چه خبر از پلتفرم نوآوری باز فرابوم

محبوبی: توسعه بازار، جذب مشتری و ارائه سرویس‌های جدید از بهترین اتفاقاتی است که همواره در ذهن تیم فرابوم ماندگار می‌شود و کام فرابومی‌ها را شیرین می‌کند.

اولین تلاش‌ها در راستای تحقق بانکداری باز در ایران از اواخر دهه 80 آغاز گردید و  در سال 93 اولین پلتفرم بانکداری باز با نام توسن بوم راه اندازی شد. بعد از آن با تشکیل کنسرسیوم مشترک به منظور تأسیس بزرگ‌ترین اکوسیستم بانکداری باز در کشور توسط 3 شرکت برتر صنعت بانکداری یعنی داده‌ورزی سداد (به نمایندگی از بانک ملی)، هلدینگ بهسازان فردا (به نمایندگی از بانک ملت) و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) در سال 97، مقدمات تأسیس و شروع به کار رسمی شرکت فرابوم، در سال 98 فراهم شد.

امروزه بیش از 20 بانک و تعداد زیادی سازمان غیربانکی در پلتفرم فرابوم حضور دارند و سرویس‌های خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با خدمات این پلتفرم نوآوری باز با همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم به گفت و گو نشستیم.

تاریخچه تاسیس شرکت فرابوم

محبوبی در ابتدا با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت فرابوم، گفت: «فرابوم، پیش از این با عنوان توسن بوم فعالیت می‌کرد و پس از ایجاد تغییراتی در سال ۹۷ با مشارکت بانک‌های ملی و ملت راه‌اندازی شد و یک سال بعد رسما ثبت شد. زمینه تخصصی فعالیت فرابوم بانکداری و نوآوری باز است. با گذشت زمان بانک تجارت و صنعت و معدن نیز به مجموعه سهامداران فرابوم اضافه شدند. در حال‌ حاضر با بیش از ۲۰بانک و تعداد زیادی از سازمان‌های غیربانکی همکاری می‌کنیم و سرویس‌های بانکی را به صورت تجمیع شده و استاندارد در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم تا بتوانند ایده‌های خود را در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتری توسعه دهند.»

محبوبی1

مشتریان غیربانکی فرابوم

مدیرعامل فرابوم از سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های خدماتی و شهرداری به عنوان مهم‌ترین سازمان‌های غیربانکی یاد کرد که سرویس‌های خود را با استفاده پلتفرم فرابوم ارائه می‌کنند تا مشتریان بتوانند به صورت یکپارچه به سرویس‌ها دسترسی پیاده کنند.

نگاهی به سرویس‌های بانکی و غیربانکی فرابوم

او در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه اصلی‌ترین سرویس‌های بانکی و غیربانکی فرابوم کدامند، توضیح داد: «احراز هویت به عنوان یکی از مهم‌ترین سرویس‌های فرابوم است که امکان شناسایی  مشتری را بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا فراهم می‌سازد. همچنین سرویس‌ خدمات مبنی بر سپرده دامنه متنوعی از خدمات همانند نمایش گردش حساب مشتریان، انتقال وجه درون و بین بانکی و  را ارائه می‌کند. سرویس‌های کارتی، تسهیلاتی و چک از دیگر سرویس‌های شرکت فرابوم به شمار می‌روند.»

اتفاقات شیرین فرابوم

محبوبی درباره بهترین‌ اتفاق رخ داده در شرکت فرابوم گفت: «توسعه بازار، جذب مشتری و ارائه سرویس‌های جدید از بهترین اتفاقاتی است که همواره در ذهن تیم فرابوم ماندگار می‌شود و کام فرابومی‌ها را شیرین می‌کند. سال گذشته به رکوردی رسیدیم که در هر روز ۲ شرکت در سندباکس فرابوم ثبت نام می‌کردند و این موضوع یکی از بهترین خاطرات فرابوم را برای ما رقم زد. شرکت فرابوم در لبه فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کند و با حدود ۵۰پرسنل که دارای تحصیلات عالی هستند سعی می‌کند همواره با خلق فضایی دوستانه آموزش نیروی انسانی جوان را در الویت کار خود قرار دهد. امیدواریم در این راه بتوانیم به صنعت بانکداری کشور کمک کنیم.»

استقرار سرویس‌ گیرندگان

مدیرعامل فرابوم در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه بزرگترین چالش این شرکت چیست، بیان کرد: «سطح بلوغ مشتریان و رگولاتوری از جمله چالش‌های مهم ماست. در حال‌ حاضر توانستیم سرویس‌های پایه را از بانک‌های متعددی دریافت کنیم اما فرآیند استقرار سرویس‌ گیرندگان و مشتریان فرابوم، به کندی پیش می‌رود. در واقع با عبور از مرحله سرویس‌گیری از بانک‌ها، به پذیرش سازمانی مشتریان رسیدیم و در این مقطع آمادگی بانک برای هدایت مشتریان بسیار اهمیت پیدا می‌کند. به بیان دیگر بحث فنی و کسب‌وکاری از چالش‌های فرابوم با بانک‌ها محسوب می‌شود که بخشی از این مشکلات طبیعی است زیرا با فناوری‌های روز دنیا همگام شدیم. باید بتوانیم مسئله استقرار سرویس‌ گیرندگان را با همکاری بانک‌ها سرعت دهیم، زیرا مشتریان انتظار دارند تا خدمات‌ را در کوتاه‌ترین زمان و با حداکثر کیفیت دریافت کنند.»

تلاش برای تسهیل پذیرش سازمانی مشتریان

او درباره اقداماتی که شرکت فرابوم برای تسهیل پذیرش سازمانی مشتریان انجام داده است، گفت: «میز خدمت (Service Desk) را به عنوان مرکز ارتباطات برای تماس بین شرکت و مشتریان راه‌اندازی کردیم تا زمانی که مشتری قصد دریافت سرویس‌ها را دارد به یک کارشناس خبره متصل شود و فرآیندهای فنی و اخذ سرویس‌ها را با کمک او به راحتی طی کند. در حال‌ حاضر میز خدمت به یکی از مهم‌ترین ارکان فرابوم تبدیل شده است. خوشبخاته تعداد مشتریان فرابوم درحال گسترش است به طوری که بیش از 350 مشتری عملیاتی داریم با توجه به اینکه پاسخگویی به نیاز مشتریان بسیار برای فرابوم اهمیت دارد به فکر توسعه میز خدمت هستیم.»

مدیرعامل فرابوم ادامه داد: «از طرفی دیگر فرابوم سعی کرده تا فضایی را ایجاد کند که مشتریان با مطالعه مستندات آنلاین بتوانند سرویس موردنظر خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند. در این راستا پرتالی را تهیه کردیم که کاربردها و روند دریافت سرویس‌ها و حتی نمونه کدها با زبان‌های مختلف برنامه نویسی را تشریح کرده است. مجموع این اقدامات به مشتری کمک می‌کند تا با کم‌ترین هزینه فرآیندهای لازم را جهت یکپارچگی با فرابوم طی کند. همچنین در انتهای فرآیند تولید و یکپارچگی کسب و کارها و در زمان  انتقال آنها از محیط سندباکس به محیط عملیاتی، با کنترل چک لیست‌هایی در زمانی کوتاه نحوه عملکرد آنها را می‌سنجیم و در صورت احراز شرایط، آنها را به محیط عملیاتی منتقل می‌کنیم. اما متاسفانه وقتی که به مرحله دسترسی گرفتن از بانک‌ها می‌رسیم وارد روند طولانی خواهیم شد. برای حل این مسئله سرویسی را مبتنی بر امضای دیجیتال راه‌اندازی کردیم که به تسهیل فرآیند پذیرش سازمانی مشتریان کمک می‌کند. با این سرویس مشکل احراز هویت نیز حل خواهد شد زیرا کسب‌ و کارها درخواست‌ها را با امضای خود به ثبت می‌رسانند و سپس به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کنند.»

مهم‌ترین مزیت رقابتی فرابوم

او با اشاره به مهم‌ترین مزیت رقابتی فرابوم گفت: «با توجه به سابقه طولانی فرابوم به خوبی با نیازهای بازار آشنا هستیم و به دلیل همکاری با بانک‌ها و شرکت‌ها به سبد محصولات متنوعی رسیده‌ایم که سرویس‌های بانکی بخش عمده‌ای از آن را تشکیل می‌دهد. تجمیع و یکپارچکی سرویس‌های بانکی به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا با کم‌ترین هزینه، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

جزییات تراکنش سرویس‌های فرابوم

محبوبی در رابطه با آمار تراکنش سرویس‌های فرابوم بیان کرد: «تراکنش سرویس‌های مبتنی بر کارت بیشتر از سایر سرویس‌هاست اما تمرکز ما بر تراکنش‌های سرویس مبتنی بر حسابی است و توانستیم سالانه به طور میانگین ۲۰۰الی۳۰۰درصد آمار تراکنش‌های حسابی را افزایش دهیم. سال ۹۹ حدود یک میلیارد تراکنش را در پلتفرم پذیرش کردیم که در پیک روزانه این آمار به ۴میلیون نیز رسیده است. همچنین حداکثر TPS  ما حدود ۵۰۰ بوده است.»

اهداف و برنامه‌های آینده فرابوم

محبوبی در رابطه با برنامه‌های آتی شرکت فرابوم گفت: «هدف ما تکمیل سبد سرویس‌هاست. درحال‌ حاضر از بانک‌ها سرویس‌های زیادی را دریافت کردیم اما قصد داریم تعداد آن‌ها را افزایش دهیم. همچنین درتلاشیم تا با سازمان‌های غیربانکی بیشتری برای توسعه سرویس‌ها همکاری کنیم و درحوزه‌های غیر عملکردی مثل امنیت و عملکرد نیز بطور مداوم در حال بهبود هستیم. از دیگر اهداف ما جذب TPP‌ها در سندباکس از ۲ شرکت در روز به 4 شرکت است. همچنین امیدواریم تعداد پذیریش مشتری از سندباکس به محیط عملیاتی که درحال‌حاضر 1 مشتری درهفته است را به 2 مشتری در هفته برسانیم. فرابوم بازوی اجرایی بانک‌ها در حوزه بانکداری باز است. بنابراین تلاش می‌کنیم تا با همکاری آن‌ها و نیروهای انسانی شرکت درمسیر تحقق اهدافمان به جلو حرکت کنیم. در پایان باید اشاره کنم که مدل مشارکتی برای توسعه خدمات بانکداری باز برای بانک‌ها منطقی‌تر و به صرفه تر است. بنابراین بهتر است تا بانک‌ها به سرویس‌های خود عمق دهند و ما هم بتوانیم در حوزه جذب مشتری تمرکز کنیم و یک رابطه برد-برد را شکل دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.