چگونه بانک قرض الحسنه رسالت، شعب فیزیکی خود را بازنشسته کرد!

گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که ادامه فعالیت شعب سنتی با سوالات بسیاری روبرو است و بانک‌ها در جهان، تعداد شعب خود را به شدت کاهش داده اند.

سید سعید شمسی نژاد، عضو هیئت مدیره بانک قرض الحسنه رسالت

یکی از مباحث مهم در بانکداری نسل چهارم، بانکداری دیجیتال است که یک گام فراتر از بانکداری الکترونیک می‌باشد. ابزارهای بانکداری الکترونیک در ابتدا نیاز مردم برای مراجعه به شعب را کاهش داده و اما بانکداری دیجیتال به دنبال حذف کامل شعب به شکل مرسوم آن است.

طبیعی است که با افزایش خدمات بانکداری دیجیتال، میزان مراجعه مشتریان به شعب، بیش از پیش کاهش یافته و در نتیجه منابع محبوس در شعبه داری آزاد شده و منابع بیشتری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. بنابر این یکی از مهمترین شاخص ها در سنجش حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال، حذف شعب فیزیکی آنهاست.

در این رابطه، گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که ادامه فعالیت شعب سنتی با سوالات بسیاری روبرو است و بانک‌ها در جهان، تعداد شعب خود را به شدت کاهش داده اند. در شکل ذیل (شکل شماره 1)، نمودار سمت چپ آمار روند بسته شدن شعب در اتحادیه اروپا و نمودار سمت راست، آمار روند تعداد شعب در ایران را نشان می‌دهد که توسط بانک جهانی تا سال 2018  منتشر شده است را ملاحظه می‌نمائید.

چگونه بانک قرض الحسنه رسالت، شعب فیزیکی خود را بازنشسته کرد

شکل1- روند تعداد شعب در بانک های اروپایی و ایران (منبع : بانک جهانی)

در جدول زیر (جدول شماره 1) نیز، روند تعداد شعب بانک‌های ایران در فاصلۀ سال‌های 1397 تا پایان سال 1399 (بجز بانک سپه و بانک‌هایی که با بانک سپه ادغام شده‌اند) که از صورت‌های مالی بانک‌ها، اطلاعات موجود در وبسایت بانک‌ها و همچنین گزارشات بانک مرکزی استخراج نموده‌ایم، قابل ملاحظه است.

جدول 1 – روند تغییر تعداد شعب بانک‌های کشور

بانک ها  سال 1399  سال 1397 تغییر تعدادی
97 به 99
 تغییر درصدی
97 به 99
قرض الحسنه رسالت 64 215 -151 -70%
 صادرات 2027 2765 -738 -27%
 ایران زمین 226 305 -79 -26%
ملت 1413 1855 -442 -24%
 شهر 279 348 -69 -20%
 اقتصاد نوین 238 281 -43 -15%
 توسعه صادرات ایران 38 43 -5 -12%
 صنعت و معدن 53 59 -6 -10%
 قرض‌الحسنه مهر ایران 525 584 -59 -10%
 توسعه تعاون 398 435 -37 -9%
تجارت 1824 1966 -142 -7%
 خاور میانه 16 17 -1 -6%
پست بانک 403 423 -20 -5%
ملی 3148 3276 -128 -4%
 کشاورزی 1817 1887 -70 -4%
 رفاه ۱۰۲۷ ۱۰۶۲ -35 -3%
سامان 136 140 -4 -3%
 سینا 262 268 -6 -2%
 مسکن 1255 1273 -18 -1%
پارسیان 350 350 0 0%
 کارآفرین 109 109 0 0%
 سرمایه 143 143 0 0%
 مشترک ایران-ونزوئلا 1 1 0 0%
پاسارگاد 340 331 9 3%
 گردشگری 99 89 10 11%
 دی 91 81 10 12%
آینده 291 222 69 31%
جمع 16573 18528 -1955 -7%

همانطور مشخص است بانک قرض الحسنه رسالت با اختلاف بسیار زیاد، صدر نشین جدول کاهش تعداد شعب در بین بانک‌ها می باشد و این در حالی است که تا پایان سال 1400، تعداد شعب این بانک به صفر خواهد رسید. بنابر این بانک قرض الحسنه رسالت در شاخص حذف شعب فیزیکی در بین بانک‌های دیگر پیشتاز بانکداری دیجیتال بوده و بر همین اساس می‌توان ادعا نمود این بانک اولین بانک بدون شعبۀ کشور خواهد بود.

اما چه شد که بانک قرض الحسنه رسالت، مسیر دنیای دیجیتال را با سرعت بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها طی نمود؟

داستان از این قرار بود که این بانک اقدام به طراحی محصولی متناسب با مشتریان خود نمود و آن را “بانکداری اجتماعی” و یا “ارائه خدمات به مشتریان جمعی یا گروه های مشتریان” نامید. در واقع بانکداری اجتماعی سازوکار نوآورانه‌ی ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان جمعی در قالب کانون‌های کاروزندگی (کارآفرینی اجتماعی در شهرهای کوچک و روستاها)، همیاری اجتماعی (خانوادگی، محله ای، مساجد و دانشجویی)، سازمانی (سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها) و صنفی (اصناف، بازاری‌ها) است. بنابر این تمام خدمات این بانک در بستر اینترنت و به صورت غیرحضوری و در قالب سامانه‌های برخط به مشتریان قابل ارائه است و این بانک در مسیر بانکداری دیجیتال به معنای آرمانی آن گام برداشته است.

همزمان این بانک با راه اندازی سامانه پیشخوان مجازی رسالت، سهولت دسترسی و دریافت خدمات غیر حضوری برای مشتریان بانک قرض الحسنه رسالت را محقق ساخت. به گونه‌ای که مشتریان با ورود به سامانه پیشخوان مجازی رسالت می‌ستوانند خدمات بانکی خود را بدون نیاز به شعبه دریافت کنند. در جدول شماره 2، برخی از این خدمات نمایش داده شده است.

جدول 2- برخی از ابزارهای بانکداری دیجیتال در بانک قرض الحسنه رسالت برای ارائه خدمات بانکی بصورت غیر حضوری

خدمات بانکی غیر حضوری نام سامانه آدرس سامانه
افتتاح حساب  اپلکیشن  mresalat https://www.mresalat.ir/
اعتبارسنجی مرآت https://imerat.ir/
خدمات کارت پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
خدمات رمزها پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
خدمات چک پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
انتقال وجه پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
درخواست تسهیلات پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
معرفی وام پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
خدمات سپرده پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/
سایر درخواستهای بانکی پیشخوان مجازی رسالت https://pishkhan.rqbank.ir/

 

گرچه حرکت بانک قرض الحسنه رسالت به سمت بانکداری دیجیتال بر اساس متحول نمودن ساختار محتوایی بانکی خود بوده و نه فقط بهره گیری از ابزارهای دیجیتال.

43 نظرات
  1. ندا می گوید

    یک هفته تمام با خدمات غیر حضوری تماس گرفتم و موفق ب رفع مشکل م نشد در واقع زمان زیادی منتظر پاسخ میشدم و اصلا نشد ک مشکلم با استفاده نرم افزارها حل بشه،مرخصی گرفتم رفتم بانک گفتن حذف فیزیکی شده. میخواسم با حسابم کار کنم تا بعدا وام بگیرم و تسهیلات قبلی رو هنوز داره از حسابم برداشت میکنه بدون اینکه بدونم چقد اضافه داده ام?

    1. بهاری می گوید

      اگر همراه بانک نصب کنین میتونین از منوی تسهیلا..پرداخت اقساط جزئیات پرداختی خودتون رو ببینین

  2. توحیدی می گوید

    من درخواست افتتاح حساب کردم. ولی همیار به من مراجعه نکرد و تلفنی از من خواست که به محل دفتر کار ایشان در طبقه فوقانی بانک بروم.
    عملا غیر حضوری انجام نشد.

  3. ناشناس می گوید

    فقط با این کارش داره به کارکنانش حقوق کمتر میده وگرنه هیچ تاثیری برای کارمنداش نداشته وباعث شده از نظر کاری اعلام مازاد کارمند بکنه و یکسری افراد از نون خوردن بندازه

  4. احمدرضا می گوید

    البته بنظرم اینجور حرکات باید در بانکهایی اتفاق بیفتد که زیرساخت و ریشه کامل و محکم و پیشرفته ای دارندنه بانک رسالت که وام یه سپرده گزاری مشتری رو بعد رسیدن مدت زمان موعود چند ماه طول میکشد بدهد.یا کارمندان بی سوادش با اون شعبات ضعیف و درجه ۵
    بانک مرکزی هم که فقط پی سیاسی کاریاشه کاری به اینا نداره متاسفانه.من خودم یک بار اشتباه کردم و مشتری این بانک شدم ولی در حد بانک نیست اصلا.ممنون

  5. علیرضا کاتوزیان می گوید

    این تنها بانک خوب ومطمعن ایران است ،افرین به مدیران لایق و فهمیده این بانک ،یک روزه به من ۳۰ میلیون وام دادند .

  6. س.ش می گوید

    بدترین بانک شعبه اصفهان یه وام به خواهر معلول من دادن پدرمون را درآوردند خدا ازشون نگذره

  7. ناشناس می گوید

    چیه بابا بانک رسالت ۱۰ بار میزنی رمز پویا اصلا نمیاد مزخرف

  8. بنده خدا می گوید

    ببین ، کی میخواهید دست از این آمار بازی و گزارشات تبلیغی دست بردارید؟ همسر من چندین سال با نیت خیر در رسالت حساب داره و فقط یکبار در سالهای گذشته وام گرفته و چند ساله تسویه کرده و میخواد وام بگیره از طریق سایت میگن شما وام گرفتی.مراجعه میکنه به بانک اونجا توضیح بده هیچکس پاسخگو نیست.شما بگو وام ۱۰ میلیونی چند سال پیش که سالهاست تسویه شده چه ربطی به وام ۱۰۰ میلیونی الان داره؟ دست بردارید از این عوام فریبی و شو موفق بودن اجرا کردن.البته گوش تو و ناله من هیچ فایده ای نداره.

  9. ناشناس می گوید

    لطفا کاملا نحوه پرداخت وام، قسط ویا باید حتما یک شعبه فعال باشد همه چیز خورده بهم

  10. محمود می گوید

    سلام
    بانکی هست که رعایت موازین اسلامی را دارد امیدوارم بهتر از قبل به توسعه خود ادامه دهد

  11. ریاحی می گوید

    سلام
    سوال شما را بنده این گونه پاسخ می دهم علت بازنشسته کردن بانک ، تسری ربا به شکل نوین ، عدم پاسخگوی به ارباب رجوع ، چیدمان قانون به نفع عده ای خاص وبویژه کارمندان بانک ، و…..

    1. سعید می گوید

      چه نفع ربطی به کارکنان داره

  12. علی صاحبی می گوید

    بانک رسالت در دونوبت بدون اطلاع ونظرخواهی واجازه 15000تومان که جمعا30000 تومان میشه از حساب من برای پیامک برداشت کرده درحالی که بانک ملی برای یک سال 12000تومان اون هم در صورت موافقت مشتری برداشت میکنه بعداز اون برای حدود220000تومان قسط عقب افتاده کسی که ضامنش شده بودم چکم را برگشت زده بود بخدا قسم این عین بی رحمی وظلمه ود ری که روی پاشنه ظلم بچرخه قطعا سرنگون خواهد شد با این رویه که پیش گرفتید مطمئن باشین بزودی مردم اطمینان‌شون را از این بانک از دست خو اهند داد واین بانک ورشکست خواهد شد…

  13. حمید می گوید

    بانک رسالت همش دروغه

  14. رئوفی می گوید

    سلام،بانک رسالت بسیار توانا و نوآور بوده و در گیلان افراد و کارگاه های زیادی در حال پیوستن به بانک مجازی رسالت هستند..
    خدا قوت به مدیران و کارمندان ابن بانک خوش نام.

  15. رئوفی می گوید

    موفق و پایدار باشید.

  16. محسن صدیقی می گوید

    سلام برادر
    شما که پیشتاز بانکداری دیجیتال شدی
    میشه بگی خدماتی که مردم میخواند رو گرده کودوم بانک های بزرگ کشور انداختی و اینقدر افتخار میکنید ؟
    مشتری که پول میخواد به حساباتون واریز کنه باید بره بانک سپه یا ملی یا ملت یا … بریزه به حساب تو اون بانک بعدم خیلی خوشگل یه فرم ساتنا یا کارت به کارت بگیره انتقال بده به رسالت .
    این از این خدمت واقع عالی
    حالا مثلا یه چک داره از بانک اجتماعی رسالت .خوب الان میخواد اینو نقد کنه .حالا بگرد دنبال شعبه بانک رسالت .خوب بانک رسالت شعبه نداره .چیکار میکنه دوباره میره سراغ بانک سپه یا ملی یا صادرات یا … چک رو می ذاره سره حساب این بانکهای به قول اینا قدیمی .اینا چک رو از طریق چکاوک وصول کنن. خوب الان میشه بگید نقش بانک اجتماعی رسالت این وسط چیه ؟
    اینا که همش از طریق بانکهای دیگه انجام شد .
    میبخشدا حمالیش مال سپه و ملی و ملت و …
    پزش مال بانک اجتماعی بدون شعبه رسالت
    بانک های بزرگ یه روز ساتنا و کارت به کارت رو قطع کنن کاره این بانک جدیدا تمومه عزیزم. پاینده باشید

  17. فاطمه برجی مشهدی می گوید

    سلام.من مشتری چند ساله رسالت هستم وباپرداختهایی که داشتم چند وام هم گرفتم.مشهد،شعبه پیروزی؛اما اینبار بی خبر جوری شعبه جمع شد که نگران پس اندازم هستم!واسه گرفتن وامم به مشکل نخورم!باید چکار کنم!؟

  18. حسین می گوید

    مردم را اسیر کردن یه کارت عابر میخوای بگیری بیچاره میشی الکی شعبه ها را جمع کردن هزینه خودشون بیاد پایین مردم الاف پست
    کردن کارت فلان…..‌ اینا کردن

  19. بهرام می گوید

    با سلام
    استاد گرامی شما نباید بانکداری در کشورمان را با کشورهای اروپایی مقایسه کنید ایا شما ب صرف تحلیل شعب و نیرو توانسته اید به میزان کشورهای اروپایی تسهیلات و خدمات ارائه دهید
    بعنوان مشتری بانک رسالت عرض کنم مسلما اینچنین نبوده..
    بعنوان مثال شما چرا هزینه های گذاف از بابت ارسال پیامک را بدون اخذ اجازه از حساب مشتریان برداشت میکنید چرا بابت خدمات دایما از مشتریان هزینه دریافت میکنید ایا بانکداری دیجیتال در کشورهای اروپایی نیز اینگونه است
    به‌عنوان مثال هنوز زیربنای ورود کارت‌های اعتباری در ایران وجود ندارد یا کیف‌پول الکترونیکی در ایران بسیار نوپاست. درحالی‌که این نوع کارت‌ها در اروپا و آمریکا قدمت بیشتری دارند و یا وام ماهیانه با کارت شارژی..

  20. ناشناس می گوید

    واقعا دمتون گرم

  21. قاسم اسدی می گوید

    بهترین بانک هست توکشور خدماتش خیلی عالیه

  22. ناشناس می گوید

    خیلی کار رو واسه مشتریاش سخت کرده خیلیا رفتن با بانک دیگه کار میکنن

  23. علی می گوید

    بانک. رسالت دیجیتالی پدرمردم درمیاود قبلا یکبارمراجعه براي کاری میکردی الان ده باربروید

  24. ناشناس می گوید

    ببخشید همه پول ها را حواله می کنه بانک ملی می که بدین ساتنا بزنین واقعا هنر است؟

  25. محمد می گوید

    متاسفانه مدیران این بانک خودشان یه افتتاح حساب ساده نکردن علاوه بر پیچیدگی عملیات از روش‌هایی استفاده کرده اند که با هیچ سیستم بانکی هماهنگ نیست .
    برای یک افتتاح ساده بعد از ۴ روز از ارتباط تلفنی با خدمات مشتریان که پاسخ داده نمیشد، آخر برای افتتاح حساب به دفاتر فیزیکی مراجعه کردم، برای دریافت تسهیلات هم که خود داستانی است، بله ایشان درست می‌گویند، شعب را تعطیل کردند تبدیل به ساختمان هایی شده که باید برای هر کاری به آنجا مراجعه کرد.

  26. ناشناس می گوید

    بهترین بانک ایران هست عالی عالی

  27. سید مجید می گوید

    با سلام به نظر من بهترین بانک ایران هستش که به معنی واقعی اسلامی هست و جدیدترین تکنولوژی مجازی رو داراست که کار به سهولت انجام میشه. با ارزوی موفقیت هر بیشتر بانک رسالت

  28. بهلول می گوید

    اتفاقاً کار خیلی خوبیه یمشت کارمند فرصت طلب واز خودراضی توبعضی از بانکها دارند پول بخودی میگیرند وکار مفیدی هم انجام نمیدند،از رییساشون گرفته تا کارمند پایین تر،فقط چشم به مشتری دارن ببینندسودی از مشتری گیرشون میاد یانه! اگرنه اصلا”کارمشتری ودرست انجام نمیدند.

  29. رضا س می گوید

    سلام عالی شده البته معایب خیلی جزئی داره اما در کل من راضیم خیلی از کار م جلو میافته نیازی به مراجعه به بانک والافی نداره به نظر من از همه بانکهایی که چند ساله سابقه ی بیشتری هم دارن جلوتره من قبلا باچند تا بانک دیگه کارمیکردم اما هروقت گرفتار بودم وام میخواستم هزارتا سنگ جلو پام میانداختن درصد خیلی بالایی هم برا سودش میخواستن اما خدایی رسالت خیلی راحت‌تر باسود کم تر وام در اختیارت میزاره ایشالا که هر روز بهتر بشه با ارزوی سلامتی برای پرسنل بانک رسالت

  30. ناشناس می گوید

    صفر و بدون شعبه کجا بود؟ از شعب خیابانی به شعب آپارتمانی کوچ کردند،همین

  31. سعید می گوید

    بانک بسیار خوب و عالی هست ممنون از خدمات بسیار خوبتون.

  32. حق گو می گوید

    واقعا کار فوق العاده را انجام دادن، مرحبا به این مدیریت

  33. ناشناس می گوید

    بانک رسالت با این حرکت فقط هزینه های خودش را کم کرده و هزینه های مشتریان را زیاد و همچنین پروسه پیچیده و پر دردسر و زمان بری دارد

  34. محمدی می گوید

    سلام به نظر من این کار شاید از نظر بانکداری برای مردم مناسب باشه ولی یه عده جوون بیکار به بیکاران اضافه شده منظورم کارمندان بانک

  35. امید می گوید

    بانکداری مجازی پایه ها و بسترهایی نیاز دارد که در کشور ما فراهم نیست. اینترنت ماهواره ای قابل دسترس در سراسر کشور، اتصال به شبکه بانکداری بین ملل و بالا بودن سواد دیجیتال در آحاد مردم فاکتورهای پیش نیاز بانکداری دیجیتال است و تا انجام نشود تلاش برای حذف شعب محکوم به شکست خواهد بود.

  36. ناشناس می گوید

    سلام لطفاً پیگیری شود شبکه اختاپوسی با حمایت نیروهایی از داخل بانک رسالت و ارتباط با بازاریابان اقدام به امتیاز فروشی وام‌های بانک رسالت کرده و سودهای کلانی گهگاه با کلاهبرداری و سوءاستفاده از کم بهره بودن و قرض الحسنه بودن این بانک و در بسیار موارد نسبت دادن تاسیس آن و حمایت به جایگاه های بالای نظام مقدس اسلامی به جیب می زنند و آنچه به جایی نرسد فریاد هست

  37. ناشناس می گوید

    خدمات بانک رسالت کاملا متفاوت و بر اساس تکنولوژی های روز دنیا ارائه می شود

  38. دکتر رضا بهرامی می گوید

    مقاله نوآورانه ای بود. عالی

  39. ناشناس می گوید

    این دست پژوهش ها باید بیشتر انجام شود.

  40. ناشناس می گوید

    کار بسیار خوبی انجام داده این بانک….فقط اطلاع رسانی این بانک متاسفانه ضعیف است

  41. سعید می گوید

    واقعا بانک مزخرفی هست وام میفروشن
    برای 100 میلیون 30 میلیون به کسی امتیازه داره میگیرن وام 100 میلیونی میدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.