چرا صندوق فروشگاهی شاپ بیز به درد همه اصناف می خورد؟

صندوق فروشگاهی هوشمند اندرویدی شاپ یا همان "شاپ بیز" جایگزین صندوق فروشگاهی قدیمی، کارتخوان بانکی و پرینتر است. ولی این همه مزیت‌های شاپ بیز نیست.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، صندوق فروشگاهی هوشمند شاپ بیز علاوه بر طراحی زیبا و منحصر به فرد، کاربری آسان و سیستم هوشمند، تلفیقی از نرم افزار و صندوق فروشگاهی هوشمند، فیش پرینتر و کارتخوان بانکی را با رویکرد یکارچگی عرضه کرده است.

صندوق فروشگاهی هوشمند اندرویدی شاپ یا همان “شاپ بیز” جایگزین صندوق فروشگاهی قدیمی، کارتخوان بانکی و پرینتر است. ولی این همه مزیت‌های شاپ بیز نیست. این راهکار مزایای سخت افزاری و نرم افزاری گسترده‌ای برای پذیرندگان و مشتریان نهایی دارد که ما در عصر بانک برای آشنایی بیشتر با آن با احسان بایندور، مدیر فنی شاپ به گفت و گو نشسته‌ایم.

احسان بایندور در ابتدا درباره راهکار صندوق فروشگاهی شاپ بیز گفت:«صندوق فروشگاهی جامع شاپ راهکاری  است که تمام ماژول‌های سخت‌افزاری مورد نیاز یک فروشگاه را ترکیب کرده و توانسته با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری که در شاپ تولید شده‌ است، تمام مواردی که در فروشگاه به‌صورت رایج استفاده می‌شود (مثل قسمت پرداخت، مشتریان، حسابداری، انبارداری و …) را پیاده‌سازی و به این وسیله میز کار یک فروشگاه را خلوت کند.در همین رابطه کارتخوان‌هایی که در گذشته وجود داشت و به‌صورت  PC POSبه محیط‌های دسکتاپ فروشگاه وصل می‌شد قابلیت پیاده‌سازی POS را در خود نداشتند و چند POS  از PSPهای مختلف در هر فروشگاه وجود داشت ولی شاپ با شعار یکپارچه‌سازی، صندوق فروشگاهی خود را به بازار عرضه کرده است.»

وی افزود:« ماژول‌های دستگاه شامل: پرینتر، بارکدخوان، بلندگو، چندین پورت USB و HDMI و دو صفحه نمایش مختلف است که از نظر سخت افزاری علاوه بر بارکد خوانی که به آن اضافه می‌شود طراحی شیک و منحصر به فردی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند که در این صورت نیازی به مخفی کردن سیستم‌هایشان نیست و  باعث زیبایی محیط کارشان هم می‌شود. علاوه بر این با تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار داخل فروشگاه به وسیله صندوق فروشگاهی شاپ می‌توانیم مسئولیت کل فروشگاه را بر عهده بگیریم.»

بایندور

پشتیبانی از تمام اصناف

بایندور درباره قابلیت‌های فنی شاپ بیز افزود:« اپلیکیشن ما علاوه بر اندرویدی بودن به صورت مستقل بر روی ویندوز هم قابل استفاده است و تمام ماژول‌هایی که طراحی کرده‌ایم (مثل انبارداری، حسابداری و … ) بر بستر کلود و قابل استفاده بر روی وب هستند. همچنین صفحه نمایش لمسی که برای صندوق فروشگاهی فراهم شده است توانسته UX خوبی ارائه دهد. در اپ‌های صندوق‌های فروشگاهی که در گذشته وجود داشتند مسائلی مثل گزارش‌گیری و مراجعه به قسمت پرداخت به سختی انجام می‌شد، اما در حال حاضر با شاپ بیز توانسته‌ایم فضایی را در اختیار فروشگاه قرار دهیم که بتوانند UX بهتری را تجربه کنند. این کار نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد و فروشنده به راحتی می تواند با  این اپلیکیشن کار کند. نکته جالبی این است که ما همه اصناف مثل رستوران‌ها، کافه‌ها، کسب و کارهایی مثل فروشگاه لوازم آرایشی و سوپرمارکت‌ها که چالش وجود کالاهای متنوع در آن‌ها وجود دارد را پشتیبانی می‌کنیم.

همچنینی با یکپارچه‌سازی میان صندوق‌ها، اگر فروشگاهی چندین صندوق داشته باشد، اطلاعات را به‌صورت جامع بین همه این صندوق‌ها نگهداری می‌کنیم. نکته مهم این است که در حال حاضر فروشگاه‌هایی که در مقیاس متوسط هستند سروری را در داخل فروشگاه قرار می‌دهند که ما سرور را در پلتفرم خود حذف کرده‌ایم و دیگر نیازی به گذاشتن یک سرور واسط بین دستگاه‌ها نیست و هر کدام از دستگاه‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل کار کنند و حتی می‌توانند با یکدیگر هم در تماس باشد و اگر ارتباط یکی از دستگاه‌ها با سرور قطع شود می‌تواند با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند و اطلاعاتش را برای دستگاه‌های دیگر ارسال و آن‌ها  اطلاعات را به سرور منتقل کنند. عمده قابلیت‌های دستگاه بر بستر کلود است و توانسته‌ایم از این امر به بهترین نحو استفاده را کنیم.»

تبدیل نقطه فروش به نقطه خدمت

وی خاطرنشان کرد:« ما نقطه فروش را به صورت عملی به نقطه خدمت تبدیل کرده‌ایم، به عنوان مثال در قسمت مدیریت مشتریان، اگر فروشنده بر روی هر فاکتور درج کند که برای چه کاربری صادر شده است می‌تواند گزارش کاملی از کل مشتریانش داشته باشد و با این اطلاعات می‌تواند کارت‌هایی برای مشتریان صادر کند و مشتریان از این طریق از تخفیف‌هایی که آن فروشنده ارائه می‌دهد بهره مند شوند. علاوه بر این به صورت گسترده می‌توان برای مشتریان لینک‌هایی که حاوی پیام باشند ارسال یا برای مشتریان VIP  بدون اینکه به فروشگاه مراجعه کنند لینک پرداخت صادر کرد.  همچنین در نظر داریم که سیستم رزرواسیون را برای مشتریان VIP  فروشگاه راه اندازی کنیم. علاوه بر این انواع روش‌های پرداختی که برای مشتری وجود دارد مثل دریافت بیعانه یا ثبت بدهی را در این راهکار پشتیبانی می‌کنیم.

همچنین می‌توانیم تخفیفاتی را برای مشتریان خاص ارائه دهیم. این مورد در رستوران‌های سطح کشور عملیاتی شده است و آن‌ها تعدادی از مشتریان را انتخاب می‌کنند که در صورت مراجعه، این مشتریان شامل تخفیف می‌شوند. یا در تخفیف‌های آنلاین، مشتری سیستمی یکپارچه را تجربه می‌کند و از این طریق به رسیدها نیز دسترسی و امکان پیگیری وجود دارد.»

پرداخت با چهره

بایندور درباره امکان پرداخت به وسیله چهره در شاپ بیز گفت:« پرداخت با چهره روشی در ادامه پرداخت با کیف پول است و سعی شده است که اول کیف پول پشتیبانی شود و در مرحله دوم آن را به سیستم تشخیص چهره متصل کنیم و با این روش مشخص می‌شود فردی که جلوی صندوق قرار گرفته است صاحب چه کیف پولی است. سعی کرده‌ایم متناسب با مستندات جدید شاپرک، کیف پول را بر روی این بستر توسعه دهیم.

همچنین در خصوص پرداخت با چهره در بین صندوق‌های فروشگاهی پیشرو شدیم تا بتوانیم روش پرداخت جدیدی را علاوه بر روش‌های موجود (مثل پرداخت با کارت و QR پرداخت) با استفاده از پردازش چهره توسط سیستم انجام دهیم و با اتصال به سیستم  و شناسایی چهره فرد از طریق شماره موبایل تاییدیه‌ای از کاربر دریافت کنیم تا مشخص شود که خود او در حال استفاده این سرویس است  و در صورتی که در کیف پول خود موجودی داشته باشد با این روش بتواند پرداخت خود را انجام دهد. پرداخت با چهره روش جدیدی است و نیاز به الزامات شاپرک دارد و ما در حال توسعه و دریافت مجوزهای لازم برای این امر هستیم.»

نقش اپلیکیشن شاپ در صندوق فروشگاهی شاپ بیز

مدیر فنی شاپ  در پاسخ به این سوال که اپلیکیش شاپ در این راهکار چه کمکی به پذیرنده و فروشنده می کند؟ گفت: « اپلیکیشن شاپ برای مشتری امکان خرید با کیف پول را فراهم کرده و مشتری می‌تواند گزارش تمام پرداخت هایی که انجام داده است را مشاهده کند. همچنین این راهکار گزارش تراکنش‌های فروشگاه را در اختیار فروشنده می‌گذارد.»

وی در ادامه افزود:« این راهکار تقریباً در ۳۰۰ نقطه به PSP هایی مثل ایران کیش، پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک سداد، تجارت الکترونیک پارسیان و به پرداخت به صورت عملیاتی متصل شده است و تراکنش بالایی دارد.»

برنامه های توسعه‌ای شاپ بیز در آینده

بایندور در پایان در مورد برنامه‌های آتی شاپ بیز گفت:« در نظر داریم در آینده نقاط عملیاتی خود را بیشتر کنیم. همچنین تصمیم داریم روش‌های پرداخت متنوع‌تری را به صندوق اضافه کنیم. در مرحله بعد قرار است که لجستیک را به ناوگان صندوق اضافه کرده و پرداخت‌های بیرون بر فروشگاه را از این طریق پیش ببریم. از دیگر برنامه‌ها این است که اصناف بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهیم و تمام آن‌ها را توسط یک اپلیکیشن پشتیبانی و متناسب با هر صنف سرویس‌هایی را  فعال کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.