افشای پشت پرده ماجرای کینگ‌ مانی از زبان مالباختگان

در یکی از جدیدترین کلاهبرداری‌های صورت گرفته در بازار ارزهای دیجیتال، یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای با تبلیغ یک رمز ارز جعلی و تبلیغ خرید و فروش آن از طریق صرافی‌های غیرمجاز، باعث شده هزاران نفر از هموطنان سرمایه‌های خود را از دست بدهند.

وزارت اطلاعات روز‌ چهارشنبه ۷ مهرماه، با انتشار اطلاعیه‌ای، از دستگیری یک باند کلاهبرداری رمزارز خبر داد. بنا بر اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات، این باند کلاهبردار با فریب افکار عمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز مجعول «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را از زیر مجموعه‌های خود کسب کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمز ارز ادعایی، اقدام به خرید و فروش آن کرده است.

برای نخستین بار، در مردادماه سال گذشته بود که اعتراضاتی از جانب برخی از خریداران کینگ‌مانی، به گوش رسید و شائبه نقش داشتن یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای در زمینه معرفی این رمز‌ارز‌ مطرح شد. این اعتراضات آن‌قدر بالا گرفت که در شهریور ماه سال گذشته، این شرکت بازاریابی شبکه‌ای، ارتباط خود را با رمز‌ارز کینگ‌مانی و به طور کلی حضور در بازار رمز‌ارز‌ها تکذیب کرد.

البته پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد که ردپای صاحبان این شرکت نه تنها در فراهم ساختن زیرساخت خرید و فروش این ارز دروغین، بلکه در معرفی، تشویق و به نوعی بازاریابی اعضای شرکت برای خرید آن نیز دیده می‌شود به طوری که این شرکت برای پرداخت پورسانت‌های کاربران خود از ارز دیجیتال کینگ‌مانی(کیم) استفاده کرده و اعضای خود را تشویق به خرید این ارز مجهول‌الهویه از طریق ارائه تخفیفات وسوسه برانگیز می‌کرده است.

مسدودسازی ناگهانی کیف پول خریداران کینگ‌مانی

متأسفانه مالباختگان کینگ‌مانی نه تنها اقدام به خرید و فروش این ارز مجازی جعلی می‌کردند، بلکه آن را به سایر افراد نیز معرفی کرده و به نوعی باعث افزایش سرمایه گذاری و به تبع آن گسترش ابعاد کلاهبرداری می‌شدند. پس از مدتی کاربران وبسایت یوتی‌بایت- که به عنوان صرافی و کیف پول مرتبط با این پروژه معرفی شده بود- مشاهده کردند که حساب‌های کاربری آنان یکی پس از دیگری در حال بسته شدن است.

بنا بر اظهارات مالباختگان، لیدرهای این شرکت بازاریابی شبکه‌ای به بهانه اختلالات سایت، به زیرمجموعه‌های خود وعده بازگشایی آن را در آینده نزدیک را می‌دادند؛ در حالیکه هیچ کدام از وعده‌های آن‌ها عملی نشده است.

نوسانات ساختگی، راهی برای فروش رمزارزهای جعلی

در این‌باره، یکی از این مالباختگان که مقدار قابل توجهی رمز ارز جعلی کینگ‌مانی خریداری کرده، به خبرنگار فارس گفت: «تیرماه سال گذشته مبلغی معادل یک میلیارد تومان را به صرافی یوتی‌بایت واریز و اقدام به خرید کینگ‌مانی کردم و از طریق خرید و فروش، میزان ارز مجازی خود را افزایش دادم».

وی ادامه داد: «برخی می‌گویند که میزان فعالیت و خرید و فروش در این سایت جعلی بوده و توسط ربات انجام می‌شده است به طوریکه پس از مدتی به دلیل تعداد اندک متقاضیان، قیمت این ارز از 60 یورو به 19 یورو کاهش یافت و به یک‌باره کل حساب کاربری من و بسیاری دیگر از افراد مسدود شد. با پیگیری‌های زیاد، متوجه شدم که مسئولین ارشد شرکت به دلیل آن‌که من را مقصر کاهش قیمت این ارز مجازی می‌دانستند، تصمیم به بلاک حساب کاربری من گرفتند».

مالباخته دیگری به خبرنگار فارس گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این کلاهبرداری بسیار برنامه‌ریزی‌شده و از پیش تعین‌شده بوده است. حتی برخی از افراد ناشناس که از بلاک‌شدن حساب کاربری من اطلاع داشتند، طی تماس‌هایی درخواست کردند تا حساب کاربری من را با 30 درصد مبلغ ارزش آن خریداری کنند و از هیچ راهی برای اخاذی بیشتر از مردم دریغ نمی‌کردند».

مجلس پیگیر مطالبات مالباختگان کینگ‌مانی است

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رصد اخبار فضای مجازی نشان داد که یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای شناخته شده پشتوانه رمز ارز کینگ‌مانی بوده  و اساساً اقبال عموم مردم به کینگ‌مانی به دلیل حمایت این شرکت بوده است، اظهار داشت: «این موضوع از دستگاه قضا در حال مطالبه است و به زودی برای مالباختگان کینگ‌مانی شفاف خواهد شد. وظیفه مجلس است که در مقابل دغدغه و مطالبات مردم پاسخ‌گو باشد و انشاءالله در نهایت به همین نتیجه نیز منجر خواهد شد».

مخاطرات غیرقابل جبران سرمایه‌گذاری در بازار رمز‌ارز

به گزارش فارس، بازار ارزهای دیجیتال در طول ماه‌های گذشته نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و بسیاری از مردم به دلیل عدم آشنایی کافی با این بازار سرمایه‌های خود را از دست داده‌ و عده‌ای نیز سود‌های هنگفتی کسب کرده‌اند.

همچنین با افزایش دامنه حضور مردم در بازار رمز‌ارز‌ها، شاهد افزایش کلاهبرداری در این حوزه بوده‌ایم. به طوری که برخی از متخلفان با ایجاد صرافی‌های غیر مجاز اقدام به معامله رمز‌های ارز‌های جعلی کرده و بسیاری از افراد طمع‌کار را در دام کلاهبرداری خود گرفتار کرده‌اند.

به طور کلی هنوز هم اطمینان به ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این حوزه در اغلب کشورهای دنیا به صورت کامل پذیرفته نشده است، اما بسیاری از دولت‌ها برای مبادلات رمز‌ارز‌ها قواعد و محدودیت‌های ویژه‌ای تصویب کرده‌اند. به نظر می‌رسد که هموطنان می‌بایست همواره پیش از سرمایه‌گذاری در بازار‌های گوناگون از جمله رمز‌ارز، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند و آمادگی رویارویی با مخاطرات غیرقابل جبران سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند.

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.