلوت برنامه ریزی شده و در حال کار بر روی نمونه‌هایی از آن هستیم.»

بومی سازی محصولات

او اضافه کرد:«با کشورهایی که عمدتا جزء تولید کننده‌های سخت افزاری آسیای شرقی هستند وارد مذاکره شده‌ایم. به طور هم زمان با کشورهای ژاپن، چین و تایوان گفتگو داریم تا تجهیزاتی که مورد توافق باشد در داخل کشور تولید شود. همچنین بحث بومی‌سازی این محصولات در دست بررسی است و تنها بر واردات و مونتاژ تمرکز نداریم.

همچنین در حوزه پرداخت‌های خرد، پرداخت از طریق QR پلتفرمی است که با شرایط روز جامعه تطبیق بیشتری دارد و ما این روش پرداخت را در اپلیکیشن ایوا در نظر گرفته‌ایم. پرداختQR  پرداختی است که به وسیله یک گوشی با حداقل امکانات نیز قابل انجام است و از نظر امنیت نگرانی ندارد.»

 به دنبال پرداخت‌های تعاملی هستیم

محمود زاده در ادامه تاکید کرد:« در شبکه پرداخت حدود 800 هزار دستگاه پایانه فروش متعلق به پرداخت الکترونیک سداد است که 60 تا 70 درصد آنها امکان پرداخت از طریق QR  را دارا هستند. کسانی که در نشان بانک کارت مجازی می‌گیرند، از طریق کیف پول آن، می‌توانند از POSهای شرکت پرداخت الکترونیک در سرتاسر کشور استفاده کنند. نگاه ما به پرداخت‌های خرد به این صورت است که از طریق هزینه‌ای حداقلی این کار را انجام دهیم و امیدوار هستیم در شبکه بانکی به سمتی پیش رویم که سرویس‌های تعاملی بین بانک‌ها و سرویس دهندگان صورت بگیرد تا بتوانیم پرداخت‌های تعاملی داشته باشیم و آن‌ها کارت‌ها یا کیف ما را بپذیرند و عکس این قضیه نیز ممکن باشد.»

پرداخت اعتباری

وی در مورد پرداخت اعتباری اضافه کرد:« در ایران در مقایسه با کشورهایی که پیشرو هستند، در حوزه پرداخت‌های اعتباری نگاه جدی صورت نگرفته است. در ایران هنوز هم به اعتبار، به عنوان یک وام نگاه می‌شود. در هیچ جای دنیا به اعتبار به عنوان یک وام نگاه نمی‌شود. یک فرد بر اساس موقعیت مالی، شخصیت، سواد و … اعتباری دارد و می‌تواند از هر جایی خرید انجام دهد. امیدوار هستیم ما هم  بتوانیم به آن سمت و سو برویم و در این صورت قطعا در صنعت پرداخت انقلابی رخ خواهد داد. »

توسعه نشان بانک

محمود زاده در پایان گفت:« در حوزه نشان بانک، بانک ملی پیشتاز است و تجربه خوبی به دست آورده‌ایم. در چند ماه گذشته با چند بانک دیگر مذاکراتی صورت گرفته است، به خصوص بانک‌هایی که محدودیت شعبه و تعداد بانک کمتری در کشور دارند. با چند بانک به جمع بندی رسیده‌ایم تا مشابه کاری که برای بانک ملی انجام داده‌ایم‌، برای این بانک‌ها  نیز انجام شود. در آینده نه چندان دور یک شعبه از بانک ملی و یک شعبه از بانک‌های دیگری را  در نشان بانک خواهید دید و کار به همین صورت توسعه پیدا می‌کند. در بانکداری دیجیتال مطلوب این است که هنگام افتتاح حساب، مشتری در منو،  نوع حساب بانکی را که می‌خواهد انتخاب و گلچین کند. این کار از لحاظ معماری و با توجه به تجربه ما قابل انجام است. اگر تمام بانک‌ها سرویس افتتاح حساب خود را فعال کنند، این مساله به انتخاب کاربر واگذار می‌شود و می‌توان بقیه سرویس‌ها را به همین ترتیب توسعه داد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.