چرا نمی‌ شود بازار سهام را پیش‌ بینی کرد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که اقتصاد ایران یک اقتصاد پیش‌بینی‌ناپذیری است، گفت: وقتی متغیرهای اقتصاد به‌ هیچ‌ وجه قابل پیش‌بینی نیستند، همه این پیش‌بینی ناپذیری در بازار سرمایه تخلیه می‌شود،

وحید شقاقی در کلاب‌هاوس با موضوع زلزله در بورس؛ از زیرزمین مشکوک تا استعفای رییس، اظهار داشت: بنده مشاور آقای دژپسند بودم و بازار را ۲ سال است دنبال می‌کنم. از آخر سال ۹۸ به آقای محمدی و دژپسند و قالیباف‌اصل و بعدا به آقای دهقان‌دهنوی مکرر نامه نوشتم و هشدار دادم و ایرادها را اشاره کردم.

وی با بیان این‌که اقتصاد ایران یک اقتصاد پیش‌بینی‌ناپذیری است و این پیش‌بینی‌ناپذیری در همه بازارها خود را نشان می‌دهد، افزود: در بخش‌های مختلف از جمله بازار سرمایه، این پیش‌بینی‌ناپذیری را می‌بینیم. نوسان نرخ ارز و شاخص‌ها بسیار بالاست و هر یک در بازار سرمایه تخلیه می‌شود، بنابراین تا زمانی که این مساله را نتوانیم حل کنیم مشکل پابر جاست.

این کارشناس اقتصادی با ذکر این نکته که وقتی متغیرهای اقتصاد به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیستند، همه این پیش‌بینی ناپذیری در بازار سرمایه تخلیه می‌شود، تصریح کرد: از آذر و آبان ۹۸ که تاخر بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارهای دارایی مد شد و سیل نقدینگی به این بازار سرازیر شد، پیش‌بینی می‌شد بازارهای تماما سبز از آذر ۹۸ شروع شود و تا ۲۰ مرداد بازار تماما سبز را داشتیم.

نقدینگی بازارها را تکان می‌دهد

شقاقی عنوان کرد: اقتصادی که ۴۰ درصد رشد نقدینگی اقتصاد است، به طور طبیعی همه بازارها را با تکانه‌های متعدد مواجه می‌کند و مردم را به بحث نوسان‌گیری و ردیابی بازارهای سرمایه ای ترغیب می‌کند.

وی ادامه داد: بازاری که نسبت به ۳، ۴ بازار موازی مانند دلار، طلا، مسکن و خودرو یک عقب‌ماندگی ۱۵ ساله را داشت، این شکاف را به سرعت در ۸ ماه تکمیل کرد. آن موقع بارها با مسوولان صحبت کردم تا حداقل یک گام زودتر پیش‌بینی کنند. همه شاهد بودیم تصویر زشتی از سوداگری افراطی را در اقتصاد دیدیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: همچنان پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد را داریم. انتظارات تورمی در اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای و سرانجام برجام در نوسانات نرخ ارز خود را نشان می‌دهد. ۲، ۳ روز اخیر دلار از ۲۸۵۰۰ به ۲۷۲۰۰ تومان رسیده است.

شقاقی با بیان این‌که نهادهای بازار سرمایه متناسب با شرایط استاندارد نیست، افزود: نهادهای ما بسیار منفعل و ضعیف است. چند سهم را از فروردین ۹۹ رصد کردم. سهمی از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کشید و هر روز مثبت بود و صف خرید داشت. گروه خاصی دنبال بالا بردن این سهم بودند. هیچ ناظری هم وجود نداشت که جلوی این‌ها را بگیرد. این نهادها همچنان عدم شفافیت دارند.

انتظار فعالان بازار سهام حمایت نیست

وی عنوان کرد: برخی از دوستان حقوقی آمدند در صدا و سیما وعده و وعید دادند. اینها عجیب است که در برهه‌ای وعده حمایتی دادند و هیچ‌یک عمل نشد. انتظار فعالان بازار سرمایه حمایت نیست، شفافیت، حل تعارض منافع، کارآمدی اعضای هیات مدیره سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: واژگان حمایتی که مطرح می‌کنیم که از صندوق توسعه ملی قرار بود بیاید، چیزهای نازلی است که عملیاتی هم نشد. بازار سرمایه عمق کافی را ندارد. معاملات الگوریتمی هم در بازار کم عمق که یک گروه می‌توانند یک سهم را بالا پایین کنند، به بازار حاکم می‌شوند.

شقاقی افزود: عدم هماهنگی بین نظام بانکی و بازار سرمایه هم مشکل دیگری است. نرخ سود بین بانکی روند افزایشی داشته است. ناهماهنگی بین سیاست‌های پولی و سیاست‌های بازار سرمایه، تضاد نگاه‌ها بین بانک مرکزی و مسئولان بازار سرمایه اتفاق افتاد که همچنان ادامه دارد. ما نتوانستیم نهاد ثبات مالی را در کشور هماهنگ کنیم.

وی تاکید کرد: حضور مستقیم مردم بدون دانش و آگاهی در بازار سرمایه هم باید توجه شود. هجوم بی رویه نقدینگی به بازار، چنین اثراتی هم دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ناآگاهی‌هایی که نسبت به بازار بوده و نیز آقایی گفت من با ۳ دستور مشکل بازار را حل می‌کنم و دیگران گفتند حمایت می‌کنیم، این مسایل، بازار را آزرده خاطر می‌کند. بازار نیاز به این نگاههای دستوری ندارد.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.