سیستم بانکی راهی جز حرکت به سمت رمزارزها ندارد

یک پژوهشگر حوزه بلاکچین گفت: سیستم بانکداری راهی به جز اینکه به سمت رمزارزها روی بیاورد ندارد و دولت هم باید فرصت را برای ورود به حوزه رمز ارزها مغتنم بداند.

رضا نورمحمدی محقق و پژوهشگر در حوزه بلاکچین و از مدرسان حوزه بانکداری دیجیتال در شبکه بانکی کشور است. او تأکید دارد که بانکها در ابتدا سرویس های سپرده گذاری رمزارزها را باید راه اندازی کنند، پس از آن به سمت سرمایه گذاری با دارایی های رمزارزی خواهند رفت و در آن زمان قادر خواهند بود تا سوددهی مستمر برای سرمایه گذاران خود را از این طریق نیز تامین کنند.

وی دانشجوی دکترا در حوزه بلاکچین در دانشگاه ETS مونترال کانادا، فوق لیسانس هوش مصنوعی از دانشگاه خواجه نصیر و لیسانس مهندسی کامپیوتر سخت افزار از دانشگاه شاهد است. او معتقد است که بانکها و شرکتهای نرم افزاری تابعه آنها باید آمادگی پذیرش و توسعه سرویس های رمزارزی را داشته باشند و همچنین باید تدابیر امنیتی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در مقابله با استفاده از رمزارزها را در دستور کار خود داشته باشند و از همین الان شروع به توسعه شرکتهای فراهم کننده پرداخت های رمزارزی کنند.

او خطاب به مردم توصیه می کند که عموم مردم تا حد امکان، با حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین آشنایی پیدا کنند و آموزش ببینند، زیرا در آینده ای نزدیک، عدم دانش کافی در این حوزه، مشکلاتی را برای آنها در زندگی های روزمره شان ایجاد خواهد کرد.

دیگر نظرات وی را در ادامه می خوانید.

آینده بانکداری و رمز ارزها را چطور ارزیابی می کنید

سیستم بانکداری راهی به جز اینکه به سمت رمزارزها روی بیاورد در آینده نزدیک نخواهد داشت، چرا که خاستگاه سیستم بانکی، تامین نیازهای مردم و کاربران بوده که با ورود رمزارزها، نیازهای مردم تغییر یافته و سیستم بانکداری فعلی مورد قبول نبوده و محکوم به شکست خواهد بود.

آیا در صورت ورود بانک‌ها به این حوزه، به آنها سود داده و یا صندوق امانتی دیجیتالی به مشتریان خود خواهند داد؟

بانکها در ابتدا سرویس های سپرده گذاری رمزارزها را باید راه اندازی کنند، پس از آن به سمت سرمایه گذاری با دارایی های رمزارزی خواهند رفت و در آن زمان قادر خواهند بود تا سوددهی مستمر برای سرمایه گذاران خود را از این طریق نیز تامین کنند.

خدمات بانکی دیجیتالی به ویژه مرتبط با رمرز ارزها به چه شکل‌هایی خواهد بود؟

سیستم های سپرده گذاری مبتنی بر رمزارزها، سیستم های پرداخت رمزارزی، سیستم های وام دهی مبتنی بر رمزارزها

چه پیشنهادی به بانک‌های برای آمادگی برای ورود به این حوزه دارید از بحث خود پردازهای  رمرز ارز تا خدماتی بر پایه دیجیتال؟

بانکها و شرکتهای نرم افزاری تابعه آنها باید آمادگی پذیرش و توسعه سرویس های رمزارزی را داشته باشند و همچنین باید تدابیر امنیتی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در مقابله با استفاده از رمزارزها را در دستور کار خود داشته باشند و از همین الان شروع به توسعه شرکتهای فراهم کننده پرداخت های رمزارزی کنند.

چه ملاحظاتی بانک‌ها در این ارتباط باید در نظر داشته باشند؟

بانکها باید چابکی خود را در مقابله با رمزارزها بالاببرند، زیرا که سرعت رشد در این فضا بشدت بالاست، همچنین باید برای مباحث امنیتی پیچیده تر نیز آماده باشند.

آیا بهتر نیست به ساختار بانک‌ها واحدهای ارزهای دیجیتال و یا واحد بانکداری دیجیتال اضافه شود؟

واحدهای ارزهای دیجیتال می تواند در ابتدا برای همگام سازی بانکها و حفظ ساختار فعلی در کنار بدنه فعلی بانک به سرویسهای خود بپردازند و در ادامه با هم ادغام شوند.

باید منتظر کاربردهای فراوانی از بلاکچین در صنعت بانکی و پرداخت باشیم

آینده بانکداری و بلاکچین را چطور ارزیابی می کنید؟

باید منتظر کاربردهای فراوانی از بلاکچین در صنعت بانکی و پرداخت باشیم.

رمزارزهابرایاقتصاددنیاحکمدارویتلخیراداردکههدفشدرماناست

از نقش رمز ارزها در اقتصاد حال و آینده جهان بگویید؟

رمزارزها تبدیل به یک محرک بزرگ و در عین حال تهدید بزرگ برای اقتصاد دنیا شده است، اما چاره ای جز مواجه با آن وجود ندارد، زیرا سیستم های فعلی و معماری های متمرکز، مشکلاتی را طی سده های اخیر ایجاد کرده که تنها ساختار و معماری های غیرمتمرکز می توانند راه حلی برای این مشکلات فراهم کنند، لذا رمزارزها برای اقتصاد دنیا، حکم داروی تلخی را دارد که هدفش درمان است و بس.

بیشتر چه کشورهایی به حوزه تولید و استفاده از رمز ارز ورود کرده اند؟

تقریباً تمامی کشورها با این حوزه آشنا شده اند و در حال انجام اقداماتی در این فضا هستند. اما می توان گفت تقریبا ًتمام کشورهای توسعه یافته در حال وضع قوانینی برای کنترل آن هستند، زیرا که به این باور رسیده اند که رمزارزها ماندگار خواهند بود.

به نظر شما وقت آن نشده ایران نیز به استخراج رمز ارز ورود رسمی کند و پولی دیجیتال به خود اختصاص دهد؟

کشور ایران نیز به دلیل برخورداری از منابع طبیعی و سوختی ای که دارد، می تواند با ورود به این حوزه، در عرصه بین المللی جز قدرت های مهم به شمار بیاید. چاپ پول دیجیتال ملی، به خودی خود تاثیری نداشته و ندارد، این پولها باید پشتوانه داشته باشد و پذیرش عمومی داشته باشد.

توصیه مشخصی در این خصوص به دولت دارید؟

فرصت فعلی را غنیمت شمرده و تا حد امکان در این حوزه فعالیت داشته باشند، قبل از آنکه دیر شود!

مردم باحوزه رمزارزها آشناشوند تادرآینده به مشکل برنخورند

توصیه ای هم اگر به مردم دارید بفرمایید

مردم نیز تا حد امکان، با این حوزه آشنایی پیدا کنند و آموزش ببینند، زیرا در آینده ای نزدیک، عدم دانش کافی در این حوزه، مشکلاتی را برای آنها در زندگی های روزمره شان ایجاد خواهد کرد.

جنگ اقتصادی در پس نبردهای ارز دیجیتال

گفته می شود چین و آمریکا نیز به سمت ارز دیجیتال حرکت کرده و یوان و دلار دیجیتال را عرضه خواهند کرد و برخی از حرکت‌های اقتصادی و جنگهای صوری با همین نگاه رخ می دهد نظر شما چیست؟ آینده این تحولات را چطور ارزیابی می کنید؟

قطعاً برخی از کشورها به این سمت خواهند رفت، موضوع مهم قدرت دلار است که با این کار تضعیف خواهد شد و این یعنی همان جنگ اقتصادی دنیا.

اخیرا حوزه علمیه نیز اعلام کرده بحث رمز ارزها را بررسی خواهد کرد، نظرتان در این خصوص و به طور کلی توجه پژوهشکده ها ، مراکز علمی و… به این حوزه چیست؟

فارغ از ابعاد تکنولوژیکی هر علم و ابزاری، در کشورهای اسلامی، نگاه دینی به تکنولوژی نیز همیشه وجود داشته، لذا ورود سازمانها و مراکز این چنینی می تواند در ادامه به رشد و همگانی شدن این تکنولوژی ها کمک فراوانی کند.

السالوادور هم بیت کوین را به رسمیت شناخته هم از انرژی آتشفشان برای استخراج رمز ارزها کمک می گیرد، اینگونه رویکردها در حال و آینده را چطور ارزیابی می کنید؟

این رویکردها، بیشتر هیجانی بوده و پشتوانه علمی و عقلانی ندارند، اما در کوتاه مدت تاثیرات مثبت و منفی ای به همراه خواهند داشت.

روند رو به افزایش بیت کوین را چطور ارزیابی می کنید؟

سرعت رشد آن از منظر همگیر شدن، خیلی افزایش یافته است و این موضوع به نظر بنده جالب است و به رشد این تکنولوژی کمک به سزایی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.