نقش شرکت اعتماد هوشمند آینده در تحول دیجیتال سازمان های ایرانی

تا شهریور سال۹۹ تنها ۲۰۰هزار امضای الکترونیک در کشور صادر شده بود اما هم‌اکنون این آمار به حدود یک میلیون امضا افزایش یافته که بیش از ۸۰درصد این امضاها توسط شرکت اعتماد هوشمند آینده ایجاد شده است.

در سالهای اخیر، نیاز به افزایش امنیت اطلاعات، روز به روز بیشتر احساس شده است. این امر به خصوص در تجارت الکترونیک، که برترین روش تجاری در دنیای امروز بوده و از معیارهای توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود، اهمیت می یابد. در این راستا شرکت اعتماد هوشمند آینده، با اعتماد و سرمایه‌ گروه توسن، با بسترسازی و ایجاد قابلیت‌های رمزنگاری، امنیت داده، صدورگواهی الکترونیکی و امضای دیجیتال، خدماتی نوین و در سطح استاندارهای جهانی، مانند امضای همراه و چک الکترونیک را به سازمان‌های مختلف کشور عرضه می‌کند. ما در عصربانک با برای آشنایی با این شرکت با مدیرعامل جدید آن، جمشید آزاده به گفت‌وگو نشستیم.

 

جمشید آزاده سال ۸۳ کار خود را با توسن آغاز کرد و در سال ۸۶ به سمت مدیر پشتیبانی سیستم‌های پرداخت توسن منصوب شد‌. معاون امور فروش مشتریان توسن‌تکنو از آخرین سمت‌‌هایی است که او مسئولیت آنها را به عهده گرفته بود. آزاده اواخر تیرماه سال۱۴۰۰ به سمت مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند آینده منصوب شد.

تاریخچه شرکت اعتماد هوشمند آینده

آزاده در ابتدا با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شرکت اعتماد هوشمند آینده، گفت: «این شرکت از سال ۹۵ در حوزه امضا و هویت دیجیتال آغاز به فعالیت کرد. با رشد فناوری و مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال حوزه‌هایی همچون شناخت مشتری و هویت دیجیتال بیش از گذشته اهمیت یافته است. در واقع هویت دیجیتال با توجه به کاربردهایی همچون احرازهویت، انکارناپذیری، یکپارچگی و محرمانگی امکان شناسایی مشتریان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.»

اعتمادهوشمند

سهم اعتماد هوشمند آینده در صدور امضاهای دیجیتال

او با اشاره به اینکه فعالیت شرکت اعتماد هوشمند آینده بر اساس استاندارهای زیرساخت‌های کلیدعمومی (PKI) بنا شده است، افزود: «تا شهریور سال۹۹ تنها ۲۰۰هزار امضای الکترونیک در کشور صادر شده بود اما هم‌اکنون این آمار به حدود یک میلیون امضا افزایش یافته که بیش از ۸۰درصد این امضاها توسط شرکت اعتماد هوشمند آینده ایجاد شده است. این شرکت از معدود شرکت‌هایی است که مجوز وزارت صمت و تاییدیه آزمایشگاه مرکز ریشه را اخذ کرده است و محصولات امنی را ارائه می‌کند که نگرانی برای استفاده از آن وجود ندارد.»

مشتریان شناخته شده اعتماد هوشمند

طبق گفته مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند آینده، بانک ملی ایران به واسطه شرکت سداد، بانک تجارت به واسطه شرکت ایران کیش، بانک دی ، بانک گردشگری و … از مشتریان اعتماد هوشمند آینده هستند. همچنین قرارداد همکاری با چند بانک و شرکت و ارگان دیگر به زودی نهایی خواهد شد.

سفته الکترونیک شرکت اعتماد آینده

آزاده با اشاره به اینکه سرویس امضای دیجیتال و احراز هویت توسط شرکت اعتماد هوشمند آینده به بسیاری از کسب‎وکارها ارائه می‌شود، بیان کرد: «کسب‌وکارها براساس نیازهای خود می‌تواند از این سرویس‌ها برای ارائه خدمات جدید بهره بگیرند. در این راستا اعتماد هوشمند نیز با اتکا به زیرساخت‌های امضای دیجیتال شروع به ایجاد محصولات جدیدی کرده است. یکی از این محصولات سفته الکترونیکی است که با همکاری شرکت سککوک راه‌اندازی شده است و در دوران پاندومی کرونا می‌تواند از رفت‌وآمدهای غیرضروری جلوگیری کند.»

نگاهی به سرویس‌های شرکت اعتماد هوشمند آینده

مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند آینده ادامه داد: « توسعه سرویس RA تحت وب که می‌تواند گواهی‌های سطح یک و دو امضای دیجیتال را در بستر وب پیاده کند از دیگر سرویس‌های شرکت اعتماد هوشمند آینده است. سطح یک، احراز هویت غیرحضوری را ممکن می‌سازد. سطح دو نیز به توکن سخت‌افزاری مربوط می‌شود که امکان غیرحضوری کردن ۹۰درصد فرآیندها را فراهم می‌کند و سپس مشتری با مراجعه به یکی از دفاتر، روند احراز هویت خود را در کمتر از ۵ دقیقه به اتمام خواهد رساند. مهر زمانی نیز از دیگر سرویس‌های اعتماد هوشمد آینده است که درواقع امنیت اسناد را تامین می‌کند و اگر تغییری در اسناد ایجاد شود، امکان پیگیری را فراهم خواهد کرد. درواقع ما به سمت اتوماسیسون کردن سیستم‌ها درحال حرکت هستیم تا با حذف کاغذ از مناسبات اداری امکان امضای قراردادها را به صورت دیجیتالی فراهم کنیم. امضای همراه (امضا بر بستر موبایل) نیز سرویسی دیگر شرکت است که اپلیکیشن‌ آن نیز توسط شرکت ریشه و آزمایشگاه مورد نظر آن به تایید رسیده است.»

آزاده با اشاره به اینکه شرکت ما به عنوان یکی از مراکز میانی صدور گواهی الکترونیکی از مرکز ریشه مجوزهای لازم را دریافت کرده است، توضیح داد: «مرکز ریشه توسط وزارت صمت ایجاد شده است و واحد ناظر بر مراکز میانی است (شرکت‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای صدور نظام امضای دیجیتال و گواهی الکترونیکی فراهم می‌کنند). اعتماد هوشمند آینده نخستین مرکز میانی خصوصی است که توانسته مجوز G3 را به دلیل رعایت تمامی استانداردهای لازم کسب کند.»

محصول امضای دیجیتال اعتماد هوشمند آینده

آزاده با تاکید بر اینکه امضای دیجیتال اصلی‌ترین محصول شرکت ما است، بیان کرد: «تنها اپلیکیشن ایوا بانک ملی نزدیک به ۷۰۰هزار امضا با استفاده از زیرساخت‌های این محصول به ثبت رسانده است. همچنین اپلیکیشن بانک‌های دیگری ازجمله دی، گردشگری و صنعت و معدن نیز از سرویس امضای دیجیتال شرکت اعتماد هوشمند آینده بهره می‌برند.»

او در رابطه با سازوکارهای دریافت سرویس امضای دیجیتال شرکت اعتماد هوشمند آینده توضیح داد: «کسب‌وکارها برای استفاده از این سرویس نیازی به زیرساخت ندارند و می‌تواند این محصول را به صورت وب سرویس دریافت کنند. همچنین می‌توان زیرساخت‌های محصول را بر روی تمام سرویس‌ها، نصب کرد تا زیرساخت‌ها مستقیم نزد خود کسب‌وکار باشد که در این صورت امضا در کمتر از یک ثانیه ایجاد خواهد شد.»

@asrebank

نقش شرکت اعتماد آینده در تحول دیجیتال

مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند آینده در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه نقش سرویس‌های این شرکت در تحول دیجیتال نظام بانکی و پرداخت چیست، توضیح داد: «درحال‌حاضر تاییدیه امضاهای دیجیتال پس از بررسی شرکت ارتباطات زیرساخت و استعلام مشخصات افراد از سازمان ثبت احوال صادر می‌شود. همچنین اپلیکیشن ما با استفاده از امکان (Liveness) زنده بودن افراد را تشخیص می‌دهد و پس از گذر از تمام مراحل ذکر شده یک امضای دیجیتال صادر خواهد کرد که برای انجام کارهای زیادی می‌توان از آن استفاده کرد که با توجه به لزوم مدرن شدن خدمات بانکی و پرداخت امضای دیجیتال در حوزه تحول دیجیتال بسیار موثر خواهد بود. در واقع امضای دیجیتال می‌تواند جایگزین هر امضای خیسی شود که بر روی کاغذ درج می‌شود. زمانی که از هویت شخص مطمئن باشیم می‌توانیم به راحتی سرویس‌های متنوعی ارائه کنیم. برای مثال شرط ارائه خدمت برای شرکت‌هایی که در حوزه کریپتوکارنسی و بلاکچین فعالیت می‌کنند احراز هویت مشتری است که با استفاده از امضای دیجیتال به راحتی می‌توانند نسبت به این مسئله اطمینان حاصل کنند.»

کاربرد امضای دیجیتال در سایر کسب‌وکارها

او ادامه داد: «نظام پرداخت و بانکداری تنها یکی از حوزه‌هایی است که توسط امضای دیجیتال دگرگون می‌شود. در دیگر حوزه همچون سلامت، بیمه، گمرک و … نیز می‌توان از این امضا بهره برد. درواقع امضای دیجیتال همانند نفت خام است که قابلیت تبدیل به سایر فراوردهای نفتی را براساس نیاز کسب‌وکارها دارد. شرکت اعتماد هوشمند آینده نیز در این راستا سعی کرده است تا محصولات متنوعی را با استفاده از زیرساخت امضای دیجیتال ارائه کند.»

برنامه‌های شرکت اعتماد هوشمند آینده

آزاده در پایان درباره برنامه‌های آتی شرکت اعتماد هوشمند آینده گفت: «بازار امضای دیجیتال، بازار بکری است. با رشد فناوری و شرایط پاندمی فعلی، به زودی بیشتر جمعیت کشور به امضای الکترونیک نیاز پیدا خواهند کرد. در این راستا شرکت اعتماد هوشمند آینده نیز با توجه به زیرساخت‌ها مناسب و نیرو انسانی توانمند، خود را آماده ارائه هرگونه سرویس‌ با کیفیت در این حوزه کرده است.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.