خرید سهام بهتر است یا بیمه عمر؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازده بورس در بلند مدت نسبت به خرید بیمه عمر بالاتر است اما همراه با ریسک بیشتری خواهد بود.

امیر عباس امامی کارشناس بازار سرمایه ؛ در رابطه با مقایسه سرمایه گذاری در بورس با بیمه عمر عنوان کرد: بیمه و بورس دو دنیای متفاوت هستند، افراد وقتی پول خود را در بیمه عمر سرمایه گذاری می کنند، معمولا یک پوشش بیمه‌ای وجود دارد و  ریسک بسیار کمتری را متحمل می شوند.

وی ادامه داد: این پوشش بیمه در بورس وجود ندارد، ولی در عوض بیمه عمر بازده پایین تری دارد و نرخش نزدیک به سود بانکی است؛ بنابراین نباید انتظار سود‌های بالا را  از بیمه عمر داشته باشیم و معمولا سود بیمه عمر مقداری از تورم بالاتر است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در بورس میزان بازده متفاوت است و اگر خانواده‌ای در بازار سرمایه برای فرزند خود سرمایه گذاری کند؛ در بلند مدت سود بیشتری را بدست می آورد، اما این سود بلند مدت در ازای پذیرفتن ریسک بیشتری است. ممکن است افرادی سهام شرکتی را در بورس داشته باشند و با ورشکستی آن شرکت، قیمت سهام اُفت شدیدی را تجربه کند یا برعکس. به عبارتی افراد با سرمایه گذاری در بورس بازده بیشتری را با پذیرفتن ریسک بیشتر به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: اگر خانواده‌ای برای سرمایه گذاری فرزندانشان سرمایه خود را در بورس به مدت فرضی ۲۰ سال سرمایه گذاری کند، قطعا بازده بالاتری نسبت به گذاشتن پول در بیمه عمر به دست می‌آورند، اما این خانواده برای به دست آوردن بازده بالاتر میزان ریسک بیشتری را متحمل می‌شوند.

 سرعت نقدشوندگی در  بازار سرمایه بیشتر از بیمه است

امامی تصریح کرد: بازار سرمایه نسبت به بیمه عمر دارای نقدشونگی بالاتری است و افراد به محض درخواست پولشان در بورس، می‌توانند سرمایه و سود خود را دریافت کنند، بنابراین اگر خانواده ای می خواهد برای آینده فرزندان خود سرمایه‌گذاری کند و انتخابشان بورس است بهتر است به شیوه غیر مستقیم به سرمایه گذاری اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که میانگین بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در بلند مدت به چه صورتی است؟ پاسخ داد: میانگین بازده بورس نسبت به سایر بازار‌ها در بازه زمانی بلند مدت بیشتر است، اما این بیشتر بودن به معنای بهتر بودن نیست، چون بازده و ریسک دو طرف یک تزازو هستند و افراد با پذیرفتن ریسک بیشتر بازده بیشتری را به دست می آورند.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین افراد با توجه به میزان ریسک پذیریشان باید دست به انتخاب بزنند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.