رمز کیف پول رمزارزهای بورس تهران در اختیار کیست؟

یک مقام آگاه اظهار داشت: تمام 82 دستگاه در شرکت بورس تهران است و هیچ دستگاهی از ساختمان خارج نشده است. هر مقدار رمز ارزی که استخراج شده در حسابی است که رمز آن در اختیار مدیرعامل قبلی و سرپرست فعلی قرار دارد. گفته می‌شود 3.5 بیت کوین استخراج شده اما اعداد بسیار متفاوتی هم اعلام شده است.

یک مقام آگاه درباره آخرین جزییات پرونده کشف ماینر در بورس تهران اظهار داشت: هیات رسیدگی به تخلفات موضوع را در دست بررسی دارد و با توجه به اینکه در فرایند رسیدگی به تخلف طرفین اظهاراتی را مطرح می‌کنند و تا زمانی که این اظهارات به جمع بندی نرسد،‌ نمی‌توان اعلام رسمی در این باره داشت.

وی درباره تعداد دقیق دستگاه‌های استخراج رمز ارز کشف شده از شرکت بورس تهران گفت: تعدادی که توانیر در این باره اعلام کرد، صحیح است و 82 دستگاه ماینر در قالب دو تایپ مختلف 32 دستگاه و 50 دستگاه خریداری شده اما همزمان با هم فعال نبودند. ظاهرا اول 32 دستگاه استفاده شده اما ضعیف بوده و پس از آن نسبت به تهیه  50 دستگاه از تایپ دیگر اقدام شده است.

این مقام آگاه با بیان اینکه موضوع بسیار پچیده بوده اما اصل مسلم این است که اصول کنترل داخلی در بورس تهران رعایت نشده است، ادامه داد: سلسله مراتبی که برای تصمیم‌گیری نسبت به خرید این دستگاه لازم بود طی شود، به اجرا نرسیده و کمیته فرعی از هیات مدیره که مسئولیت دیگری درباره ساختمان جدید داشته، موضوع را بررسی و نسبت به اجرای آن تصمیم گرفتند.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این استکه مدت زمان استخراج و فعال بودن این دستگاه‌ها بسیارکوتاه بوده، اظهار داشت: بورس تهران باید خودش نسبت به انتشار این توضیحات زودتر اقدام می‌کرد که در نهایت بسیاری از این شایعات برطرف می‌شد به همین دلیل مکرر درخواست داشتیم دراین باره توضیحی را منتشر کنند.

این مقام آگاه تاکید کرد: خرید شخصی و پنهانی نبود وگرنه این دستگاه‌ها در صورت‌های مالی منتشر نمی‌شد، تمام این 82 دستگاه در صورت‌های مالی به عنوان اموال و دارایی های شرکت معرفی شده است.

وی افزود: تمام 82 دستگاه در شرکت بورس تهران است و هیچ دستگاهی از ساختمان خارج نشده است. هر مقدار رمز ارزی که استخراج شده در حسابی است که رمز آن در اختیار مدیرعامل قبلی و سرپرست فعلی قرار دارد. گفته می‌شود 3.5 بیت کوین استخراج شده اما اعداد بسیار متفاوتی هم اعلام شده، گویا میزان استخراج کمتر از 3.5 بیت کوین  بوده و بحث تبدیل آن هم شنیده شده است که از صحت ان اطلاعی ندارم.  به هر حال آن «ولت» یک موجودی دارد که در اختیار مدیرعامل شرکت بورس است اما نمی‌دانیم دقیقا این موجودی چقدر است و از اینکه این بیت کوین به اتریوم، دلار یا ریال تبدیل شده اطلاع نداریم.

وی درباره توضیح شرکت بورس تهران درباره کشف ماینرها گفت: متاسفانه در این باره اظهاراتی داشتند که هیات مدیره سازمان بورس هم قانع نشد و از این زوایه به پاسخ‌ها و اظهارات بورس تهران ایراد گرفته شد. اینکه از دستگاه‌های استخراج رمز ارز برای پروژه‌های تحقیقاتی استفاده شده معنی نمی‌دهد چراکه تحقیقات باید در راستای بازار باشد وگرنه ازاین پس ورود به هر پروژه ای توجیه پذیر خواهد بود.

این مقام آگاه تاکید کرد: نکات حائز اهمیت این است که گاه در تاریخی این دستگاه‌ها خریداری شده، خرید دستگاه استخراج رمز ارز منع قانونی نداشته و مجوز و موافقت اصولی وزارت صمت را هم در اختیار داشتند و در مدت زمان کوتاهی هم که مورد استفاده قرار گرفت کشور با مشکل برق هم مواجه نبود. از سوی دیگر اگر کسی با قصد استفاده شخصی این دستگاه‌ها را به کار گرفته بود، قطعا به این کار ادامه می‌داد اما مدت زمان استخراج و فعالیت این دستگاه بسیار کم بود. به هر حال  در مجموع خلاف شان انجام شده است.

وی با بیان اینکه مطمئن هستیم که استفاده شخص مدیرعامل و یا افراد هیات مدیره نبوده است، ادامه داد: هنوز هم مشخص و ثابت شده نیست که کارکنان بخش it در این موضوع سوءاستفاده‌ای داشته اند. بررسی در اداره رسیدگی به تخلفات ادامه دارد و هنوز از شرکت خارج نشده است.

وی گفت: این موضوع از دو جنبه قابل رسیدگی است، جنبه اول رابطه بین سازمان بورس و شرکت بورس تهران است که از این جنبه سازمان موضوع را در دست پیگیری دارد و در نهایت احکامی صادر می‌شود که متوجه هیات مدیره و مدیرعامل خواهد شد اما جنبه دیگر این است که احتمال دارد موضوع در داخل شرکت بورس بررسی شود، اگر بورس شرکت به این جمع بندی برسد که عواملی در داخل شرکت از این موضوع سوء استفاده کند( سوء استفاده از سوی اپراتور IT انجام شده باشد یا یک مدیر رده پایین ) و خیانت در امانت صورت گرفته باشد این موضوع دیگر جزو حوزه بررسی سازمان نیست و شرکت بورس می‌تواند از کارکنان خود شکایت کیفری کند که منجر به بازداشت افراد خواهد شد.

وی درباره چرایی اطلاع رسانی از سوی حراست شرکت بورس گفت: اطلاع رسانی از سوی حراست نبود. موضوع این است که به این دستگاه‌ها در صورت‌های مالی اشاره شده است و مدت‌ها قبل از اینکه اطلاع رسانی شود پرونده در حال بررسی بود به همین دلیل پیشنهاد داده شد که شرکت بورس هر چه سریع‌تر خودش در این باره توضیحاتی را ارایه دهد.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.