شهر بیت‌کوین در السالوادور

نخستین کشوری که بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت انتخاب کرد، به دنبال راه‌اندازی اولین «شهر بیت‌کوین» است. رئیس‌جمهور السالوادور اعلام کرد: این شهر با پشتوانه اوراق قرضه بیت‌کوینی راه‌اندازی خواهد شد و تامین انرژی آن نیز از طریق تبدیل انرژی زمین گرمایی آتش‌فشان خواهد بود. این اتفاق می‌تواند السالوادور را تبدیل به یکی از مراکز مهم مالی جهان کند.

 السالوادور راه‌اندازی نخستین «شهر بیت‌کوین» را با حمایت اوراق قرضه بیت‌کوین برنامه‌ریزی می‌کند. نایب بوکل، رئیس‌جمهور السالوادور روز شنبه گفت که السالوادور قصد دارد نخستین  «شهر بیت‌کوین» جهان را بسازد که در ابتدا از طریق اوراق قرضه با پشتوانه بیت‌کوین تامین می‌شود و تلاش خود را برای استفاده از ارز دیجیتال برای تامین سرمایه در این کشور آمریکای مرکزی دو برابر کرد. بوکله در یک رویداد تبلیغاتی یک هفته‌ای برای بیت‌کوین در السالوادور گفت که افتتاح شهری در منطقه شرقی لایونیون برنامه‌ریزی شده است. براساس صحبت‌های بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، نیروی زمین گرمایی دریافتی از یک آتش‌فشان، انرژی موردنیاز این شهر را تامین خواهد کرد و هیچ مالیاتی به جز مالیات ارزش افزوده (VAT) از شهروندان دریافت نخواهد شد.  بوکله گفت: ‌اینجا سرمایه‌گذاری کنید و تمام پولی را که می‌خواهید به دست آورید. ‌این یک شهر کاملا زیست‌محیطی است که کار می‌کند و توسط یک آتش‌فشان انرژی می‌گیرد.‌ بوکله گفت که نیمی از مالیات ارزش افزوده برای تامین اعتبار اوراق قرضه صادر شده برای ساخت شهر استفاده می‌شود و نیمی دیگر برای خدماتی مانند جمع‌آوری زباله پرداخت می‌شود. برآوردی که برای راه‌اندازی این شهر صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شود چیزی در حدود ۳۰۰ هزار بیت‌کوین برای تامین مالی زیرساخت‌های عمومی مورد نیاز است.

السالوادور در ماه سپتامبر نخستین کشور در جهان بود که بیت‌کوین را به عنوان ابزار پرداخت پذیرفت. اگرچه بوکله رئیس‌جمهور محبوبی است، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم السالوادور نسبت به عشق او به بیت‌کوین تردید دارند و معرفی پر از دست‌انداز آن به اعتراضات علیه دولت دامن زده است. بوکله با تشبیه طرح خود به شهرهایی که توسط اسکندر مقدونی تاسیس شده است، گفت که شهر بیت‌کوین دایره‌ای خواهد بود، دارای یک فرودگاه، مناطق مسکونی و تجاری و دارای یک میدان مرکزی است که به شکلی شبیه به نماد بیت‌کوین از هوا طراحی شده است. بوکله، یک مرد ۴۰ ساله که در زمینه فناوری اطلاعات تبحر دارد و در ماه سپتامبر در توییتر خود را «دیکتاتور» السالوادور اعلام کرد، گفت: «اگر می‌خواهید بیت‌کوین در سراسر جهان پخش شود، ما باید اسکندریه بسازیم.» بوکله گفت که السالوادور در نظر دارد اوراق اولیه قرضه را در سال ۲۰۲۲ منتشر کند و پیشنهاد کرد که مدت انتشار این اوراق در مدت ۶۰ روز خواهد بود.

سامسون مو، مدیر ارشد استراتژی ارائه‌دهنده فناوری بلاک‌چین  Blockstream، در این گردهمایی گفت که نخستین نسخه ۱۰ ساله که به عنوان «اوراق آتش‌فشانی»  شناخته می‌شود، یک میلیارد دلار ارزش دارد که توسط بیت‌کوین پشتیبانی می‌شود و دارای کوپنی ۵/ ۶ درصدی است. او گفت که نیمی از این مبلغ صرف خرید بیت‌کوین در بازار می‌شود. او گفت که پس از پنج‌سال قرنطینه، السالوادور شروع به فروش بخشی از بیت‌کوین مورد استفاده برای تامین مالی اوراق قرضه می‌کند تا به سرمایه‌گذاران یک «کوپن اضافی» بدهد و معتقد است که ارزش این ارز دیجیتال به‌شدت در حال افزایش است. او گفت: ‌این تصمیم السالوادور را به مرکز مالی جهان تبدیل خواهد کرد.‌

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.