مزایای کلیدی توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری

دانیال خدابخش، پژوهشگر بانکی: کاربرد سامانه‌های کامپیوتری در حوزه بانکداری، در دهه 1980 آغاز شد و با ظهور فناوری‌های جدید، همچنان در حال تحول می‌باشد.

به سفارش صاد – هلدینگ فناوری و نوآوری بانک صادرات

حوزه بانکداری، بسیار پویا و دارای مسائل چالش‌ برانگیز و رقابتی نظیر تغییر در انتظارات مشتری، قوانین سختگیرانه و نیاز به استفاده از مدل‌های تجاری جدید می‌باشد. این مسائل، بر ساده‌سازی عملیات و ارتقاء Core فرایندها برای کارآمدتر ساختن آنها و افزایش رضایت مشتریان بیشتر احساس می‌شود. در این مسیر سیستم‌های IT، نرم‌افزارها و توسعه فناوری‌های مربوطه، بانک‌ها را در غلبه بر فشارهای رقابتی وارده کمک می‌کنند.

مزایای کلیدی توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری

کاربرد سامانه‌های کامپیوتری در حوزه بانکداری، در دهه 1980 آغاز شد و با ظهور فناوری‌های جدید، همچنان در حال تحول می‌باشد. حوزه بانکداری از دهه گذشته، دائماً در حال سرمایه‌گذاری روی IT است تا قابلیت‌های خود را با اتخاذ فناوری‌های جدید ارتقاء بخشد. به‌کارگیری فناوری، عمدتاً تحت کنترل روندهای تجاری در حال تغییر و توسعه جهانی است که به واسطه تحول نیازهای مشتری در قالب خدمات و تراکنش‌های آنلاین، بر بانک‌ها مستقیماً تاثیر می‌گذارد. در این مسیر بانک‌ها در حال معرفی راهکارهای کُربنکینگ خود در مدل ابری SaaS هستند تا دسترسی آنلاین را برای مشتریان خود برقرار سازند.

علاوه بر این تغییرات، افزایش تعاملات تجاری بین المللی به واسطه شبکه جهانی وب و تجارت الکترونیک، حاصل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی IT و به‌کارگیری آخرین فناوری‌ها توسط بانک‌ها مقدور شده است. برای مثال، استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط مشتریان، بانک‌ها را مجبور ساخته تا خدمات آنلاین خود را به سرعت بهبود بخشند. برای مثال حوزه بانکداری هند احتمالاً در سال‌های پیش رو شاهد رشدی عظیم خواهد بود که تا دهه بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. طبق گزارش KPMG-CII، پیش‌بینی می‌شود هند با توجه به رشد GDP خود، تا سال 2025 از رتبه پنجمین صنعت بزرگ بانکداری به رتبه سوم جهانی ارتقاء پیدا کند.

محرک‌های تجاری کلیدی برای به‌کارگیری IT در بانکداری

این رشد امیدوارکننده قابل انتظار، موجب ایجاد احساس نیاز بانک‌ها به نوسازی زیرساخت‌های IT موجود و حرکت به سمت راهکار نوین جهت خدمات آنلاین می‌گردد. با توجه به مشتری‌مدارتر شدن بانک‌ها، آنها طبیعتاً برای مدیریت موارد زیر به IT نیاز دارند:

  • تشخیص دیدگاه‌های مشتری با استفاده از تجزیه و تحلیل، تقویت جذب مشتری و تعامل با آنها
  • ارتقاء خدمات مشتری و بازدهی از طریق مراکز پیام
  • شناسایی پتانسیل رشد به کمک ابزارهای هوش تجاری و کلان داده
  • جستجو برای پلتفرم‌های شبکه اجتماعی با هدف جلب مشتریان
  • استانداردسازی محصولات و کاهش زمان ارائه خدمات با استفاده از تحلیل کلان داده
  • توسعه موثر محصولات با ریسک پایین
  • پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی و استانداردهای بین‌المللی

بانک‌ها برای دستیابی به بازدهی هزینه و مقیاس‌پذیری، از خدمات و فناوری IT در بخش Core  خدمات خود، به طور گسترده استفاده می‌کنند. برخی از روندهای اخیر که موجب پذیرش IT در بانک‌ها گردیده است، به شرح زیر می‌باشد:

جلب نوآورانه مشتری: کانال‌های دیجیتال نظیر شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به کاربران متعددی را میسر می‌سازند. این کانال‌ها فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار بانک‌ها قرار می دهند تا راهکارها و خدمات سفارشی خود را ارئه نمایند. کانال‌های دیجیتال همچنین ارتباط با مشتری را در سطوح فردی پرورش می‌دهند و بدین ترتیب سبب تقویت روابط می‌گردند.

داده‌ها موجب نوآوری در بانک‌ها می‌شوند: داده‌های قابل دسترس در منابع مختلف اینترنتی، فرصت فوق‌العاده‌ای برای بانک‌ها ایجاد می‌کند تا از آنها به نفع خود استفاده نمایند. پلتفرم‌ها و ابزارهای IT می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را آنالیز و اطلاعات معناداری را شناسایی کنند که برای بانک‌ها در استراتژی‌های محصول و خدمات قابل کاربرد باشد. ابزارهای کلان داده به طور گسترده توسط بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ضمن تعیین چشم‌انداز، محصولات خود را برای جلب رضایت مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید اصلاح نمایند.

سیستم‌های امنیتی برای به حداقل رساندن کلاهبرداری: تراکنش‌های دیجیتالی از طریق چندین دستگاه به سرعت در حال گسترش است. این موضوع، مسائل امنیتی را نیز در پی دارد زیرا از تراکنش‌های آنلاین بانکی باید در مقابل هکرهایی که به دنبال بهره‌برداری از نقاط ضعف سیستم‌ها و سرقت داده‌های حساس هستند محافظت شود. محصولات و کانال‌ها و روندهای ارائه خدمات نظیر تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی با درگاه‌های پرداخت، که پیوسته در حال افزایش هستند، به منظور جلوگیری از سرقت داده، نیاز به محافظت دارند. مدیریت ریسک سایبری در بانک‌ها بسیار پیچیده است، البته برون‌سپاری IT از مراکز داده می‌تواند از این حیطه بحرانی و مهم مراقبت کند و از سرقت داده و کلاهبرداری جلوگیری به عمل آورد. بانک‌ها به منظور حفظ امنیت داده و خدمات نیاز به استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌ای دارند که توسط مراکز داده و ارائه‌دهندگان خدمات ابری تضمین شوند.

بانکداری موبایلی: استفاده مشتریان از دستگاه‌های موبایل برای انجام تراکنش‌های بانکی، در حال گسترش است. بیشتر بانک‌ها خدمات بانکداری موبایلی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند و جهت توسعه روابط خود با مشتری، از این فناوری بهره می‌گیرند. مشتریان به کمک بانکداری موبایلی می‌توانند اطلاعات حساب، برداشت‌ها، پرداخت‌ها و انتقال‌های خود را بررسی کرده و صورتحساب‌های کوتاه را نیز از طریق تلفن هوشمند خود تهیه نمایند. بانکداری موبایلی، روندی متداول است که بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتری اتخاذ نموده‌اند.

هوش تجاری: بانک‌ها به دنبال بهره‌وری از مدلسازی پیش‌ بینی کننده و تجزیه و تحلیل برای تعدیل استراتژی محصولات و خدمات خود هستند. برای مثال، تجزیه و تحلیل به بانک‌ها کمک می‌کند در کانال‌هایی سرمایه‌گذاری نمایند که پتانسیل ROI آنها بر مبنای رفتار مشتری، بیشتر است و نسبت به تقاضای بازار انعطاف‌پذیر هستند. هوش تجاری (BI) نیز شامل مدلسازی پیش‌ بینی کننده و تحلیل می‌باشد که به ظرفیت محاسبه انعطاف‌پذیر همراه با محل‌های متمرکز ذخیره داده نیاز دارد. بانک‌هایی که از این سیستم‌های IT استفاده می‌کنند، از مزایایی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی، انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های توسعه بهره‌مند می‌شوند که سرانجام باعث بهبود زمان ارائه محصول به بازار می‌گردد.

کُربنکینگ در SaaS: بانک‌ها خدمات آنلاین کُربنکینگ را به مشتریان خود عرضه می‌کنند تا بازدهی عملیات خود را به شدت ارتقاء بخشند. استفاده از خدمات کُربنکینگ روی مدل ابری SaaS (نرم‌افزار به عنوان یک خدمت)، موجب برقراری امکان خدمت‌رسانی به مشتری در هر زمان، هر مکان و حتی زمانی که در حرکت هستند می‌گردد.

مزایای کلیدی به‌کارگیری IT

  • بانک‌ها از طریق پلتفرم‌های شبکه اجتماعی و سایر کانال‌های دیجیتالی، توانایی درک مشتری را پیدا می‌کنند. آنها با استفاده از این کانال‌ها، خدمات خود را برای هدف قرار دادن افراد طرح‌ریزی نموده و قادر به انتقال و دریافت موثر اطلاعات خواهند بود.
  • تجزیه و تحلیل و ابزارهای هوش تجاری، از طریق استراتژی‌های جذب مشتری، بانک‌ها را نسبت به جلب مشتریان احتمالی حمایت خواهد نمود تا به شکلی رقابتی‌تر عمل نمایند.
  • خدمات بانکداری موبایلی در حال تبدیل به مدل ارجح است تا از رضایت مشتری، اطمینان حاصل شود و راحتی آنها تامین گردد.
  • مدل‌های خدمات ابری SaaS، مزیت مقیاس‌پذیری زیرساخت‌های IT و پلتفرم‌های عملیاتی چندگانه برای استفاده از اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود تا در هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه بانک‌ها برای خرید سخت‌افزار و استخدام پرسنل IT صرفه‌جویی شود.

بانک‌هایی که توانایی دسترسی به داده و تولید اطلاعات در هر زمانی را دارا هستند، در رقابت پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری، موفق‌تر عمل می‌کنند. حوزه بانکداری با پاسخگویی سریع در این رقابت به کمک روندهای جدید و فناوری‌های IT کاربرپسند، برای افزایش بازدهی عملیاتی و سوددهی خود آماده می‌شود.

 

منبع ctrls
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.