صدور «اینماد بدون ستاره» برای کسب و کارهای خُرد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور تسهیل حداکثری برای کسب‌وکارهای خرد، صدور «اینماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت، دامنه و حداقل هزینه در اسرع وقت را در دستور کار قرار داده است.

پیرو ابلاغیه شاپرک درباره الزام اینماد برای پرداخت‌یارها از انتهای مرداد ماه و طرح برخی دغدغه ‌ها نسبت به اجرای این ابلاغیه، بانک مرکزی و شاپرک (متولی شبکه پرداخت کشور) و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (متولی تجارت الکترونیکی) به منظور رعایت کامل ملاحظات و رفع نگرانی‌ها، بر اساس پیشنهادهای مطرح ‌شده بخش خصوصی تدابیر لازم را طراحی و درباره بندهای آن توافق کردند.

بنابر این توافق پس از الزام شرکت‌های PSP (ارائه دهنده خدمات مالی) به ارائه درگاه پرداخت صرفاً به کسب ‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) در اجرای مقررات مبازره با پولشویی از سال ۱۳۹۸ و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور اجرای این الزام توسط شرکت‌های پرداختیار از اواخر سال گذشته با توجه به الزام قانونی و پیگیری مراجع نظارتی، بالاخره ابلاغیه مربوط درباره الزام اینماد برای پرداخت‌یارها از انتهای مردادماه ۱۴۰۰ توسط شرکت شاپرک صادر شد.

با این حال، با توجه به طرح برخی دغدغه‌ها به ویژه در مورد کسب‌وکارهای خرد و نوپا، پس از برگزاری جلسات و دریافت نظرات بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی و شاپرک به عنوان متولی شبکه پرداخت کشور، تدابیری را برای راهکارهای لازم جهت رفع نگرانی ‌ها و به حداقل رساندن مشکلات احتمالی اتخاذ کردند.

یکی از تدابیری که مرکز در نظر گرفته این است که «اینماد بدون ستاره» به منظور تسهیل حداکثری برای کسب ‌و کارهای خرد، صرفاً با احراز هویت و دامنه و حداقل هزینه در اسرع وقت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجرایی شود.

مورد دوم، محدودیتی برای تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌ دار وجود نخواهد داشت ولی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش شخص صاحب امتیاز کسب ‌و کارهای خرد طی یک ماه، از محدودیت‌های تعیین ‌شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیشتر شود، این کسب ‌و کارها موظفند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌ دار اقدام کنند.

به منظور رفع مشکل کسب‌ و کارهای فعال در حوزه‌های مالی جدید که تاکنون مقررات گذاری برای آن حوزه‌ ها انجام نشده است، پس از ثبت‌ نام اولیه در سامانه اینماد صرفاً با احراز هویت و دامنه انجام و بدون اعطای اینماد، ارائه درگاه پرداخت به آن‌ها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌ های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام بگیرد. ضمن این‌که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امکان ارسال سیستمی اطلاعات احرازشده کسب ‌و کارها اعم از خرد و غیرخرد را با رعایت ملاحظات امنیتی خود، در قالب وب سرویس برای شرکت‌ های پرداختیار دارای زیرساخت لازم فراهم کند.

در مورد حالت بازارگاهی (marketplace)، در صورتی که فروش و صدور فاکتور توسط بازارگاه انجام شده و پرداخت صرفاً از طریق درگاه پرداخت متعلق به مالک بازارگاه انجام شود، یک اینماد کافی بوده ولی در صورت نیاز به تعریف درگاه ‌های پرداخت مستقل، امکان دریافت اینماد مستقل برای هر تأمین‌ کننده به صورت زیردامنه بازارگاه بدون محدودیت امکان‌پذیر خواهد بود. در هر حال رعایت الزامات شبکه پرداخت کشور توسط بازارگاه الزامی است.

منبع ایرنا
1 نظر
  1. محمد می گوید

    تمام رسته ها {لیست خدمات و مجوزها} رو تک به تک چک کردم یک مورد خرد داخلشون نبود اگر هست یک مورد بفرمایید
    این خطا رو نشون میده

    “این گروه کالا خدمت برای دامنه های خرد قابل انتخاب نمی باشد”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.