تجسم آینده بانکداری با تکنولوژی 5G

5G راه را برای بانکداری دیجیتال کم هزینه‌تر می‌کند و باعث بهبود زیرساخت شبکه و نوآوری و چابکی خدمات می‌شود.

ترجمه‌ای از دانیال خدابخش – مدیر عصربانک

انتظار می‌رود نسل پنجم ارتباطات تلفن همراه، یا همان 5G در حوزه بانکداری دیجیتال و پرداخت‌های الکترونیکی تجربیات بی نظیری را برای مشتریان ایجاد کند. شاید قبلاً نشانگر کوچک 5G را در صفحه تلفن خود مشاهده کرده باشید. امروزه 80 جمعیت ایالات متحده دارای پوشش 5G هستند.

5G راه را برای بانکداری دیجیتال کم هزینه‌تر می‌کند و باعث بهبود زیرساخت شبکه و نوآوری و چابکی خدمات می‌شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 72 درصد از مردم با محدودتر شدن خدمات بانکداری حضوری، به بانکداری تلفن همراه روی آوردند و 63 درصد از مشتریان در دوران کرونا یک اپلیکیشن بانکی جدید را نسبت به قبل از همه گیری کرونا آزمایش کرده‌اند. قبل از اینکه به تغییراتی که کاربران بانکداری تلفن همراه می‌توانند با 5G تجربه کنند، بپردازیم، باید درک خوبی از نحوه شکل گیری 5G داشته باشیم.

5G، پویایی و بانکداری

امروزه، پرداخت، خرید آنلاین محصولات و افتتاح حساب‌های بانکی همه با استفاده از تلفن همراه و دستگاه‌های هوشمند امکان پذیر است و حرکت به سمت کیف پول تلفن همراه و پرداخت‌های دیجیتالی متصل به 5G به عنوان ستون فقرات آن شناخته می‌شود. زیرا 5G اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتر و سریع‌تر از گذشته بین پایگاه‌های داده و دستگاه‌ها منتقل شوند.

تکامل 5G

1G- مخابرات آنالوگ

در 1G پایه و اساس ارتباطات تلفن همراه با پروتکل‌های آنالوگ و خدمات اولیه صوتی شکل گرفت.

2G – پیام متنی

2G دسترسی به تلفن همراه را برای همه به ارمغان آورد و با اولین استانداردهای دیجیتال همراه شد.

3G – اتصال به اینترنت همراه و بی سیم

3G به عنوان پایه و اساس پهنای باند تلفن همراه، برای صدا و داده با سوئیچینگ مدار و داده طراحی شد.

4G – کلود ، IP، پهنای باند تلفن همراه

4G پهنای باند تلفن همراه را افزایش داده و امکان ارسال، دریافت و ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها با پروتکل مبتنی بر IP را ممکن ساخت.

5G – ظرفیت داده نامحدود

با 5G  ظرفیت داده 1000 برابر افزایش می‌یابد و قابلیت پشتیبانی از بیش از 100 میلیارد اتصال با سرعت تقریباً آنی مهیا می‌شود.

 تجسم آینده بانکداری با تکنولوژی 5G

سطوح 5G

باند پایین

باند پایین بیشترین محدوده را در بین خدمات 5G دارد و پایه و اساس همه خدمات 5G است. کمی سریعتر از4G LTE، باند پایین در دسترس ترین نسخه 5G است.

پهن باند

این سطح از 5G احتمالاً بیشترین کاربرد را دارد، زیرا سرعت بیشتری نسبت به باند پایین با پوشش بیشتر از موج میلی متر ارائه می‌دهد. از آنجا که بسیار موثر است، بیشتر پهنای باند توسط عملیات نظامی اشغال شده است، به این معنا که تا زمانی که پیشرفتی در پوشش موج میلیمتری حاصل نشود، این منبع برای استفاده غیرنظامیان، کمیاب باقی خواهد ماند.

موج میلیمتری

موج میلیمتری 5G  از فرکانس بسیار بالاتری نسبت به سایر شبکه‌ها استفاده می‌کند. با این حال، برای نفوذ در اجسامی مانند ساختمان‌ها، شیشه‌ها و حتی برگ‌ها مشکل دارد و در حال حاضر بیشتر شبیه یک wifi-hotspot عمل می‌کند تا یک شبکه.

راه هایی که 5G بانکداری دیجیتال را متحول می‌کند

  1. پرداخت‌های دیجیتالی

تراکنش‌ها و معاملات دیجیتالی، پرداخت‌ها و صورتحساب‌ها همه با سرعت و اتصال 5G ساده می‌شوند. علاوه بر این، دیجیتالی شدن فرایندها، سرعت بی سابقه‌ای در اختیار مشاغل و افراد قرار می‌دهد.

  1. بهبود ارائه خدمات

علاوه بر فعالیت‌های بانکی مانند سپرده گذاری، برداشت، پرداخت و ارسال پول، سرعت 5G به بانکی اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های پیچیده‌تری مانند وام خودرو و وام مسکن را با سربار کمتر پردازش کنند. بانک‌ها همچنین قادر خواهند بود از تصمیم‌گیری بلادرنگ برای طراحی محصولات و خدماتی که تأثیر معناداری بر مشتریان آنها داشته باشد، کمک بگیرند. بنابراین بدون 5G، پیشنهادات فوری، دور از دسترس هستند.

علاوه بر این، با 5G وام دهندگان می‌توانند به راحتی از داده‌های لایه‌ای استفاده کنند تا مشتریان بیشتری به اعتبار دسترسی پیدا کنند. قابلیت‌های شبکه 5G به رساندن این اطلاعات به سطوح مختلف تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا بتوان به طور موثرتری از آن‌ها استفاده کرد.

  1. پیشگیری از کلاهبرداری

5G  پیشگیری از تقلب را نیز موثرتر می‌کند. همچنین با 5G هوش مصنوعی در بانکداری سریعتر توسعه پیدا می‌کند زیرا آنها را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های کلاهبرداری را زودتر تشخیص دهند. در این مسیر، پردازش داده‌ها، تأیید تراکنش‌ها و توانایی ارائه مشاوره با چندین نمونه داده در زمان واقعی به کاهش خطاها  کمک می‌کند. این امر از دارایی‌های بانکی و مشتریان نیز محافظت می‌کند.

  1. مشاوره ویدئویی

5G به شعب بانک این امکان را می‌دهد تا مشاوره‌های ویدئویی یکپارچه را به مشتریان خود ارائه دهند و افراد را از حضور در شعب بانک سنتی بی نیاز کنند. به این ترتیب هم مشتریان و هم کارکنان از سرعت بالای ارتباط ویدئویی بهره‌مند می‌شوند و داده‌ها در کمتر از یک چشم بر هم زدن ارسال و دریافت می‌شوند.

سیستم‌های خودکار قادر خواهند بود به پاسخ‌های مشتری فورا پاسخ دهند تا بتوانند به محصولات و اطلاعاتی که به بهترین وجه در خدمت آن‌ها است متصل شوند و با افزایش پهنای باند 5G، تعداد دستگاه‌هایی که می‌توان برای اتصال آن‌ها به این سرویس‌ها استفاده کرد تقریباً نامحدود می‌شود.

  1. بانکداری برای همه

از بین همه اپلیکیشن‌های بانکی برای فناوری 5G، شاید آن چیزی که مثبت‌ترین تغییر را ایجاد می‌کند، این فرصت است که مشتریان بتوانند به راحتی با خدمات و قابلیت‌های جدید بانکداری ارتباط برقرار کنند.

سرعت و ارتباط 5G به مشتریان اجازه می‌دهد تا به حساب‌های بانکی و سایر خدمات بانکی که برای پیشرفت در اقتصاد فعلی ضروری هستند دسترسی پیدا کنند. همچنین روندهایی مثل defi و crypto کاملاً وابسته به اتصال هستند و با گسترده شدن این سیستم‌ها، دستگاه‌های IoT  نیز با در نظر گرفتن این نیازها طراحی می‌شوند.

نتیجه

پرداخت‌های با سرعت بالا، به روز رسانی در لحظه و یکپارچه سازی، تنها چند مورد از مواردی است که بانک‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال می‌توانند از سرعت و چابکی ایجاد شده توسط 5G استفاده کنند.

بانک‌ها به کمک 5G قادر خواهند بود فرایندهای پیچیده‌تری را انجام دهند و در عین حال به تصویر جامع‌تری از اعتبارات و حساب‌های افراد دسترسی داشته باشند تا خدمات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند. آینده بانکداری با اتصال 5G تازه در حال شکل گیری است.

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.