سابین تجارت آریا در فصل پرداخت دیجیتال

ماموریت جدید شرکت سابین تجارت آریا از سال 98 شروع شده است و هدف آن تبدیل شدن به شرکتی با زیرساخت و ساختاری شبیه به شرکت‌های شناخته شده پرداخت است ولی با این تفاوت که استراتژی افزودن ارزش برروی محصولات مشهود است.

اکنون پس از گذشت دو سال اتفاقی که مدیران شرکت سابین تجارت آریا به دنبال آن بودند در حال رخ دادن است. تقریبا تمامی زیرساخت‌ها و ساختار شرکت مثل یک شرکت پرداختی مهیا شده است، با این تفاوت که در حوزه ارائه خدمات پرداخت، سابین تجارت آریا با 4 شریک تجاری خود یعنی پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت نوین و فن آوا کارت همکاری می‌کند.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با تحولات سابین تجارت آریا، با فرهاد وکیلیان، مدیرعامل به گفت و گو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

وکیلیان در ابتدا گفت: سابین تجارت آریا، اساسا یک شرکت بانکی است و سهام آن صد درصد متعلق به بانک ایران زمین است که از مزایای آن می‌توان به اعتبار، سرمایه و استفاده از زیرساخت‌های بانک به عنوان پشتوانه  فنی و اعتباری اشاره کرد.

تفاوت سابین تجارت نسبت به  PSP های با قدمت متوسط 15 سال

او افزود: در این مدت زیرساختی مشابه با شرکت‌های پرداختی مهیا شده است با این تفاوت که شرکت‌های PSP زیرساختی دارند که بصورت متوسط 15 سال پیش برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پس از سال‌ها این شرکت‌ها به بلوغ رسیده‌اند درحالی که تقریبا همه در راستایی هم جهت حرکت می‌کنند و سرویس‌های مشابه ارائه می‌دهند و غالبا روی POS  تمرکز دارند.

از طرفی در بازار اشباع شده، تقریبا همه شرکت‌های PSP ازهم سهم می‌گیرند و به واسطه بانک‌ها  اجاره دریافت می‌کنند. بنابراین حالا شرکت‌های PSP عملا قوام خود را پیدا کرده‌اند و دیگر 15سال زمان نیاز نیست تا ما ساختار یک شرکت PSP را بنا کنیم. بنابراین تقریبا در حدود یک سال و نیم گذشته، همه زیرساخت‌های مورد نیاز سابین تجارت آریا، از دستورالعمل و آیین نامه مربوطه گرفته تا زیر ساخت فنی را آماده کرده‌ایم.

ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع در قالب بسته‌های مختلف

وکیلیان خاطر نشان کرد: در این بین مزیت رقابتی وجود دارد که شاید سایر شرکت‌های پرداختی روی آنها تمرکز نکرده باشند. همه شرکت‌های PSP محصول خودشان را می‌فروشند یعنی اگر محصول یا سرویس دیگری نیاز داشته باشند و آن شرکت PSP چنین محصولی نداشته باشد عملا بسته محصولات و سرویس را نمی‌توانند به مشتری خود ارائه دهند ولی شرکت‌هایی مثل سابین تجارت آریا این مزیت را دارد که با چهار شرکت PSP کار می‌کند و می‌تواند سرویس‌ها و محصولات را بصورت بسته‌های مختلف و با تنوع بیشتری در اختیار مشتری قرار دهد. حتی اگر PSPها به ما مراجعه کنند می‌توانیم از طریق سابین تجارت آریا محصول را در اختیارشان قرار دهیم. اما PSPها به دلیل رقابت سنگینی که با هم دارند قادر به انجام این کار نیستند و غالبا پاسخگوی بانک‌های عامل خود هستند. ضمن اینکه بانک ایران زمین بانکی دیجیتالی و سرویس محور است و ما می‌توانیم از طریق بانک عامل، سرویس‌های دیجیتال بانکی را به مشتریان ارائه دهیم.

تشکیل تیم خلاق

او افزود: اولین کار سابین تجارت آریا ایجاد تیم خلاقیت بود. تیم خلاقیت به هر طرحی که در شرکت مطرح می‌شود از نگاه خلاقانه و نوآورانه می‌نگرد. چنین رویکردی از دید بانک‌ها و نهادهای سرمایه گذار در این حوزه دور مانده است و عملا برای سرمایه گذاری بر این پروژه‌ها با احتیاط فراوان عمل می‌شود و ریسک بالای آن پذیرفته نمی‌شود؛ولی تلفیق موضوعات اقتصادی و خلاقانه باعث کمتر شدن ریسک عدم پذیرش طرح ها در سابین تجارت آریا شده است.

بطور مثال کارت هدیه مجازی شتابی با امکان اضافه کردن صوت یا موسیقی، محصول جامپر و محصول دیما که مارکت پلیسی در دنیایVR  و  AR است از نگاه خلاقانه به محصولات نشات می‌گیرد.

ورود به شهر هوشمند دیجیتال

وکیلیان با اشاره به ورود سابین تجارت آریا به پروژه‌های شهرهوشمند افزود: در راستای ایجاد اکوسیستم پرداخت دیجیتال و به پشتوانه بانک دیجیتال ایران زمین شرکت سابین تجارت آریا سرویس‌هایی در راستای شهر هوشمند ایجاد کرده است.

در این راستا با ارائه دستگاه کارتخوان، کیف پول، کارت‌های بانکی شتابی و درگاه پرداخت، نوآوری و خلاقیت دراکوسیستم پرداخت دیجیتال را بصورت پایلوت در شهر رشت آغاز کرده است.

 سابین تجارت آریا جزء بیشترین سرمایه ثبتی در بین پرداخت‌یارها

وکیلیان درباره تحولات سابین تجارت آریا در دو سال اخیر گفت: سرمایه ثبتی شرکت از یک میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان رسیده است و قطعا این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. ارزش اقتصادی و برند شرکت نیز با توجه به خلق محصولات و قراردادهای تجاری شرکت در دو سال گذشته و با توجه به دارایی‌هایی که شرکت به دست آورده به چندین برابر افزایش پیدا کرده. امروز با شرکتی روبرو هستیم که به پشتوانه بانک تمام محصولات شرکت‌های پرداختی را بعلاوه محصولات خلاقانه ارائه می‌دهد. مهمتر از همه اتصال سیستم‌ها به یکدیگر است که در دستور کار است و این رویکرد در نوع خود یک مزیت متمایز کننده است.

سابین

از بوم پرداخت تا هلدینگ پرداخت سابین

وکیلیان در انتها درباره آینده شرکت سابین تجارت آریا توضیح داد: آینده سابین تجارت آریا، بوم پرداختی است که همه اجزای آن به هم اتصال دارند و تمام ارکان بوم با هم در ارتباط هستند و این هدف نهایی سابین تجارت آریا است. در نهایت برای سابین تجارت آریا، یک هلدینگ پرداخت متصور هستیم که شاخه‌های مختلف پرداخت و زنجیره خدمات را ارائه می‌دهد و به مسیر خلق ارزش تبدیل می‌شود.

این مطلب بخش اول مصاحبه عصربانک با مدیرعامل سابین تجارت آریا بود. در بخش دوم مصاحبه که به زودی منتشر خواهد شد، با راهکارها و محصولات خلاقانه سابین تجارت آریا بیشتر آشنا می‌شویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.