ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر روند نزولی بازار بورس ادامه پیدا کند، شاخص تا سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد ریزش می‌کند.

اکبر ادهم در رابطه با دلایل ریزش‌های بازار سرمایه در دو روز گذشته گفت: در چند ماه گذشته شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد.  سطح مقاومت یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد به صورت غیر واقعی به بالا شکسته شد و احتمال زیادی وجود داشت که شاخص کل اصلاح کرده و در این سطح  با فشار فروش مواجه شود و آن را به سمت پایین بشکند که همینطور هم شد.

وی در رابطه با فشار عرضه‌ها عنوان کرد: تعدادی از سهامداران نیز دنبال بهانه‌ای برای فروش بودند که کاهش نرخ دلار این بهانه را به دست سهامداران داد. با ریزش‌های دو روز اخیر بازار، به احتمال زیاد شاخص به سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که بازار تا چه اندازه‌ای ریزش می‌کند و از کی دوباره صعودی می‌شود؟ پاسخ داد: نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای صعود یا ریزش بازار تعیین کنیم، ولی می‌توانیم بگوییم اگر ریزش‌ها ادامه دارباشد بازار به سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد می‌رسد و بعد از آن شاخص تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در حال نوسان است. به این صورت که ممکن است یک روز را مثبت و روز دیگر را منفی سپری کند.

وی ادامه داد: حال اگر شاخص بتواند بالای سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خود را تثبیت کند، شاهد ورود پول‌های بزرگ به بازار سرمایه خواهیم بود.

ادهم در رابطه با ریزش ۵۰ هزار واحدی شاخص گفت: سقوط ۵۰ هزار واحدی شاخص جزو هفتمین رکوردهای ریزش بود که از اول تاریخ بورس ایران زده شد.

وی به این پرسش که علت‌های این ریزش چه هستند؟ پاسخ داد: تعدادی از افراد به سودهای کم نیز قانع هستند، مانند سهامدار پالایشی ها، دارویی‌ها، کانی‌های فلزی، سیمانی‌ها که در سود خوبی هستند و با کوچک‌ترین بهانه به دنبال ذخیره سود می روند و دست به عرضه می‌زنند. به همین علت بازار در این چند روز  با فشار عرضه مواجه شد و با نظر به همین نکته می‌توانیم بگوییم شاخص در محدوده پر نوسانی است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر روند خروج پول را دنبال کنیم به این نتیجه خواهیم رسید، که اعتماد در بازار سرمایه هنوز به صورت کامل شکل نگرفته است و علاوه بر این سهامداران به سودهای کم قانع هستد.

ادهم در رابطه با عواملی که می‌تواند بر روی بازار در هفته‌های آتی اثر بگذارد تاکید کرد: زمزمه‌های فروش اوراق مشارکت از طرف دولت برای تامین کسری بودجه به گوش می‌رسد که این اثر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد به علت اینکه سهامداران و افرادی که پول‌های بزرگ دارند به سمت خرید اوراق مشارکت حرکت می‌کنند. افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز ممکن است بر این روند منفی اثر گذار باشد و آن را تشدید کند.

وی در پایان به قیمت دلار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی مشخص نشده است و زمزمه‌های عرضه شدید دلار نیمایی به گوش می‌رسد. این امر باعث می‌شود دلار روند کاهشی خودش را داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود حتی اگر رئیس کل بانک مرکزی مشخص شود باز هم دلار تا محدوده ۲۴ هزار تومان ریزش داشته باشد. این ریزش دلار بر روی بازار سرمایه مخصوصا صنایع دلار محور اثر می‌گذارد.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.