بدون FATF فاصله طبقاتی شدیدا افزایش می‌یابد

نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگر شرایط به سمت پذیرش FATF نرود، نرخ ارز بسیار بیشتر خواهد شد و ارزش پول ملی کاهش شدیدی پیدا خواهد کرد. فاصله بین اقشار ثروتمند و فقیر گرچه وجود دارد ولی به شدت افزایش خواهد یافت.

عبدالرضا نوروزی در مورد تاثیر FATF بر اقتصاد کشور اظهار کرد: تاثیر مشکل FATF بر روند تجارت دیجیتال ما بسیار زیاد بوده، نه تنها در حوزه تجارت دیجیتال بلکه همه حوزه‌های تجارت، صنعت، واردات و صادرات موثر بوده است. به هر صورت ما دچار تحریم‌های پی‌ در پی شدیم که بخشی از آن به خاطر FATF است که اکثریت کشورهای دنیا به آن پیوسته‌اند و ایران جزو معدود کشورهایی که عضو آن نشده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: امروز شاهد پیامدهای این موضوع در کشور هستیم و تجار و صنعتگران ما دچار مشکل شده‌اند. برای مثال اگر ما بخواهیم پول را حواله تا کالای خود را دریافت کنیم یا بفروشیم یا هر کار دیگری کنیم باید با دور زدن‌ها پیش برویم‌. این  دور زدن‌ها باعث می‌شود علاوه بر اینکه سرمایه‌هایمان دچار خطر شود، هزینه‌هایمان چندین برابر می‌شود. در نتیجه در بازار داخلی و نه بازار خارجی نمی‌توانیم رقابت مناسبی داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مطمئنا اگر ما FATF را بپذیریم، شرایط اقتصاد کشور بهبود می‌یابد. ممکن است این اتفاق با سرعت رخ ندهد ولی می‌توان به آن امیدوار بود. الان تجار و دارندگان بنگاه‌های اقتصادی فقط امیدوار هستند که یک چرخه کوچک حرکتی کند. چراکه وضعیت نشانگر این است که ما از حرکت‌های کوچک هم بازمانده‌ایم و تقریبا راکد شده است. نتیجه آن یعنی تورم و رکود را هم شاهد هستیم. اگر FATF پذیرفته نشود، چندان نمی‌توانیم به بهبود وضعیت اقتصادی خوشبین باشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم دولت جدید برنامه‌ریزی برای FATF داشته باشد اما تا به امروز ما پاسخ شفافی را نه از رئیس جمهور و نه دیگر کسانی که نزدیک به دولت هستند نشنیدیم. ولی نباید پیشاپیش قضاوت کرد، باید صبر کنیم و امیدوارم در دولت جدید به این موضوع پرداخته و این مشکل را حل کنند.

وی ضمن اخطار نسبت به‌ تشدید مشکلات در صورت نپذیرفتن FATF گفت: اگر این لایحه پذیرفته نشود، با وضعیتی که ما بدهی‌های انباشته داریم، از نظر بودجه دچار مشکل شده و منفی هستیم، نقدینگی زیادی هم در جامعه وجود دارد؛ اگر بازهم نتوانیم گردش مناسبی داشته باشیم و تعامل خود را با دنیا شروع نکنیم، طبیعتا به حکم اجبار دولت آینده تولید پول انجام می‌دهد که موجب نقدینگی اضافه خواهد شد. به تبع این موضوع تورم مجددا افزایش می‌یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شرایط به سمت پذیرش FATF نرود، نرخ ارز بسیار بیشتر خواهد شد و ارزش پول ملی کاهش شدیدی پیدا خواهد کرد. فاصله بین اقشار ثروتمند و فقیر گرچه وجود دارد ولی به شدت افزایش خواهد یافت، امیدواریم با دولت جدید این وضعیت مورد کنترل قرار بگیرد.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.