از شایعه انحلال رمزینکس تا خلاء نظارت بر صرافی های رمزارز

تقریبا در فروردین 97 اولین محصول رمزینکس که صرافی ارز دیجیتال بود رونمایی شد. و بعد از آن با فاصله کوتاهی از قابلیت‌های مختلفی مثل ترید مستقیم ارزهای دیجیتال در صرافی و اپلیکیشن موبایلی رونمایی شد.

رمزینکس یکی از صرافی‌های رمزارز داخلی است که اخیراً در شبکه‌های مجازی، شایعه‌ خروج مدیران آن از کشور، انتقال سرمایه عظیم کاربران به ولت‌های مختلف و انحلال آن توسط یک نهاد امنیتی در بین کاربران در شبکه‌های مجازی دست به دست شد و سر و صدای زیادی ایجاد کرد در صورتیکه موضوع فقط یک اختلال فنی بود. در همین رابطه روح الله جهنده، قائم مقام رمزینکس در گفت‌وگو با عصربانک، درباره این شایعه و مشکلات و چالش‌های صرافی‌های رمز ارز توضیحاتی ارائه کرد.

جهنده در ابتدا درباره تاریخچه رمزینکس گفت: تقریبا در فروردین 97 اولین محصول رمزینکس که صرافی ارز دیجیتال بود رونمایی شد. و بعد از آن با فاصله کوتاهی از قابلیت‌های مختلفی مثل ترید مستقیم ارزهای دیجیتال در صرافی و اپلیکیشن موبایلی رونمایی شد. در این مدت شروع به افزایش ارزها کردیم و امروز بیش از 40 ارز را پشتیبانی می‌کنیم.

رمزینکس از کجا آمده؟

او افزود: رمزینکس مانند قسطا و گنجینه زیر مجموعه شتابدهنده آراد هستند. موسس شتابدهنده، دکتر علیرضا رادمنش و مدیرعامل رمزینکس آقای محمد حکیمی از دانش آموختگان دانشگاه شریف است. شتابدهنده در سال 96 تاسیس شد و به مرور شرکت‌های دیگر ایجاد شدند. ما رشدی ارگانیک داشتیم. آراد در روزهای اول از یک اتاق کوچک شروع به کار کرد که هیچ چیزی نداشت و ما در جذب نیرو با محدودیت روبرو بودیم. می‌توان گفت که ما با سود کسب وکار، رمزینکس را توسعه دادیم. البته در مجموعه به روی سرمایه گذار همیشه باز است.

مزیت رقابتی رمزینکس

قائم مقام رمزینکس درباره مزیت رقابتی این صرافی گفت: صرافی‌های ارز دیجیتال بستری برای تبادل ارزها هستند. در میان صرافی‌های مطرح ایرانی که صد هزار کاربر دارند، یکی  از مزیت‌های رمزینکس این است که بزرگترین آنها شاید بیست ارز را ساپورت کند ولی ما بیش از 40 ارز داریم که با اختلاف بالاتر هستیم. ما علاوه بر اپلیکیشن بومی اندروید برای آیفون نیز اپلیکیشن بومی ارائه داده‌ایم. در کنار اپلیکیشن، به صورت وب اپلیکیشن هم سرویس‌ها قابل ارائه هستند. برداشت و واریز در صرافی رمزینکس مثل سایر صرافی های مطرح اتوماتیک است. همچنین می توان به کیفیت و سرعت واریز و برداشت اشاره کرد که در عرض 5 تا 10 دقیقه برداشت انجام می‌شود. در حوزه پرداخت از بهترین پرداخت یارهای ایران کمک می‌گیریم و برداشت های ریالی ما تا چند ساعت بعد در حساب بانکی است. به دلیل رقابت در این حوزه در تمام زمینه‌ها سعی بر ارائه بهترین خدمات داریم. از دیگر مزایا کارمزد رقابتی است که کمترین کارمزد را در بین رقبا می‌گیریم. علاوه بر موارد اشاره شده در تولید محتوا وضعیت خوبی داریم و تعامل کاربر از جمله کامنت گذاری و تحلیل در هر ارزی فراهم است.

تعداد کاربران اکتیو رمزینکس

جهنده خاطر نشان کرد: تعداد دقیق کاربران به صورت روزانه متغیر است. رمزینکس در حدود 460 تا 470 هزار کاربر دارد. ما 150 هزار نصب اکتیو اندروید و 10 هزار نصب آیفون داریم. در قسمت وب، تنها بازدید وب اپلیکیشن برابر است با کاربران اندروید و در حدود 150 هزار کاربر اکتیو وجود دارد که ممکن است از این تعداد افرادی به طور مشترک هم از وب و هم از اندروید استفاده کنند. به طور میانگین بین 50 تا 70 هزار کاربر روزانه اندروید و همین مقدار کاربر وب داریم.

رمزینکس

بهترین و بدترین اتفاق رمزینکس

جهنده درباره روزهای بد و خوب رمزینکس گفت: ما اینجا روزهای بسیار خوبی داشتیم و ترند بلاک چین ترند رو به رشدی بود و هست. تقریبا هر سه ماه یکبار افزایش تصاعدی کاربرها را شاهد هستیم. وقتی هر سه ماه یکبار رکورد شکسته می شود تماما خاطره خوب است. برخی مواقع با نوسانات شدید بیت کوین، سایت بعضا در ماه با اختلالاتی روبرو می‌شود. هفته گذشته اختلالی حدوداً دو ساعته ایجاد شد و این مشکل بعد از مدت کمتر از سه ساعت رفع شد ولی باعث ایجاد شایعاتی شد. این اختلالات ماهانه در یکی دو مورد و در بازه‌های زمانی یک ربع تا یک ساعت طبیعی است و به دلیل نوسانات و هجوم کاربران ایجاد می‌شود. آن شب مثل همیشه روی رفع اختلال پیش آمده کار می‌کردیم که متوجه شدیم در شبکه‌های مجازی شایعه شده که ما فرار کرده‌ایم ولی کاربران کامنت‌هایی در اپلیکیشن و اینستاگرام در حمایت ما می‌گذاشتند. بهترین اتفاق این بود که با وجودی که کامنت‌ها با انتقاد هم همراه بود ولی این همراهی ما را دلگرم کرد. این بازخورد بخاطر سابقه خوب رمزینکس و زحمات همکاران بود که مشکلات کاربران را در پشتیبانی و شبکه های اجتماعی حل می کنند.

او افرود: در این اتفاق درصد قابل ملاحظه‌ای از کاربران نگران بودند. این اتفاق در عین بد بودن، تجربه ای برای ما بود. بررسی ما نشان می داد اکانت‌های جعلی تلگرامی و رقابت‌های ناسالم و بدخواهی بوجود آورنده این شایعات بود. ساختن این شایعات کاری ندارد ولی شایعه قوی نبود و مدرکی نداشت و به شکل بی پایه و اساسی اعلام می شد که مدیران سایت فرار کرده‌اند. اما این شایعه چرخید و به اینستاگرام و توییتر کشید، این درحالی بود که سایت آنلاین بود و بعد از دو ساعت کاربر می‌توانست برداشت یا واریز داشته باشد. ولی بدترین اتفاق ما مربوط به دورانی بود که دولت و به طور کلی مجموعه حاکمیت و قانون گذاری چالش ایجاد کرد و ما و کاربران ما را بخاطر درگاه‌ها نگران کردند. امیدوار کننده ترین اتفاق نیزتشکر و حمایت کاربران  بعد از شایعات بود که موجب دلگرمی ما شد.

اثر شایعات بر میزان معاملات

به طور کلی بازار صرافی های ارز دیجیتال با نوسان همراه است ولی تقریبا می توان گفت هیچ اثری از انتشار این شایعه در کار دیده نشد. شاید درصدی از برداشت‌ها بیشتر شود ولی این امر در کار ما طبیعی است. رکورد برداشت ما به روزی بر می گردد که نامه رییس مجلس و شاپرک منتشر شد که برداشت به یکباره سه برابر شد. اتفاقا دو ارز سولانا و ریوین که در صرافی‌های مطرح جهش فوق العاده ای داشتند و حجم عجیبی در حدود پنجاه میلیارد تومان معامله داشتند. دلیل این بود که سایت به سرعت و طی دو ساعت برگشت و تکذیبیه ما منتشر شد و حتی می توانم بگویم شایعات نتیجه ای عکس به جا گذاشتند و باعث شناخته تر شدن سایت و مجموعه ما شد و حتی میزان ثبت نام‌ها بیشتر شد.

مهمترین چالش صرافی های کریپتوکالانسی در ایران

جهنده با اشاره به چالش‌های صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران خاطر نشان کرد: همه کسب و کارها چالش عمومی دارند که آن جذب منابع انسانی است ولی چالش‌های خاص صرافی‌ها متفاوت هستند. یکی این که در ایران برای کسب و کار صرافی‌ها، قوانین کاملی وجود ندارد. البته نظارت وجود دارد اما نظارت‌ها به صورت مستقیم نیست و مساله مجوز در صرافی‌ها محل سوال است. مهمترین چالش ما این است که هر روز مسئله بسته شدن درگاه مطرح می‌شود و یا کل کسب و کار ممکن است روزی غیر قانونی اعلام شود. یک سری چالش‌های فنی نیز وجود دارد، مثلاً زمانیکه حجم مبادلات به سرعت بالا می رود، افزایش زیرساخت‌ها و افزایش توان و ظرفیت سامانه محل سوال است تا بتواند بطور باکیفیت جوابگوی کاربران باشد. مساله دیگر بحث امنیت است به لطف خدا هنوز هیچیک از سه صرافی برتر در ایران هک نشده اند و امنیت صرافی رمزینکس بالا است و مشکل امنیتی برای 3 صرافی برتر پیش نیامده است. ما با روش‌های امنیتی که داریم از هرگونه هک تحت اینترنت جلوگیری می کنیم و هکری نمی‌تواند ارزهای دیجیتال را در صرافی ما هک کند چون کار به صورت ذخیره سازی سرد صورت می گیرد و اگر در بدترین حالت زمانی هک اتفاق بیفتد برای مقدار کنترل شده و کوچکی خواهد بود که خسارت آن جبران پذیر است.

چگونه باید به صرافی ارز دیجیتال اعماد کرد؟

قائم مقام رمزینکس درباره موضوع مهم اعتماد کاربران گفت: مهمترین نکته قانون گذاری است که تضمین می‌کند  نظارتی وجود دارد و کاربران با چالش روبرو نمی‌شوند. ما کاربران را درک می کنیم آنها حق دارند که فضا را مبهم ارزیابی کنند. اما وقتی از این بحث اصلی گذر کنیم بحث هایی فرعی در این مسیر پیش می آیند مثل اینکه وقتی سرویسی را استفاده می کنید به سوابق و موسسان آن توجه می کنید. نیمی از پرسنل رمزینکس از دانشگاه های برتر ایران هستند و موسسان رمزینکس رزومه قابل قبولی دارند. ما ده نفر همکار از دانشگاه شریف و 13 نفر از دانشگاه های برتر تهران داریم. صرافی که به نیت کلاهبرداری شکل می‌گیرد صرفا پوسته ای عرضه می کند تا مدتی خرید و فروشی شکل بگیرد که در این مجموعه‌ها به کیفیت خدمات و توسعه کار و نیروی انسانی توجه نمی‌شود.

جهنده افزود: رمزینکس چند سال پیش به عنوان مجموعه‌ای دانش بنیان ثبت شد و در ایستگاه نوآوری شریف که زیر نظر معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری است در کنار دیگر شرکت‌های مطرح حضور داریم. و به طور کلی در فضای رسمی استارتاپ‌ها و شرکت های پیشرو در مراکز رشد و ناحیه نوآوری حضور داریم. در این مجموعه نظارت هایی وجود دارد و هر شرکتی نمی تواند در این ایستگاه‌ها مستقر شود. ما می توانیم در خیابان فرشته دفتر اجاره کنیم و این کار را هر مجموعه می تواند با پول انجام بدهد. ولی حضور در این ایستگاه نوآوری شریف با پول ممکن نیست.

توسعه رمزینکس

او در آخر درباره برنامه‌های توسعه‌ای رمزینکس گفت: افزایش زیرساخت‌ها برای بهبود کیفیت و سرعت و ظرفیت معاملات رمزینکس و افزودن ارز دیجیتال در برنامه‌های آتی مد نظر است. خدماتی نیز وجود دارند که سوپرایز مجموعه است و بعد از تکمیل به اطلاع کاربران می رسد. ما به طور شبانه روز کار می کنیم و می خواهیم نسبت به قبل بهتر باشیم تا کاربر بتواند با چند کلیک ارز خود را با قیمتی مناسب بخرد و کارمزد کمی پرداخت کند.

8 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    مشکل پشت سر مشکل این چه وعضی نه میشه خرید کرد نه میشه فروش کرد
    نه میشه سفارش لغو کرد کسی هم پاسخگو نیست خواهشا پیگری کنید با سرمایه مردم بازی نکنید

  2. محسن عنایتی می گوید

    سلام،این اخلال ک بوجود اومده برای چیه و تا چه تاریخی مشکل حل میشه،و اگر مشکل حل نمیشه
    لطفا حداقل اجازه برداشت رمز ارز رو بذارید داشته باشیم و ارز هامونو منتقل کنیم ب ولت هامون،ممنون

    1. خیرالله پولادوند می گوید

      سلام ما تا کی باید از سرمایه مان بی اطلاع باشیم کسی جوابگو نیست

  3. احسان می گوید

    سلام. الان چهار روزه نمیتونم به صرافی رمزینکس (اندرویید) و حساب کاربریم وارد بشم.
    از تو سایت هم وارد نمیشه و حساب رو نمیشناسه.
    هیچ جا هم جواب نمیدن.
    اینجا پیام گذاشتم که شما هم بدونید.

  4. امیر می گوید

    هنوز که هنوزه نه سایت و نه اپلیکیشن کار نمیکنه

  5. فرهاد می گوید

    نماد اعتماد الکترونیکی هم نداره نمیشه اعتماد کرد

  6. مهدی زندیه می گوید

    چرا لغو سفارش مشکل داره

  7. امیر می گوید

    وقتی هیچ ارگانی نیست که نظارت کنه معلومه که مشکل به وجود میاد.چند روز پیش ساعت ۱۱شب سیستم منو بیرون انداخت و زمان وارد شدن ازم کد دوعاملی میخواست.با پشتیبانی تماس گرفتم گفت خودتون فعال کردید.خخخخ.گفتم مگه با داراییه خودم شوخی دارم یا بیکارم یا اگه من فعال کردم چرا رمزشو ندارم؟؟؟اپراتور گفت سیستمتونو مسدود میکنیم‌ تا کد دوعاملی غیرفعال بشه.امروز که غیر فعال شده رفتم تو اکانتم و دیدم که تو این چند روز و زمانی که اکانت من توسط خود رمزینکس مسدود بوده با حساب من خرید و فروش صورت گرفته و ارزهای جدید دارم.الانم هیچکس جوابگو نیست.اپراتورها هم دقیقه ای عوض میشن و هی باید برای اپراتور جدید داستانو توضیح بدم و هر کدوم فقط میگن پیگیری میشه و هیچی به هیچی.موقعی که میخوان سرمایه مردمو جذب کنن میگن همشون نخبه هستن ولی الان معلوم نیست اون نخبه ها کجان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.