شرایط عرضه اولیه به روش ترکیبی در بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران درباره لغو فروش خودکار عرضه اولیه‌ها گفت: این یک فرایندی است که در بورس و فرابورس انجام می‌شود و یک رابطه تعریف شده بین مشتری و کارگزاری‌ها است و مشتری به برخی از کارگزاری‌ها این درخواست را داده است.

علی صحرایی در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه اولیه یک شرکت فعال در صنایع معدنی اظهار داشت: امروز پانصد و هشتاد و نهمین شرکت در بورس تهران پذیرفته شد که یک شرکت فعال در صنایع معدنی است و ارزش کل شرکت 12 هزار و 500 میلیارد تومان کشف شده است و امروز 15 درصد سهام این شرکت با ارزش معاملاتی 1870 میلیارد تومان عرضه شد.

وی با اشاره به انجام عرضه اولیه به روش جدید ترکیبی و از طریق صندوق‌ها گفت: فعلا قرار بر این نیست که در بورس تهران از این روش عرضه اولیه استفاده شود و شرکت‌هایی که وارد بورس تهران می‌شوند از لحاظ بنیادی ریسک کمتری دارند و به این دلیل از روش ترکیبی برای عرضه اولیه استفاده می‌شود که برای پوشش ریسک شرکت‌های با ریسک بالاتر، اول قیمت‌ها توسط سهامدار حرفه‌ای کشف و بعد برای تمام سهامداران عرضه شود.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه روش عرضه اولیه به صورت ترکیبی برای شرکت‌هایی است که ریسک بیشتری دارند، ادامه داد: این روش مخصوص شرکت‌هایی است که پروژه‌ای هستند و آینده بازار محصولات و خدمات این شرکت‌ها متناسب با سیکل‌های اقتصادی ابهام بیشتری دارد، خواهد بود و در بورس تهران نیازی به استفاده از این روش نیست و همچنان روش عرضه سهام در بورس تهران بوک بیلدینگ است.

صحرایی تاکید کرد: البته در بورس تهران برای قیمت‌گذاری دقت و وسواس لازم انجام می‌شود.

وی درباره لغو فروش خودکار عرضه اولیه‌ها یادآور شد: این یک فرایندی است که در بورس و فرابورس انجام می‌شود و یک رابطه تعریف شده بین مشتری و کارگزاری‌ها است و مشتری به برخی از کارگزاری‌ها این درخواست را داده است.

مدیرعامل بورس تهران همچنین با اشاره به افزایش زمان معاملات برای ای تی اف‌ها تا ساعت 15 بیان داشت: ساعت جلسات معاملاتی بورس ایران به دلیل محدودیت‌های فنی در دنیا کمترین زمان است و افزایش ساعت معاملات ای تی اف‌ها بر اساس درخواستی بوده که مردم داشتند و به همین دلیل فرصت بیشتری برای معاملات به متقاضیان دادیم.

صحرایی همچنین با اشاره به اولویت‌های بازار سرمایه در دولت سیزدهم خاطرنشان ساخت: مهمترین موضوعات امروز در بازار سرمایه شفافیت حداکثری و ایجاد نقدشوندگی است تا اعتمادسازی صورت بگیرد و طبق آنچه که وزیر اقتصاد هم به آن اشاره داشت کمک به تامین مالی اقتصاد کشور مهمترین موضوع بازار سرمایه است و همه برای تحقق این هدف باید همکاری داشته باشیم.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.