بازگشت بورس به کانال ۱.۴ میلیون واحدی با صعود کم‌ سابقه شاخص

شاخص کل بازار بورس امروز (شنبه، ۱۵ آبان‌ماه) با ۴۲ هزار و ۲۲۱ واحد افزایش به رشدی کم‌سابقه دست پیدا کرد و در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس امروز تحت تاثیر حمایت‌های اخیر دولت به روند صعودی خود ادامه داد و با رشدی کم‌سابقه سبب کاهش نگرانی سهامداران در راستای تداوم روند اصلاحی شاخص بورس شد.

اوایل هفته گذشته، جلسه‌ای بین وزیر امور اقتصادی و دارایی با فعالان بازار سرمایه و نمایندگان هلدینگ‌های بزرگ برگزار شد و مسایل و مشکلات بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برنامه‌هایی نیز ارائه شد که این امر در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی بی‌تاثیر نبود.

همچنین در ادامه حمایت‌های انجام شده از این بازار، «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه (۱۳ آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران، بازار سرمایه در کشور را یکی از بهترین کانال‌های انجام سرمایه‌گذاری‌های پایدار و عاملی برای جهش اقتصادی دانست و گفت: اصلاح و بازنگری در ارکان بورس با هدف تقویت اقتصادی در این دولت ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم‌انداز بازار بورس ایران در آینده چه خواهد بود، اظهار داشت: بازار سرمایه و بورس از مهمترین بازارهای اقتصادی ایران و جهان است و بخش مهمی از سرمایه گذاری‌ها در این بازار باعث افزایش و تقویت تولید محصولات صنعتی و کشاورزی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ادامه اصلاح و بازنگری کاربردی در ارکان بازار بورس از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: دولت برای ادامه این اصلاحات در حال برنامه‌ریزی بوده و مصمم است که این بازنگری‌ها در راستای تقویت اقتصاد کشور محقق شوند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ادامه‌داد: به‌طور قطع در آینده شاهد تقویت و بهبود زیرساخت‌های بازار سرمایه در کشور خواهیم بود تا از این طریق جهش اقتصادی محقق شود.

بر این اساس، در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۴۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحد افزایش به ۳۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با هفت‌هزار و ۵۰۷ واحد رشد به ۲۴۳ هزار و ۴۲۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول ۳۲ هزار و ۳۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۸۰ هزار و ۵۶۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با سه‌هزار و ۴۸۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲ ‌هزار و ۶۴۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۲ هزار و ۵۸۶ واحد، صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) با یک‌هزار و ۹۱۷ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک‌هزار و ۸۵۲ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با یک‌هزار و ۸۲۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک‌هزار و ۶۴۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک‌هزار و ۳۴۶ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک‌هزار و ۲۴۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی (وسرضوی) با هشت واحد، فروسیلیس ایران (فروس) با هشت واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان (وسصفا) با پنج واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، امروز نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)،‌ فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، آریان کیمیاتک (کیمیاتک) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۶۷ ‌میلیون و ۳۸ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۶۶۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس بیش از ۵۰۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۳۶۰ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۷ هزار و ۶۶۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نماد پلیمر آریا ساسول (آریا)، سنگ‌آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان‌جنوب (هرمز)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و ‌سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند  و در مقابل صنعتی مینو (غصینو) با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بود.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.