شمارش معکوس عرضه دلار دیجیتال به بازار

در جلسه‌ای که مقامات اقتصادی آمریکا با کمیته بانکی سنا داشتند، اجازه عرضه دلار دیجیتال رسما صادر شد. این شرایط می‌تواند اوضاع بازارهای مالی در دنیا را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. به دنبال بالا گرفتن تقاضا برای رمز‌ارزها در سراسر دنیا و عرضه یوآن دیجیتال توسط چین از اواسط سال جاری میلادی، روسای فدرال رزرو آمریکا و مقامات اقتصادی وزارت خزانه‌داری این کشور جلسه‌ای را تشکیل دادند و درباره ضرورت عرضه دلار دیجیتال به بازار صحبت کردند.

بر مبنای گزارش منتشر شده توسط سی‌ان‌ان رئیس فدرال رزرو آمریکا تاکید کرده است که عرضه «دلار دیجیتال» امری ضروری و حیاتی است و نمی‌توان از حرکت در این مسیر شانه خالی کرد.

او در جلسه‌ای که با کمیته بانکی سنا داشت درباره ابعاد مختلف این سیاست صحبت کرد و در انتهای جلسه به خبرنگاران گفت که کنگره اجازه قانونی شروع مطالعه در زمینه عرضه دلار دیجیتال و ارائه آن به بازار مصرف را صادر کرده است. او ادامه داد: «مطالعات زیادی درباره ارز دیجیتال در دنیا انجام شده است و تجربه‌هایی هم در کشورهای دیگر وجود دارد. به نظر من آمریکا در نقطه حساسی از نظر تاریخی قرار دارد و عرضه دلار دیجیتال می‌تواند تحول بزرگی در نظام مالی این کشور و دنیا ایجاد کند.»

اهمیت عرضه دلار دیجیتال این است که دلار، ارز مورد استفاده در تمامی دنیا است و در صورت عرضه آن به بازار، نه تنها ساکنان آمریکا بلکه بازرگانانی که در تمامی دنیا فعالیت می‌کنند از این ارز استفاده خواهند کرد.

عرضه دلار دیجیتال شرایط ایده‌آلی را برای اقتصاد امریکا ایجاد میکند، زیرا امکان و حجم استفاده از دلار را افزایش می‌دهد و قدرت اقتصادی آمریکا را بیشتر می-کند. در ضمن مشکلات ناشی از توسعه بازار رمز‌ارزها و عدم امکان نظارت بر این بازار را نیز از بین میبرد.

فارکس دیلی تصویب طرح عرضه دلار دیجیتال توسط کنگره را گام مهمی در تقویت اقتصادی آمریکا قلمداد کرد و تاکید کرد با عرضه دلار دیجیتال و افزایش استفاده از آن در دنیا، باید منتظر رشد ارزش دلار در بازار جهانی باشیم که خبر بسیار خوبی است.

به گزارش فارکس دیلی در این جلسه که دو ساعت و نیم طول کشید، به بررسی طرح ارائه بسته حمایتی مالی ۲/ ۲ هزار میلیارد دلاری پرداخت. طرحی که در اواخر دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مطرح شده بود و اعضای کنگره به دلیل افزایش شدید سطح بدهی‌های دولتی در آمریکا و تاثیر منفی آن روی اقتصاد کشور با تصویب آن مخالفت کرده بودند، ولی جنت یلن وزیر خزانه‌داری تاکید کرده است که در صورت عدم اجرای این طرح تا روز ۱۸ اکتبر سال جاری باید منتظر ورشکستگی دولتی آمریکا باشیم، زیرا منابع مالی کافی برای انجام هزینه‌های جاری در این کشور وجود ندارد.

در پایان باید تاکید کرد دولت چین از اواسط سال جاری میلادی عرضه یوآن دیجیتال را در سطح وسیع آغاز کرده است و همزمان فعالیت در بازار رمز‌ارزها را ممنوع اعلام کرد. این کشور در نظر دارد در جریان المپیک تابستانه سال ۲۰۲۲ اجازه استفاده از یوآن کاغذی را به مردم و توریستها ندهد و به طور کامل یوآن دیجیتال را جایگزین پولهای کاغذی کند.

این کشور نخستین کشور دنیا است که پول دیجیتال خود را به طور رسمی وارد بازار کرده است. دیگر کشورها یا وارد فاز مطالعاتی برای عرضه پول ملی دیجیتال شدهاند یا عرضه آن را به صورت آزمایشی و در سطح بسیار محدودی در دستور کار خود قرار دادند.

فارکس‌دیلی نوشت: «مطالعات در زمینه عرضه دلار دیجیتال از سال‌ها قبل آغاز شده است و حال که کنگره اجازه رسمی فعالیت در این حوزه را صادر کرد، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد آمریکا وارد دوره تازه شود و ‌سازو‌کار بازارهای مالی در دنیا نیز تغییر کند.»

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.