بررسی مشکلات صنعت استخراج رمزدارایی در نشست خبری انجمن بلاکچین

سه شنبه یازدهم آبان ماه اصحاب رسانه در محل هتل اسپیناس تهران میهمان انجمن علمی فناوران زنجیره بلوک (بلاکچین ایران) بودند که در این نشست صمیمانه به بررسی مشکلات و معضلات متقاضیان و فعالین حوزه استخراج رمزدارایی ها پرداخته شد.

در این نشست، عباس آشتیانی مدیر عامل انجمن بلاکچین گفت:« انجمن بلاک چین ایران با اسم رسمی انجمن فناورانه زنجیره بلوک از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و ثبت رسمی آن در سال ۹۸ انجام شد. این انجمن با سیصد نفر عضو فناور اصلی دارای حق رأی، یکی از اولین و مهم‌ترین نهادهای علمی و تخصصی ذیل وزارت کشور است که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. انجمن بلاکچین بیش‌از هزار نفر عضو عادی را مدیریت می‌کند و در چهار سال گذشته بیش‌از ۱۷ دوره آموزشی و پنج سمینار را برگزار کرده و نظرات مشورتی خود را به مجلس، بانک مرکزی و قوه قضاییه در مورد دانش بلاک چین و رمز ارزها ارائه نموده است.»

وی ادامه داد:« این انجمن نقش مستقیمی در سه مصوبه هیئت وزیران در زمینه بلاک چین و ماینینگ داشته ‌است. حدود چهار سال است که کشور ما درگیر این مسائل است ولی تا به امروز متأسفانه شاهد بلاتکلیفی در این حوزه بوده‌ایم که مهم‌ترین آن حوزه استخراج رمز ارزها است.  امروز شاهد فعالیت پلتفرم‌های خارجی تبادل دارایی دیجیتال در کشور هستیم در کنار این نکته که استارت آپ‌ها و سکوهای تبادل دارایی دیجیتال داخل کشور هم با سلامت کامل با رویکردهای فناورانه مشغول به کار هستند. به همین منظور انجمن بلاکچین ایران رسماً اعلام می‌کند که برای تمام دغدغه‌های قانون‌گذاری و اجرایی که وجود دارد راهکارهای علمی و پژوهشی اندیشیده‌ است.»

وجود آمادگی لازم برای مدیریت ریسک در حوزه فناوری بلاک چین

آشتیانی گفت:«روش‌های قانون‌گذاری و مطالعات تطبیقی برای کنترل ریسک و مدیریت ریسک در این حوزه به‌طور کامل انجام‌شده است و به سه قوه اعلام‌شده است که آمادگی لازم برای برای مدیریت ریسک در حوزه فناوری بلاک چین را دارا هستیم و این آمادگی را داریم که به تمام نهادها این راهکارها را ارائه دهیم.»

آشتیانی افزود:« میزان تقاضای برق توسط این صنعت با مدیریت صحیح می‌تواند موجب جذب سرمایه‌های جدید در صنایع نیروگاهی کشور و به دنبال آن رونق همه مشاغل و صنایع مرتبط با راه اندازی و نگهداری نیروگاه‌ها شود.

وی ظرفیت کل استخراج رمزارز مجاز را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: اگر قوانین به درستی برای این صنعت اجرایی نشود، خطر زیرزمینی شدن بیشتر این صنعت وجود خواهد داشت.»

آشتیانی افزود: «صنعت استخراج رمزارز هم برای مشکلات برق کشور و هم بخش گاز طرح دارد و لازم است به این طرح‌ها توجه شود.

این فعال صنعت استخراج رمز ارز سهم کل صنعت استخراج رمزارز جهان را ۱۲ هزار مگاوات اعلام کرد که سهم ایران از این میزان به طور قانونی و غیر قانونی ۵ درصد است.»

امید علوی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین در ادامه این نشست گفت:« انجمن بلاک چین به‌عنوان یک نهاد مردمی و غیرانتفاعی در ابتدای کار خود هم به حاکمیت و دولت کمک کرده و هم در تلاش بوده که بتواند منافع عمومی کشور را حفظ کند و هر زمان که نیاز به هشدار بوده‌است این انجمن به نهاد حاکمیت هشدار داده ‌است و در جایی‌که نیاز به کمک بوده حضور داشته‌ایم. مشاهده ‌شده که در بعضی مسائل از کمک و ظرفیت انجمن و بخش خصوصی استفاده‌ نشده به‌همین خاطر ما شاهد اتفاقات تلخی در صنعت استخراج و تبادل بوده‌ایم. درحال حاضر درمورد صنعت استخراج نگرانی‌هایی وجود دارد و سوءمدیریت و قوانین اشتباه کشور را به‌جایی رسانده که صنعت استخراج در کنار بحران‌های دیگر به صنعت برق فشارهایی را وارد کرده ‌است .

قوانین ضعیف و نرخ‌های شناوری که برای برق صنعت استخراج در نظر گرفته‌شده است باعث شد که بیش‌از هشتاد درصد از استخراج این صنعت در کشور به‌صورت زیرزمینی فعالیت کند و عدم ایجاد بستر مناسب برای فعالیت شفاف و قانونی و عدم استفاده از ظرفیت کارشناسی بخش خصوصی و انجمن‌های علمی مثل انجمن  بلاک چین این وضعیت را به وجود آورده‌است.»

انجمن بلاک چین

دولت موظف به حمایت از فناوری‌های نوین است

وی خاطرنشان کرد:«زمانی‌که یک پدیده و فناوری در کشور شروع به کار می‌کند دولت موظف است که از سرمایه‌گذاران آن حوزه حمایت کند اما متأسفانه ما در صنعت برق شاهد حمایت نبودیم.

همچنین وزارت نفت هم تا به امروز فعالیت درستی برای تعامل با بخش خصوصی انجام نداده‌است، درصورتی‌که ما در مورد صنعتی صحبت می‌کنیم که ظرفیت بالایی برای کمک به صنعت برق و نفت دارد و این تنها درصورتی اتفاق خواهد افتاد که بستر مناسبی برای فعالیت قانون‌مند آن فراهم شود. همچنین  باید در کنار آن جرایم و سختگیری‌هایی برای فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی در این زمینه در نظر گرفته شود چرا که امروزه اقتصاد ماینینگ به سمت زیرزمینی شدن هدایت ‌شده است.»

علوی افزود:« تا به امروز بهترین وزارتخانه‌ای که در مورد صنعت استخراج فعالیت کرده وزارت صنعت بوده‌است که بسیار تسهیل‌گر و چابک عمل کرده بود ولی متأسفانه با فشار نهادهای امنیتی از خرداد شاهد بسته شدن سامانه بهین یاب در صنعت استخراج شده‌ایم و اگر ما این موضوعات را در نظر نگیریم و به آن‌ها رسیدگی نشود شاهد بدتر شدن این مسائل خواهیم بود و اگر نهادهای امنیتی با استخراج برخورده امنیتی داشته باشند شاهد آن خواهیم بود که این نهادها در تمامی خانه‌ها، مکان‌هایی مثل دامداری‌ها و مکان‌های صنعتی باید به‌دنبال دستگاه‌های استخراج رمز ارز باشند.

بهترین کاری که وزارت صنعت در این زمینه انجام داد این بود که سامانه‌ای را باز کرد و سه هزار نفر در آن ثبت‌نام کردند هرچند که این سه هزار نفر نتوانستند به مزارع رمز ارز خود برسند ولی متوجه شدیم که در کشور سه هزار نفر درخواست تأسیس مزارع استخراج را دارند و از این تعداد فقط تعداد سی تا چهل نفر توانستند مزارع استخراج را راه‌اندازی کند و پروانه بهره‌برداری دریافت کند.»

مسعود نیلی رئیس کارگروه انجمن بلاک چین در ادامه مطرح کرد:«در کشور ما معمولاً برخورد مناسبی با فناوری‌های نوین نمی‌شود و سرعت قانون‌گذاری تصمیم‌گیری و آگاهی در کشور ما در زمینه فناوری‌های نوین بسیار کند است. صنعت استخراج صنعتی است که در زمینه‌های مختلف می‌توانست باعث ایجاد رونق و اشتغال‌زایی در مشاغل و صنایع زیرساختی شود که متأسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شد این صنعت را به‌عنوان یک معضل و عامل ایجاد مشکلاتی در کشور معرفی کردند. این صنعت صنعتی است که بزرگ‌ترین نیاز آن انرژی است و می‌تواند به گسترش صنعت نیروگاهی کمک کند و باعث تشویق سرمایه‌گذار خصوصی برای ایجاد نیروگاه‌های جدید شود ولی بیشتر سرمایه‌گذارانی که وارد این حوزه شده‌اند پشیمان هستند و صنعتی که می‌توانست برای کشور ما مناسب باشد تبدیل به یک بحران برای آن شد. »

 

برخورد سلیقه ای مشکل اساسی در زمینه ماینینگ است

وی اضافه کرد:« مشکل اصلی برخورد سلیقه‌ای است. همان‌طور که گفته شد در سال‌های قبل شاهد به رسمیت شناختن صنعت استخراج توسط دولت بودیم و زمانی‌که یک صنعت را به رسمیت می‌شناسیم باید مانند دیگر صنایع با آن برخورد شود اما در عمل شاهد چنین برخوردی نبودیم . وزارت اقتصاد در مورد این صنعت تا به امروز منفعل عمل کرده‌است درصورتی‌که می‌تواند در این حوزه ورود کند.

چالش مهمی که در زمینه رمزدارایی و استخراج آن وجود دارد، عدم بهره‌گیری دولت از مشاوره بخش خصوصی است و امیدوار هستیم در دولت جدید این مساله مرتفع شود.

درحال‌حاضر مشکلات فراوانی در بخش‌های مختلف این صنعت وجود دارد .بحثی که به سرمایه‌گذاران ضربه می‌زند بحث ورود و تولید دستگاه‌های استخراج در داخل کشور است که متأسفانه صدور جواز تولید به چند شرکت محدود واگذار شده ‌است و این شرکت‌ها تنها نهادهای مجاز فروش و واردات دستگاه‌های استخراج رمز هستند و سرمایه‌گذاران قادر به واردات دستگاه به‌صورت شخصی نیستند که در این زمینه مشکلات زیادی ایجاد شده‌ است و شاهد ورود دستگاه‌های کارکرده از مبادی غیررسمی هستیم. زیرا برخی از این شرکت‌ها با مجوزهایی که دارند اقدام به تعویض برچسب این دستگاه‌ها و فروش آن‌ها به‌عنوان دستگاه‌های تولید داخل می‌کنند که لازم است وزارت صمت فوراً به این مسئله رسیدگی کند زیرا این رانت و محدودیت باعث افزایش قیمت دستگاه‌های استخراج رمز ارز شده و باعث متضرر شدن سرمایه‌گذاران و عدم دسترسی آن‌ها به دستگاه‌هایی با کیفیت مطلوب گردیده‌ است.»

در ادامه خبرنگار عصر بانک درباره قانونمند کردن فعالیت پلتفرم‌های تبادل کریپتوکارنسی از مدیران انجمن بلاکچین پرسید که آشتیانی در جواب عصربانک گفت:« این سکوها که در داخل کشور توسعه پیدا کرده‌اند باید حمایت و حفاظت شوند چرا که عمق بازار مناسبی را برای دارایی های دیجیتال کشور در سطح جهانی به وجود آورده اند و باعث شده‌اند که بخش بزرگی از دارایی دیجیتال مردم کشور به سکوهای تبادل دارایی دیجیتال خارج از کشور منتقل نشود. ما از محدود شدن فعالیت سکوهای دیجیتال خارجی در داخل کشور حمایت می‌کنیم .

روش رگولاتوری سکوهای تبادل دیجیتال داخلی روش SRO یا همان نهادهای خود تنظیم گر است به این صورت که رگولاتور الزامات مدنظر خود را اعلام  و کسب‌وکار این الزامات را پیاده می‌کند. سپس نهاد جدیدی در بخش خصوصی به اسم نهاد ناظر بر خود تنظیم‌گری پدید می‌آید که آن‌ها بر کسب‌وکارها نظارت می‌کنند که آیا توانسته‌اند الزاماتی مثل احراز هویت و غیره را رعایت کنند یا خیر و به این صورت ریسک کسب‌وکارها را مشخص می‌کنند. این یک روش جهانی است که ما طرح آن را به بانک مرکزی وزارت اقتصاد و شورای‌عالی فضای مجازی ارائه کرده‌ایم اما به‌نظر می‌رسد وزارت اقتصاد نقش مهم خود را دراین‌میان گم کرده‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.